Gå til innhold

Dashbordkamera


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

On 22.6.2017 at 13.25, Mr. Erling skrev:

Parkeringsmodus er det viktigste i mitt tilfelle, StopAndGo.
'Blackvue 650' er en av mine favoritter.

Så det at bilen rapporterer om unormalt strømforbruk etter 5,5 timer, er vel 'hjernen' standardoppsett sin protokoll?
Det betyr altså at man ikke kan forbigår denne 'kommando' for et ettermontert dashkamera,..eller?

Det igjen betyr at det egentlig ikke går  å ettermontere på bilens strømforsyning vedr et p-modus camera?
Et kamera som jeg vil skal starte og stoppe så lenge det er strøm å få fra den parkerte bil.

Jeg var også opptatt av parkeringsmodus og ble advart av BMW-teknikeren om at dette kunne være et problem. Men jeg valgte nå å gå for løsningen. For mitt vedkommende er parkeringsmodusen viktigst i forbindelse med parkering på butikker, kjøpesentre osv, og da fungerer den godt nok. Samtidig skjer det ikke noe galt om den blir stående lengre enn 5-6 timer, det kommer bare en advarsel. Batterivakta stopper kamera om spenninga blir så lav som 12V. Det som ifølge BMW kan skje om dette gjentar ofte seg er at bilen kan prøve å resette og at man mister info som ligger i minne (radio, stolminne, nøkkelmine osv.). Jeg har ikke opplevd at den resetter men hvis jeg vet den skal stå i ro lenge hjemme kobler jeg fra kameraet eller kobler til Defa-laderen. Om man kobler til Defa-laderen (jeg har montert Defa batterilader for enkelt å kunne vedlikeholdslade når Webastoen brukes mye om vinteren) kan den stå i det uendelige da den tilfører mer strøm enn kameraet tapper. Det er selvfølgelig ikke noen optimal løsning men det fungerer nå på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StopAndGo skrev:

Jeg var også opptatt av parkeringsmodus og ble advart av BMW-teknikeren om at dette kunne være et problem. Men jeg valgte nå å gå for løsningen. For mitt vedkommende er parkeringsmodusen viktigst i forbindelse med parkering på butikker, kjøpesentre osv, og da fungerer den godt nok. Samtidig skjer det ikke noe galt om den blir stående lengre enn 5-6 timer, det kommer bare en advarsel. Batterivakta stopper kamera om spenninga blir så lav som 12V. Det som ifølge BMW kan skje om dette gjentar ofte seg er at bilen kan prøve å resette og at man mister info som ligger i minne (radio, stolminne, nøkkelmine osv.). Jeg har ikke opplevd at den resetter men hvis jeg vet den skal stå i ro lenge hjemme kobler jeg fra kameraet eller kobler til Defa-laderen. Om man kobler til Defa-laderen (jeg har montert Defa batterilader for enkelt å kunne vedlikeholdslade når Webastoen brukes mye om vinteren) kan den stå i det uendelige da den tilfører mer strøm enn kameraet tapper. Det er selvfølgelig ikke noen optimal løsning men det fungerer nå på et vis. 

Takk for svar.
Disse opplysninger du kommer med, vet ikke 'Bimmerpusherne' jeg har snakket med noe om, annet enn at de kan opplyse om 5,5 timer før varsel om unormal strømforbruk dukker opp.
Egentlig vet de lite om tema 'dashcamera'

Det er sikkert ikke farlig for 'hjernen', men svært irriterende at den muligens vil 'nullstille' seg og man mister forhåndsinnstillinger.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Takk for svar.
Disse opplysninger du kommer med, vet ikke 'Bimmerpusherne' jeg har snakket med noe om, annet enn at de kan opplyse om 5,5 timer før varsel om unormal strømforbruk dukker opp.
Egentlig vet de lite om tema 'dashcamera'

Det er sikkert ikke farlig for 'hjernen', men svært irriterende at den muligens vil 'nullstille' seg og man mister forhåndsinnstillinger.
 

Ja irriterende er det, det har du helt rett i. Jeg var så heldig at teknikeren jeg snakket med og som monterte kamera er BMW-entusiast selv så han setter seg godt inn i ting. Jeg tviler på at styreenheten tar skade av dette men å miste minnet er irriterende nok.

Om jeg monterer samme løsning på neste bil vet jeg ikke, men det er betryggende å vite at om noen skader bilen når den står parkert andre plasser en hjemme så har jeg dem sannsynligvis på film. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, StopAndGo skrev:

Ja irriterende er det, det har du helt rett i. Jeg var så heldig at teknikeren jeg snakket med og som monterte kamera er BMW-entusiast selv så han setter seg godt inn i ting. Jeg tviler på at styreenheten tar skade av dette men å miste minnet er irriterende nok.

Om jeg monterer samme løsning på neste bil vet jeg ikke, men det er betryggende å vite at om noen skader bilen når den står parkert andre plasser en hjemme så har jeg dem sannsynligvis på film. 

 

Hvordan er DEFA lader montert opp?
Bilen min har også WEBASTO og jeg lader med en løs batterilader 1 gang i mnd. året igjennom

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mr. Erling skrev:

Hvordan er DEFA lader montert opp?
Bilen min har også WEBASTO og jeg lader med en løs batterilader 1 gang i mnd. året igjennom

 

Montering ble gjort av forhandler da jeg fikk bilen. Mulig de bare har koblet den til batteripoluttakene i motorrommet. Jeg har ikke koblet Defa-ladere selv på mange år men det er normalt en rimelig enkel montering. Veldig greit å ha, bare å koble ledning til motorvarmerkontakten akkurat som om du skulle hatt motorvarmer. Resten trenger du ikke tenke på, mye enklere enn å drive med løs batterilader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker testvinner fra DOD med kabel skjult i taktrekk - a-stolpe - under matta og til USB-kontakt under hanskerom.
12V til USB i ca. 15min og deretter klarer kameraet ca. 15min.
For parkeringsvakt er det bare å bruke en powerbank som holder kameraet i gang lenge samt lades under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hovedgrunn for anskaffelsen av dashkamera, var nettopp 'parkering overvåking'.. så lenge det er strøm på batteriet
Men har lagt hele dashbordkamera anskaffelsen 'på is' fordi jeg er blitt fortalt at min F10 vil varsle om unormal strømforbruk etter ca. 5,5(?) timers parkering. 
Det kan i verste fall resultere i at 'hjernen' til bilen memory 'nullstiller' nøkkel, seteinnstilling, radio etc. , er jeg blitt fortalt.:oops:

Da hjelper ikke skjult ledning - eller sigarettenner strømuttak.

Det var synd!
Skulle gjerne hatt kamera foran og bak :-(

Endret av Mr. Erling
trykkleif'n slår til igjen vel... ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Du kan koble minus ledningen til kamera direkte til minus pol på batteriet. Da oppdager ikke BIS modulen strømtyven.

Best å innkludere en liten sikring på denne ledningen nærmest batteriet, ca 5AT er passe. 

Fordel om dashkamera frakobler seg selv etter noen timer/dager eller at den har innebygget batterivakt slik at ikke batteriet lader seg helt ut dersom bilen blir stående et par uker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 3.55, Mr. Erling skrev:

Fremdeles ikke montert dashkamera.
Har det skjedd noe nytt med teknologien vedr. dashkamera og BMW sitt rigide uautoriserte strømbruker varsel?

Har dashcamera i min med G-sensor som gjør at kamera våkner opp om den merker noe. Da begynner den å filme et klipp (husker ikle hvor lenge). Jeg har valgt å kjøre ledningene ned A stolpen, bak dashbordet slik at den kommer under hanskerommet. Grunnen til dette er at det eksisterer 12v under hanskerommet og jeg ønsker å bruke dennne framfor å splitte meg inn på ledninger osv og at man når som helst kan ta av dashcam. Innebygd batteri som lades hver gang tenning/bil er på. Den trekker ikke noe strøm ettersom 12v i F10 kobles ut så fort den inntar "sleep" mode. Den filmer som sagt ved impact grunnet g sensorer. Er fornøyd med min, men det har montert kun en i front, så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 1.04, Piirka skrev:

Du kan koble minus ledningen til kamera direkte til minus pol på batteriet. Da oppdager ikke BIS modulen strømtyven.

Best å innkludere en liten sikring på denne ledningen nærmest batteriet, ca 5AT er passe. 

Fordel om dashkamera frakobler seg selv etter noen timer/dager eller at den har innebygget batterivakt slik at ikke batteriet lader seg helt ut dersom bilen blir stående et par uker.  

Veldig interessant.
Monterte du dette selv?

På 24.1.2019 den 3.39, ///M-ini95 skrev:

Har dashcamera i min med G-sensor som gjør at kamera våkner opp om den merker noe. Da begynner den å filme et klipp (husker ikle hvor lenge). Jeg har valgt å kjøre ledningene ned A stolpen, bak dashbordet slik at den kommer under hanskerommet. Grunnen til dette er at det eksisterer 12v under hanskerommet og jeg ønsker å bruke dennne framfor å splitte meg inn på ledninger osv og at man når som helst kan ta av dashcam. Innebygd batteri som lades hver gang tenning/bil er på. Den trekker ikke noe strøm ettersom 12v i F10 kobles ut så fort den inntar "sleep" mode. Den filmer som sagt ved impact grunnet g sensorer. Er fornøyd med min, men det har montert kun en i front, så det er sagt. 

Også veldig interessant.
Hvem monterte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Innebygd batteri som lades hver gang tenning/bil er på. Den trekker ikke noe strøm ettersom 12v i F10 kobles ut så fort den inntar "sleep" mode.

Anelse om hvor lenge batteriet varer når fulladet? Og hvilket merke er dette kameraet?

Edit: Fant i tråden din at merket er Vava.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Basse Lusk skrev:

Anelse om hvor lenge batteriet varer når fulladet? Og hvilket merke er dette kameraet?

Edit: Fant i tråden din at merket er Vava.

Du så det kanskje, men skriver det for sikkerhets skyld. Batteriet er på 320mAh, som i seg selv er smått iforhold til hva en vanlig smarttelefon har idag. Alikevel tror jeg det holder lenge, og det gjør også at kameraet er ganske så kompakt.

Bilen stod stille i 2 uker da jeg dro til Thailand for ikke så lenge siden. Da jeg kom til bilen og kom nær ruta (husker ikke hvorfor) så begynte kamera å filme. Dette var uten at det gikk strøm til kamera. Så jeg vet ikke hvor lenge det holder eksakt, men av erfaring kan jeg i det minste si minst 2 uker om det blir lada jevnlig :) (noe det gjør om det står plugget i konstant).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, interessante svar. Takk.

Hadde bilen på service (109k km.) i går hos Billia Lier, den lokale BMW forhandler. De skulle ha snaue kr. 10k for oljeskift girkasse. ( 12,5k for flushing).
-''Nei takk'' sa jeg og de svarte at det heller ikke er nødvendig, hvis du ikke drar på lange turer med campingvogn. o.l. Olje ner såkalt ''lifelong''

Men, de hadde fått nytt BMW dashboard kamera ( foran og bak), kalt ''Advanced Car Eye 2.0''🙄
Pris kr. 5,6k + inkl. 2 timers montering 

Her er bilde og linker.
Noen som har formeninger om dette? 
THE IDEAL  IN-CAR CAMERA FOR ALL BMWS
BMW Advanced Car Eye 2.0
ADVANCED CAR EYE WEB GROUP




 

last ned (7).jpg

485625.jpg

last ned (3).jpg

last ned (4).jpg

last ned (5).jpg

last ned (6).jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...