Gå til innhold

X1 Drive 20D (E84) stopper

Master
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en X1 2010 modell som plutselig mister turtallet og stopper, starter den igjen og alt er bra.

Dette skjer kun når det er varmt ute, idag stoppet den 4 ganger på 5 km.

Turtall pila kan også hoppe opp og ned før den stopper.

Noen som har gode gode forslag her?

På forhand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Master skrev:

Hei.

Jeg har en X1 2010 modell som plutselig mister turtallet og stopper, starter den igjen og alt er bra.

Dette skjer kun når det er varmt ute, idag stoppet den 4 ganger på 5 km.

Turtall pila kan også hoppe opp og ned før den stopper.

Noen som har gode gode forslag her?

På forhand takk!

Sjekk strøm og batteri, høres kjent ut utifra mine egne issues med tidligere E84.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svar.

Batteriet er rimelig nytt, men skal sjekke speniingen.

Hadde kontakt med BMW Ålesund og de nemte strømfordeler bak hanskerom og rep kabel kunne vere problemet.

Det merkelige er at det er kun når det er varmt ute(noe det skjeldent er i Åleby).

Sitter dessverre på en båt i det Indiske hav og må ha andre til å hjelpe min kone.

Har og hørt om problemer med camm aksel sensor, men det skulle vel ikke ha noe med ute temp å gjøre.

Gode forlag er veldig velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Skulle akkurat til å skrive det.... dette er typisk kamaksel sensor symptomer. Stopper når varm. Skjedde på min s54 motor, og ble bra etterpå :) det kan selvfølgelig være strømkabel eller andre ting også.

Men det som er helt usikkert om du er på båt eller ei, er at ingen kan vite heøt sikkert uten en diagnose. Jeg anbefaler å få bilen inn på diagnose, bestille ny defekt del og få det fikset :) dette er nok desverre ikke en easy fiks feil uten å måtte besøke verksted. Spørs også hvor bra det er for motor og drivlinje at det stopper når bilen er i fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har da fått tatt diagnose, kommer opp med disse feilene, N47 motor: 

ABL  EGR controller, electrical.

ABL Pneumatic exhaust gas re circulation controller with position sensor.

ABL Mass air flow  sensor.

Kan EGR ventilen vere problemet?

Vist ja, kan den renses eller bør den skiftes?

På forehand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har nettopp hatt lignende symptomer som dette. Byttet først EGR ventilen, og fikk nullstillet adapsjonene, følte ikke bilen gikk helt rent, så nå er luftmengdemåler og Exhaust backpressor sensor byttet. 

EGR ventilen kan renses, ved at du tar den ut og renser den med CRC Carb/EGR clean f.eks. 

Luftmengdemåler bestilte jeg fra autodoc, og betalte 1700kr istede for rundt 4000kr her på berget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...