Gå til innhold

M+S merke på sommerdekk?


Jan E-28
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte disse for å gi de en sjanse: Goodride SA37 Sport 225/50 R16 92W. Treadwear: 280.

Når de har ankommet ser jeg de har M+S stemplet på seg :?

Er det bare noe kineserne gjør på alle slike dekk? Eller er dette et dekk som mest sannsynelig kommer raskere til å få negative egenskaper på sommeren etter som de blir gamlere?

Mønsteret er helt klart sommerlig, og ikke noe som har med snø i det hele tatt. Eller kan den ha fått M+S med tanke på søle/vannplaning siden det har ganske store langsgående spor i seg? Og dermed blir et M+S for kontinentet som uansett tåler varme godt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på gummiblandingen. De er faktisk godkjent for lavere temperaturer. 

Ingenting på norske veier som vinterhjul :)

Veldig ofte er tilhengerdekk merker med m+s, selv om de ser ut som sommerdekk. De er faktisk lovlig å bruke om vinteren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har M+S på sin Volvo xc60. Fordelen er at de funker noe bedre hvis man skulle komme over ett overraskende snåfall, ref Oslo nå i begynnelsen av Mai. De funker også noe bedre utenfor veien, hvis man f.eks. må kjøre på litt våttgress en mine dekk som er mer performance dekk.

For meg så bunner det ut litt i kjørestil, er du som fattern som kjører rolig og pent, så tror jeg at man tjener mer på M+S hjul en en som hooner rundt hele sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra dekkonline på forespørselen nå. Og ser ut til at Gabz er inne på det:

 

Sitér

We would like to inform you that the M+S designation is purely about the tread pattern, not the rubber compound. It is when a tyre meets the certain M+S standards, it acts like an all season tyre in some ways but it's still a summer tyre by definition. It means that the compound is for the summer so it might not perform well in the cold, but the tread design meets the basic requirments for M+S. Hopefully we could've helped you.

Så da er jo den grei. Ser ut til at det bare har riller og cut outs som er nok til å kunne få M+S stempel.

Da kan det nesten se ut til at mange av performance sommerdekkene med store riller også kan smekke på M+S om de føler for det. Og at kravet om M+S merket dekk for vinterbruk egentlig er ganske så idiotisk i norsk sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen bunner vel ut ifra USA der M+S er godkjent til vinterbruk. Der borte er det jo en del stater som ikke har skikkelig vinter og det ikke er behov for ordentlige vinterdekk. Kjøpte selv nettopp nye sommerdekk merket M+S - dog bærer disse dekkene preg av mer vinterdekk-aktig mønster. For min del var utvalget minimalt da det er vanskelig å oppdrive personbildekk i dimensjonen 225/70-15" nå til dags, så endte opp med slike Nexen M+S. Dekkene er nok ikke optimale hvis man kjører på Nurburgring hver dag hele året, men greie nok til slapp cruising langs norske veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpt Hankook Dynapro HP2 til en Suzuki XL-7, disse viste seg og å være M+S merket. Skal monteres på imorgen. Blir spennende å se hvordan de fungerer på det ustabile været vi har her i Finnmark - det snør nå, men veiene er bare. Mønsteret tilsier at det er sommerdekk, så tviler på at de vil fungere om snøen legger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...