Gå til innhold

Service - Vehicle Check - Hva er dette og hva inngår?


Knoett
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen skal inn på service for blant annet bytte av olje samt bytte av olje-, micro- og luftfilter. Deler og komponenter det stort sett er greit å bytte selv, men som jeg ønsker et verksted skal utføre for meg, dersom det skulle være noe krav mht. garanti.. 

I denne servicen ønsker mitt kjære kjøretøy også en "Vehicle Check". Slik jeg forstår det er dette en visuell inspeksjon av bilen og en sjekk av enkelte komponenter og deres funksjonalitet samt en rustinspeksjon. Hva som spesifikt inngår i denne inspeksjonen er jeg mer usikker på, og en runde på nettet har ikke gjort meg veldig mye klokere. Fremstår på mange måter som en mer spesifikk EU-kontroll. 

Har hentet inn noen tilbud fra forskjellige verksted og kun Bavaria har priset denne sjekken som et eget punkt (kr 1250,-). For øvrig samme spesifikasjoner mht. arbeid/timer for alle sett bort fra dette punktet som drar Bavaria sitt tilbud en time opp. Ingen upris i så måte, men oppleves litt som at BMW her har lagt inn et ekstra punkt for å spe på kasselappen. Dersom dette er en visuellinspeksjon som skal avklare garantisaker, så burde dette være i BMW sin egeninteresse og være dekket av dem. 

Noen som vet hva som faktisk inngår i Vehicle Check?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en bil som er innefor BMWs garantiordninger, spesielt rustgarantien, bør du ta denne. Fikk selv nettopp avslått en rustgarantijobb fordi en  vehicle check ikke var utført.  

Tror det som inngår i sjekken hovedsaklig er rustkontroll bak paneler og under bil etc, men jeg er ikke helt sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laffe skrev:

Har du en bil som er innefor BMWs garantiordninger, spesielt rustgarantien, bør du ta denne. Fikk selv nettopp avslått en rustgarantijobb fordi en  vehicle check ikke var utført.  

Tror det som inngår i sjekken hovedsaklig er rustkontroll bak paneler og under bil etc, men jeg er ikke helt sikker. 

Høres litt spesielt ut at man spesifiserer et eget servicepunkt som belastes kunden for å sjekke etter rust og opprettholde rustgarantien. Er i begges interesse og selvsagt dersom man risikerer å miste rustgarantien for en ikke gjennomført vehicle check.... 

Ringte opp et av verkstedene jeg har tilbud hos og han hadde ikke skjemaet foran seg for hva som skulle utføres, men nevnte at det er en visuell inspeksjon samt avlesing av feilmeldinger + 

Etter litt videre søk har jeg funnet en post hos bimmerfest.com som kan virke troverdig mht. krav i inspeksjonen:

--------------------------------------------------------
Service - vehicle check:
 

  • Diagnostic brief test
  • Check horn, headlight flashers and hazard warning system
  • Check instrument and indication field lighting and heater blower
  • Check lighting system
  • Seat belts: check condition of belt strap, function of inertia reel mechanism, locking reel and belt buckle
  • Check windscreen wash/wipe system
  • Body: Check for corrosion (except cavities)
  • Tyres: Check tread depth, pattern, external condition and inflation pressure and correct if necessary (compact wheel as well)
  • Initialize Run Flat Indicator
  • Check battery (magic eye), if necessary recharge battery (issuing a separate invoice for this work)

    - Check display (magic eye)

    - If necessary: Charge battery
     
  • Steering fluid reservoir: Check fluid level.
  • Check coolant level and concentration, top up if necessary
  • Windscreen washer system: Check fluid level, top up if necessary
  • Brake lines and connections: Check for leaks, damage and correct position
  • Underbody incl. all visible components: check for damage, leaks, corrosion
  • Steering components: check for zero clearance, leaks, damage and wear
  • Check roadworthiness (test drive): 

    - Brakes

    - Steering

    - Shock absorbers

    - Transmission
     
  • Reset CBS display according to factory specification

----------------------------------------------

Fremstår som en "finsjekk" utover hva som er inkl. i en EU-kontroll. 

Mht. rustsjekk er det ikke hulrom som skal sjekkes, så antar det er moderat eller ingen fjerning av panel for å se etter rust. Eventuelt noen panel under bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vehicle check er ikke uvanlig at verksteder tar seg ekstra betalt for dette. For alle merker. Noen merker sier ikke ifra om at det burde gjøres en gang.

Men vehicle check er et must for å få dekket evt rust skader, som skulle vært dekket av garantien.

Nå fikk jeg utført rust rep, selv om vehicle check ikke var utført, ca 1 år på overtid. Men det var kun under den forutsetning at de fikk utføre vehicle check der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Otis skrev:

Vehicle check er ikke uvanlig at verksteder tar seg ekstra betalt for dette. For alle merker. Noen merker sier ikke ifra om at det burde gjøres en gang.

Men vehicle check er et must for å få dekket evt rust skader, som skulle vært dekket av garantien.

Nå fikk jeg utført rust rep, selv om vehicle check ikke var utført, ca 1 år på overtid. Men det var kun under den forutsetning at de fikk utføre vehicle check der og da.

Fremstår veldig spesielt at BMW har krav om en inspeksjon som vi som kunde og eier av bilene ikke er tilstrekkelig informert om hva faktisk omfatter og betyr for blant annet rustgaranti. 

Et av verkstedene jeg har vært i kontakt med gikk faktisk til det skritt å anbefale meg å få utført dette hos Bavaria da de mente BMW (til tross for fri konkurranse i markedet og fritt valg av verksted) ikke alltid godtok andre verksted sin inspeksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen sier jo ifra om dette punktet og det er vel nærliggende å tro at man da oppsøker informasjon om hva dette betyr fra instruksjonsbok/internett/verksted. Da får man jo vite slikt.

Å tro at man skal få et brev hjem til alle som har kjøpt seg en BMW med all informasjon er jo litt pussig. 

Ellers er det en kjennsgjerning at ulempen med 3.part verksted er jo at de faktisk ikke bestandig følger reglene/instruksjoner fra produsenten (i dette tilfellet BMW) som igjen gir eier av produktet evt. problemer senere. Det er du som bil eier som må følge med at verkstedet har gjort jobben sin korrekt og selvsagt de selv, gitt BMW sine instruksjoner.

Ja, det er fritt verksted valg og informasjonen er fritt tilgjengelig, men ikke alle etterstreber å ha rett info til enhver tid da det koster penger i form av tid. Og ved evt et mindre kundegruppe av en gitt produsent tar verkstedene kanskje en liten snarvei og satser på at alt er ok, mens det egentlig var en endring i måten akkurat den jobben skulle gjøres på. Dermed har du som bileier ett potensielt problem.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo snakke med Moe Auto i Hillevåg, han har tatt servicer på E91'en vår, inkludert Vehicle Check. Han påpekte at han ikke tok ekstra betalt for dette, men gjorde det som et ledd i servicen. Jeg hentet også inn pris både fra han og Bavaria for oljeservice + VC, og Bavaria var som i ditt tilfelle 1250kr dyrere fordi de prissatte dette punktet som et eget.

Moe auto driver for øvrig utelukkende med BMW.

Hadde jeg hatt en bil med gjenværende nybilgaranti hadde jeg nok etterstrebet å holdt servicene på merkeverksted samme hvor mye fritt verkstedvalg det måtte være.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...