Odd-Jørgen Haugen Skrevet Juli 31, 2017 Share Skrevet Juli 31, 2017 Har en BMW 318D Touring - 2007-modell - kjørt 168.000 km. Turboen begynte å svikte under kjøring mellom Nesodden og Asker og sluttet etter hvert å virke. Rett før jeg kom frem viste oljelampen lavt oljenivå (hvis og ikke rød varsel). Fylte på to liter oje og kjørte noen hundrer meter til jeg var fremme. Kontaktet BMW-verksted som ikke anbefalte meg å kjøre videre. Viking transporterte bilen min til verkstedet der det ble konstatert defekt turbo. Ny ble bestilt fra Tyskland og ble montert - pris kr. 30.000. Da jeg skulle hente bilen på fredag fikk jeg imidlertid beskjed om at også motoren måtte skiftes. Ved start av motoren etter turboskifte viste det seg at motoren forbrant olje på høyt turtall og vanskelig lot seg stoppe. Ett av stemplene var også ødelagt. Verkstedet anbefalte meg å skifte motor og de hadde funnet en motor på Vestlandet som kunne settes inn til erstatning av den defekte. Prisen på motor og jobb ville komme på kr. 40.000 + i tillegg til turboen på kr. 30.000. Mitt spørsmål er om ikke merkeverkstedet burde ha oppdaget at også motoren var defekt når de først diagnostiserte defekt turbo? Kan merkeverkstedet på noen måte gjøres ansvarlig for at de etter turboskiftet startet motoren uten å sjekke om det var kommet olje inn i motoren, eller var denne skaden allerede skjedd og umulig å sjekke/diagnostisere? Foreligger det noen risiko for meg ved å byte motor, eller er dette en "kurrant" sak for et merkeverksted? Risikoen er vel hvordan den nye motoren vil fungere og hvordan selve byttet lar seg gjennomføre rent delemessig. Bilen har fungert veldig bra i de 10 årene jeg har eid den og alle serviceintervaller er overholdt. Vil du anbefale meg å byte motor eller bør jeg "skrape" bilen. Må jo likevel betale kr. 30.000 for ny turbo slik jeg har forstått verkstedet. Takknemlig for et raskt svar da verkstedet skal kontakte meg på mandag for en avgjørelse om motorbytte. Har jeg noe forhandlingskort jeg kan bruke overfor verkstedet ved at de ikke opplyste om motorbytte før etter at turbo var skiftet og motoren ble startet igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet Juli 31, 2017 Share Skrevet Juli 31, 2017 Hvis motoren rusa ut og var vanskelig å stoppe etter turbo bytte, virker det som om verkstedet ikke har gjort reint innsug, intercooler og alt av rør fra turbo til innsug, for å forhindre at motoren begynner å brenne den olja som gjerne blir liggende igjen etter et turbo havari. Er dette tilfellet så har vel verkstedet indirekte forårsaket motor havariet. orala, Hawkon88 og Otis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juli 31, 2017 Share Skrevet Juli 31, 2017 (endret) For meg høres det ut som at det ble Runaway diesel. Da er det nesten umulig å få stoppet motoren da den fyrer på oljen. Den vil fortsette å gå til det ikke er mer olje igjen og da ryker motor. I tillegg til å bytte turbo bør man ta av intercooler å sjekke om det er fullt av olje i den. Bør tømmes og spyles regn. Kan jo forhøre deg om de fikk tømt alt av olje ut sånn at det ikke ble dratt inn i motoren ved start. Om det ligger noe risiko bak motorbytte er jo helt avhengig av hvor de skaffer motoren fra. Men sånn sett så skal ikke det være et problem om de gjør alt skikkelig. Endret Juli 31, 2017 av DanielStance Hawkon88 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Juli 31, 2017 Share Skrevet Juli 31, 2017 Slik du har beskrevet er det verkstedet som har diagnosert bilen. For mer virker dette som slurv fra deres side. Jeg ville hørt med en advokat hva som menes er rett videre. Ved motorbytte mener jeg at turbo fra den "nye" motoren skal følge med, og du derfor ikke har bruk for den de har satt på til 30k. For verkstedets del, får de garantert solgt den til en annen kunde som "ny". Noe annet er bullshit. Gamle motoren din kan du få noen lapper for på finn selvom den er defekt. Ting som starter, dynamo osv er verd litt ser du. I værste fall får du solgt bilen som delebil. Otis og orala reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Juli 31, 2017 Share Skrevet Juli 31, 2017 Jeg mener at verkstedet her har gjort en feil såfremt de ikke har informert deg om at det var en risiko for dette før turbo bytte. Hør med advokat eller Naf før du gjør noe videre og ikke aksepter motorbytte med engang. Vent også med å betal regningen for turbobytte hvis du ikke allerede har betalt. Hawkon88 og orala reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå