Gå til innhold

felg og dekk dim


nyvoll
 Share

Anbefalte innlegg

heisann, har sett på et par felger 18x8j ET36 med dekk 245/40 blir dette noe problem på e90 lci? ser at et35 er maks men lurer om noen har prøvd eller har greia på det :)

Endret av nyvoll
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpresset vil ikke være noe problem, men dekkdimensjonen er for stor. Den er også over de 5% man lovlig kan endre.

225/40-18 (eller deromkring) er riktig dekkdimensjon for disse, evt. i kombinasjon med 255/35-18 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Innpresset vil ikke være noe problem, men dekkdimensjonen er for stor. Den er også over de 5% man lovlig kan endre.

225/40-18 (eller deromkring) er riktig dekkdimensjon for disse, evt. i kombinasjon med 255/35-18 bak.

Jeg skrev feil er 245/40 er de fortsatt ikke lovlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kjedeligste er vel muligens at du kan risikere at bilen ikke blir EU-godkjent, da dimensjonen ikke er oppgitt noe sted. Videre kan du risikere at det tar borti innerskjermer o.l. (akkurat det tror jeg ikke er et problem her), samt muligens litt større sannsynlighet for sporing.

Bilen vil også bli noe høyere, hvorvidt dette er negativt eller positivt avhenger av deg selv.

På den positive siden vil du ha noe mer gummi på dekket, som igjen gjør at bilen kan bli mer komfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, awt skrev:

Tja, det kjedeligste er vel muligens at du kan risikere at bilen ikke blir EU-godkjent, da dimensjonen ikke er oppgitt noe sted. Videre kan du risikere at det tar borti innerskjermer o.l. (akkurat det tror jeg ikke er et problem her), samt muligens litt større sannsynlighet for sporing.

Bilen vil også bli noe høyere, hvorvidt dette er negativt eller positivt avhenger av deg selv.

På den positive siden vil du ha noe mer gummi på dekket, som igjen gjør at bilen kan bli mer komfortabel.

Tusen takk for at du tok deg tid til og svare. Da får jeg finne noen andre dekk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.6.2017 at 19.33, awt skrev:

Tja, det kjedeligste er vel muligens at du kan risikere at bilen ikke blir EU-godkjent, da dimensjonen ikke er oppgitt noe sted. Videre kan du risikere at det tar borti innerskjermer o.l. (akkurat det tror jeg ikke er et problem her), samt muligens litt større sannsynlighet for sporing.

Bilen vil også bli noe høyere, hvorvidt dette er negativt eller positivt avhenger av deg selv.

På den positive siden vil du ha noe mer gummi på dekket, som igjen gjør at bilen kan bli mer komfortabel.

Jeg lurte på hvilken et jeg kan ha, siden maks er rundt 34. Hva blir minimum som fortsatt ser bra ut? Har jo ikke peiling i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter maks/minimum sånn sett, da dette avhenger av mange faktorer. Man kan derimot maks endre lovlig 7,5mm pr. hjul i forhold til hva som står i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Det er ingenting som heter maks/minimum sånn sett, da dette avhenger av mange faktorer. Man kan derimot maks endre lovlig 7,5mm pr. hjul i forhold til hva som står i vognkortet.

Det merkelige er jo at orginalt kan innpresset bak variere mer enn det. F.eks er det ET27 på 17" på nye G30, men hvis du har 18", 19" og 20" med 275 dekk bak har de felgene ET44. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, E.H.D skrev:

Det merkelige er jo at orginalt kan innpresset bak variere mer enn det. F.eks er det ET27 på 17" på nye G30, men hvis du har 18", 19" og 20" med 275 dekk bak har de felgene ET44. 

Dette har jeg også reagert på. På 1-serien jeg hadde var de originale M-sport-hjulene ulovlige etter regelverket. Det samme gjelder 19" M-sporthjulene bak på e60 også, der står det ET20 i vognkort, mens felgene er ET32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at 245/40-18 var en helt vanlig dimensjon på E60. Har ikke, men på E39 er det en helt kurant størrelse. 225/40-18 har vært brukt på 3-serier. 235/40-18 framme og 265/35-18 bak ved 9.5 eller 10 toms bak. Jeg har 245/40-18 på 8.5x18 felg framme og 265/35-18 på 10 toms bak på min 540 ombyggingsbil. E60 har vel originalt litt større hjul enn E39.  Enkelte merker har og veldig smale dekk. Spesielt de billigste. Bredden kan variere med felere centimeter i samme dimensjon.

Hvis 225/55-16 er originaldimensjon, blir 225/50-17 og 225/45-18 riktig dimensjon i forhold til rulleomkrets. Jeg vil i alle fall ha en liten kant til å beskytte felgene med. Jeg hadde ikke valgt 225/40-18 på E60. Da måtte det i så fall være av bred type.Det er normalt at innpresset går opp når felgen er bredere bak. ET20 framme blir fort ET22-24 bak i bredere utgave originalt.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Eirik Viste skrev:

Trodde at 245/40-18 var en helt vanlig dimensjon på E60. Har ikke, men på E39 er det en helt kurant størrelse. 225/40-18 har vært brukt på 3-serier. 235/40-18 framme og 265/35-18 bak ved 9.5 eller 10 toms bak. Jeg har 245/40-18 på 8.5x18 felg framme og 265/35-18 på 10 toms bak på min 540 ombyggingsbil. E60 har vel originalt litt større hjul enn E39.  Enkelte merker har og veldig smale dekk. Spesielt de billigste. Bredden kan variere med felere centimeter i samme dimensjon.

Hvis 225/55-16 er originaldimensjon, blir 225/50-17 og 225/45-18 riktig dimensjon i forhold til rulleomkrets. Jeg vil i alle fall ha en liten kant til å beskytte felgene med. Jeg hadde ikke valgt 225/40-18 på E60. Da måtte det i så fall være av bred type.Det er normalt at innpresset går opp når felgen er bredere bak. ET20 framme blir fort ET22-24 bak i bredere utgave originalt.

Hilsen Eirik.

Trådstarter skriver han har e90 LCI, og de har 225/40/18 med eventuelt 255/35/18 bak som org. dim. :wink:

Hadde det vært en e60 er det du skriver korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...