Gå til innhold

Uoriginalt batteri


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte batteri i min F11 - dette er originalt på 90 amper, men gidder ikke bruke over 4 000 kroner på et batteri bare fordi det står en BMW-logo på. Det er få andre leverandører som har 90 amper, da det enten går i 80 eller 95. Noen som har erfaring med om det funker å registrere inn et batteri med annen enn akkurat samme amper som står i, uten at det må kodes om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, tthuns skrev:

Jeg har selv satt inn et aftermarked batteri agm fra Bosch og kodet det inn og da kom jeg billigere unna. 

Måtte du kode det om eller holdt det å registrere batteribytte? Skal Bavaria i gang med å kode så går vel vinningen opp i spinnigen med de prisene der.

7 minutter siden, Makky123 skrev:

Mener å ha lest at nytt batteri må kodes inn uansett om det er likt eller ikke.

Ifølge Bavaria så holdt det å registrere nytt batteri med samme amper (6-700 kroner), men hvis man skal ha en lavere eller høyere amper så må det kodes (par tusen kroner mente de det kunne koste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstod det når jeg skiftet batteri på min 2011 E91 nå i mars var det at bytter man batteri til samme trenger det ikke koding, men batteriet må registreres. Endrer man batteri må dette kodes, som du har 90 og muligens går opp til 95.

Jeg kom også fram til at om man har strøm på bilen konstant mens man skifter og bytter til akkurat samme, så trenger man ikke gjøre noe. Batteriskiftet blir ikke registrert da. Det siste her er jeg noe usikker på.

Bilen endte opp hos BMW med meg, jeg har ikke tilgang på riktig verktøy(koding). Tror jeg betalte 4600,- ferdig montert. Dyrt, alt for dyrt, men hadde ikke andre alternativ. :) 

Edit:

Hostet opp kvitteringen :) 

IMG_3514.thumb.JPG.ac70332580c46440080157e4c2ae0210.JPGIMG_3515.thumb.JPG.a081830a9ae9310d3d9d56ce71ba0d70.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, WolfM skrev:

Hva er forskjellen på å registrere og kode batteri ?

Registrere forteller bilen at batteriet er byttet, slik at ladingen tilpasset et nytt, friskt batteri.

Koding forteller bilen størrelse og type batteri, så hvis du bytter til samme størrelse og type trenger du registrere, men ikke kode.

Med type batteri menes i hovedsak AGM eller ikke.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Ifølge Bavaria så holdt det å registrere nytt batteri med samme amper (6-700 kroner), men hvis man skal ha en lavere eller høyere amper så må det kodes (par tusen kroner mente de det kunne koste).

Hva er egentlig forskjellen på de to jobbene. I begge tilfeller må jo diagnose systemet kobles til. Og er ikke den ekstra jobben å kode et ulikt batteri bare noen ekstra tastetrykk i diagnose systemet. Eller må de hente "kodeeksperten" som kommer i sin plettfrie hvite legefrakk med hvite hansker og gjør jobben. Har litt på følelsen dette er litt utnyttelse av godtroende kunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, t06afre skrev:

Hva er egentlig forskjellen på de to jobbene. I begge tilfeller må jo diagnose systemet kobles til. Og er ikke den ekstra jobben å kode et ulikt batteri bare noen ekstra tastetrykk i diagnose systemet. Eller må de hente "kodeeksperten" som kommer i sin plettfrie hvite legefrakk med hvite hansker og gjør jobben. Har litt på følelsen dette er litt utnyttelse av godtroende kunder

Sendte epost til Bavaria Stavanger og forklarte at jeg ville bytte batteri fra 90Ah til 95Ah og lurte på hva prisen var for koding av dette. Fikk svar at det kostet 700 kroner, så det virket ikke som om de skiller mellom registrering og koding. Regner med det blir Biltema-batteri til 1849,- pluss da koding til 700 kroner hvis ikke jeg får et knallgodt tilbud av Bavaria Arendal :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplegget er lite avansert og tungvint. man har jo stemmestyring på diverse saker eller vift noen fingrer og ting skjer. Tilogmed Siri. En kommando burde være " batteri byttet, AGM, 90Ah, Neida, tusenlappene skal hales frem. 

Ordet kommando dukket opp her ovenfor, jeg tenkte på Mercedes Command mens tastaturet ble benyttet.

Batteriene i E 39n og Tahoen varte begge i 11 år. Det ser ikke ut til at all denne hightechen gjør det like bra.

Endret av orala
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update her hvis noen skulle lese tråden senere:

Bavaria Stavanger bytter og registrerer/koder om batteri for 840 kroner.

Da min søster byttet batteri på sin E60, fra originalt 90Ah til Biltema sitt 95Ah, så gjorde Bavaria Arendal denne jobben for 625 kroner. De tok forbehold om at det kunne kreves koding dersom kapasiteten ble endret, men det var ikke nødvendig i dette tilfellet.

Bavaria Kristiansand derimot, de tar 1000 kroner for registrering av batteri, men hevder at de kan bli nødt til å "programmere hele bilen" dersom kapasiteten endres, og da koster det ikke mindre enn 3500 kroner. De anbefaler derfor å bruke samme størrelse på batteri - noe som er veldig greit så lenge ingen andre på markedet leverer 90Ah enn originalt BMW. God jul!

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Jeg kjøpte Biltema-batteri i går, men så ringte Bavaria Arendal meg opp og ga meg et fint tilbud jeg ikke kunne takke nei til, så da blir det originalt :) 

Vi er jo litt nysgjerrige fremdeles her angående how much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...