awt Skrevet Juni 18, 2017 Skrevet Juni 18, 2017 9 timer siden, papertiger skrev: Du må nok innom BMW @Gabz. Jeg hadde problemer med låseboltene på Minien. For å gjøre en kort historie lang: boltene lot seg ikke løsne pga overtrekking. Mønsteret i både låsebolt og adapter fikk seg en trøkk etter flere forsøk, så jeg kjøpte ny adapter hos Bavaria for å se om det kunne hjelpe. Enda med verkstedbesøk og 1000kr i rekning hos det lokale mekonomenverkstedet, de to siste boltene satt som fy, og de måtte til med avtrekkerbolter tror jeg. For info: Bavaria har et adaptersett der de sjekker type låsebolt opp mot det som står på bilen din, og verifiserer også med skiltnr. På minien var det McGuard-bolter. Hvert mønster har et eget nr som skal ha samme nr som adapteren. Jeg hadde slike låsebolter på 1-serien, og måtte gå til det steget å bore ut den ene. Det var alt annet enn lett for å si det slik. Selv med skikkelige kvalitetsborer slet vi skikkelig (gikk for mange hundre kroner bare i borer), og hadde det ikke vært for at jeg ikke fikk kjøpe en løs felg (billige eBay-felger) hadde jeg rett og slett bare kappet felgen. Nå trekker jeg til låsebolter til med mye lavere moment enn de øvrige boltene (ca. 80Nm), og det går forholdsvis greit å løse de.
papertiger Skrevet Juni 18, 2017 Skrevet Juni 18, 2017 13 timer siden, awt skrev: Jeg hadde slike låsebolter på 1-serien, og måtte gå til det steget å bore ut den ene. Det var alt annet enn lett for å si det slik. Selv med skikkelige kvalitetsborer slet vi skikkelig (gikk for mange hundre kroner bare i borer), og hadde det ikke vært for at jeg ikke fikk kjøpe en løs felg (billige eBay-felger) hadde jeg rett og slett bare kappet felgen. Nå trekker jeg til låsebolter til med mye lavere moment enn de øvrige boltene (ca. 80Nm), og det går forholdsvis greit å løse de. Se der ja.. bottom line: bort med låsebolter, har aldri hørt om at felgtyveri er et problem i Norge.
awt Skrevet Juni 18, 2017 Skrevet Juni 18, 2017 Mnja, det har faktisk vært litt tilfeller av det utenfor forhandlere og verksted, samt på flyplasser og slikt. Har derimot ikke fått inntrykk av at det har vært et stort problem i Rogaland, men i og rundt Bergen har det vært endel f.eks. Det var på grunn av dette jeg kjøpte meg slike McGuard-bolter (har ikke tro på at vanlige har så mye for seg), da bilen stod endel på Flesland. Ikke at jeg var redd for felgene, men hadde vært helt fantastisk kjedelig å finne bilen på mursteiner når man skal hjem.
awt Skrevet Juli 3, 2017 Skrevet Juli 3, 2017 On 18.6.2017 at 23.37, papertiger skrev: Se der ja.. bottom line: bort med låsebolter, har aldri hørt om at felgtyveri er et problem i Norge. Dessverre nærmere enn man skulle ønske. http://www.aftenbladet.no/lokalt/Naboen-fant-bilen-uten-hjul---Hva-far-folk-til-a-gjore-slikt-546429b.html
papertiger Skrevet Juli 3, 2017 Skrevet Juli 3, 2017 3 timer siden, awt skrev: Dessverre nærmere enn man skulle ønske. http://www.aftenbladet.no/lokalt/Naboen-fant-bilen-uten-hjul---Hva-far-folk-til-a-gjore-slikt-546429b.html ja tenkte også på denne tråden når jeg såg den saken her i dag
Makky123 Skrevet Juli 3, 2017 Skrevet Juli 3, 2017 Måtte selv kjøpe ny adapter ved skifte til vinterdekk, den var rett og slett borte :/ Bilia ville i hvertfall ikke løsne alle 4 litt mot at jeg kjøpte 4 stk nye vanlige bolter. Mente at da ville adapteren være for skadet for å eventuelt selge videre og kunne ikke bruke den de hadde på verkstedet. Fikk bare mumling tilbake om kvaliteten var så dårlig på adapteren Uansett, med slik service benytter jeg meg av dem kun når jeg må. Godt det finnes andre forhandlere der ute Tviler på at den låsebolten egentlig er noen hindring om noen er ute etter felgene. Det finnes vel rundt 20 forskjellige varianter, og det er ikke akkurat vanskelig å få tak et helt sett. Så, som med alt annet, dersom noen vil, så klarer de det uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå