Gå til innhold

Uoriginalt batteri


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Walkabout skrev:

Bavaria Kristiansand derimot, de tar 1000 kroner for registrering av batteri, men hevder at de kan bli nødt til å "programmere hele bilen" dersom kapasiteten endres, og da koster det ikke mindre enn 3500 kroner. De anbefaler derfor å bruke samme størrelse på batteri - noe som er veldig greit så lenge ingen andre på markedet leverer 90Ah enn originalt BMW. God jul!

"programmere hele bilen" dette er humbug og ikke annet enn lureri. Jobben er gjort på 10 minutter

BMW E70 X5 Battery Registration and Coding. Switch from AGM to Lead Acid - YouTube

BMW E90 3 Series Battery Replacement With Registration & Coding. Switch From 90 AH to 80 AH - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=OqHFMmQLHfg

http://www.bmw-icom.org/how-to-register-code-bmw-new-battery-by-rheingold-toolset32-ncsexpert/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, t06afre skrev:

"programmere hele bilen" dette er humbug og ikke annet enn lureri. Jobben er gjort på 10 minutter

Grunnen til at Bmw sier de må "programmere hele bilen" er fordi de rett og slett ikke har utstyr til å programmere modulene enkeltvis.  Andre frittstående verksteder som har investert i skikkelig utstyr kan programmere modulene separat, og derfor gjøre jobben mye kjappere og billigere.. Utstyret BMW bruker er standard utstyr som BMW globalt krever at de benytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Walkabout skrev:

Liten update her hvis noen skulle lese tråden senere:

Bavaria Stavanger bytter og registrerer/koder om batteri for 840 kroner.

Da min søster byttet batteri på sin E60, fra originalt 90Ah til Biltema sitt 95Ah, så gjorde Bavaria Arendal denne jobben for 625 kroner. De tok forbehold om at det kunne kreves koding dersom kapasiteten ble endret, men det var ikke nødvendig i dette tilfellet.

Skal ikke være nødvendig å kode om for 5Ah forskjell på batteriene. Ladesystemet er ikke såå nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Grunnen til at Bmw sier de må "programmere hele bilen" er fordi de rett og slett ikke har utstyr til å programmere modulene enkeltvis.  Andre frittstående verksteder som har investert i skikkelig utstyr kan programmere modulene separat, og derfor gjøre jobben mye kjappere og billigere.. Utstyret BMW bruker er standard utstyr som BMW globalt krever at de benytter. 

Men i det ene eksemplet jeg henviste til har de vel brukt software(NCS Expert) som ligger under " inpa/ediabas" systemet som er et BMW utviklet/levert system. Eller tar jeg feil her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

Skal ikke være nødvendig å kode om for 5Ah forskjell på batteriene. Ladesystemet er ikke såå nøyaktig.

I tillegg så skal det visst være slutt på at BMW leverer batterier på 90Ah nå, og at den nye standarden er 92Ah. Så da er jo forskjellen enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Walkabout skrev:

I tillegg så skal det visst være slutt på at BMW leverer batterier på 90Ah nå, og at den nye standarden er 92Ah. Så da er jo forskjellen enda mindre.

Så vidt jeg husker er batteri kapasiteten i Ah mulig å stille i step på 10 Ah. Men dette kan variere fra modell til modell. Så ta dette med en klype salt. Jeg vil anta et batteri på 95 Ah vil fungere godt med 90 Ah settingen. Det er nok viktigere at bilen får kodet at den har et nytt batteri. Da gamle batteri vil få en mer agresiv lading

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...