Gå til innhold

BMW F10/F11 - Klapring / klunking i forstilling etter bremseskift


Erik BM
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk nylig skiftet hjullager fremme og skiver/klosser rund baut på min 2012 F11.

Etter dette har jeg fått en slags klapre- / klunkelyd i noe som høres ut som om det kommer fra høyresiden bak. Dette hører jeg KUN når jeg kjører på litt grov asfalt eller ruglete underlag. Ikke den typiske lyden dårlige endeledd gir når du feks kjører over en fartsdemper.
Lener jeg meg fremover så høres det mer ut som om lyden kommer forfra, men fortsatt fra høyresiden.

Siden dette kom umiddelbart etter skifte av lager/bremser så er det naturlig å tenke at dette har sammenheng med det. I tillegg når jeg legger foten forsiktig på bremsen så forsvinner lyden.

Så jeg gikk tilbake til verkstedet og ba de sjekke. De skiftet så nedre bærearmer og det skulle da "være bra nå" som de sa. Det var det ikke...

Så jeg har igjen vært innom verkstedet som nå har banket seg rundt understellet for å forsøke å lokalisere kilden til denne lyden men de finner ikke noe.
De har også sjekket kalipere og klosser i tilfelle det kom derfra, men alt er tight og ikke noen klave til kalipper eller klosser som klaprer.

Noen som har erfaringer med lignende?

Endret av Erik BM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder litt med Otis her, har sett et par stk BMW med denne lås-splinten som kun låser på en av sidene. Da ligger ikke klaven helt i spor og "dunkelyd" kan nok forekomme da klaven vandrer noen mm. Kun en teori, men verdt å sjekke ut/bytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input. Det er skiftet klips og verkstedet har sandblåst klavene så de skal være skikkelig rene. De har sjekket klossene og sier som nevnt at det er tight og fint. De tok også ut et par nye klosser for å se og med de var det mer klaring enn de som sitter på. De var sikre på at det ikke var klosser eller klaver som klaprer. Selv synes jeg likevel det er litt rart siden dette kom umidelbart etter at bremsene var skiftet. Etter et par vask med dertil høytrykkspyling er det nå tydeligere klapring enn for 1 mnd siden da bremsene ble byttet. Utrolig irriterende lyd.
Skal inn til en ny prøvekjøring med mekaniker denne uken så får vi se men jeg har liten tro på at han skal klare å høre hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...