Gå til innhold

E61 M57B25 ECU slår seg ikke av.

eiolsen
 Share

Anbefalte innlegg

Har et snodig problem med at batteriet gå tomt nå og da. Har koblet bort IBS sensoren men, det skjer fortsatt. Det virker som motor-hjerne er på selv om bilen er låst.
Det er lyder fra diverse komponenter i motorrom, feks, EGR, diesel flow sensor osv. Virker rett og slett som tenninga er på. Er det noen som har vært borti noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett så brukar ECUn vara igång en stund efter att man stängt av motorn för att den behöver synca koder osv och lite annat som behöver göras. Så du måste isåfall vänta en stund innan du mäter igen.

Ett sätt att hitta strömtjuvar är ju att du kopplar in en multimeter så du ser hur mycket ström som går åt just nu - sedan rycker du ut en säkring i taget och ser när strömmen sjunker. Då borde du kunna hitta vad det är som egentligen sjunker.

En ECU som ligger igång med tändning brukar dra ca 200 - 400 mA. Och sen när man stänger av den och den håller på med att fixa sync osv så ligger den kvar en stund på dessa nivåer och sen sjunker till en lägre nivå.

Mvh//
Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas.

Takk for svar!

Det virker som alt skrur seg av når jeg først låser bilen, det går som du sier kanskje et minutt, så blir det stille i motorrom.
Men, jeg sjekket igjen etter et par timer, da virker det som motor ECU er "på" igjen, lyder fra noen sensorer, litt releer som slår seg av og på høres det ut som.

Alt annet virker til å være av.

Har bestilt tangamperemeter nå, skal måle strømtrekket når jeg får den. Får begynne med å dra ut sikringer og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er diesel du har, M57D25, så kan jeg ihvertfall si at min egen M57D30TU2 har også endel relè lyder og summing og diverse plutselig. Virker som det er slik det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan ligge og "vekke" bilen er f eks dårlig bryter for vindusglasset i bagasjeromsluken. Om den fusker, vil bilen stadig vekkes og bruke strøm. "Increased discharge" etc vises i iDrive ved oppstart. Vanlig feil på E61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, johanngj said:

Ting som kan ligge og "vekke" bilen er f eks dårlig bryter for vindusglasset i bagasjeromsluken. Om den fusker, vil bilen stadig vekkes og bruke strøm. "Increased discharge" etc vises i iDrive ved oppstart. Vanlig feil på E61

2 hours ago, josulf said:

Min e61 var helt lik, bryter i luken var dårlig og brud i ledningsnettet, bilen levde sitt eget liv og fikk feil mel under oppstart, av og til nullstilte klokken seg

Takk for tips! Får sjekke litt ledningsnett generelt når jeg får tid en dag.

Da skal jeg få målt den kontakten også, siden det virker å være en vanlig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk målt strømtrekk nå i dag. Ser ut til å gå ned til 1,2A når bilen er låst. Kan ikke se at det endrer seg over 20 minutters tid.
Er det litt i overkant av hva det burde være? står et 95Ah batteri i, så det skal i teorien holde seg noen dager, batteriet er nytt, det gamle tok fullstendig kvelden etter noen utladinger.

Når jeg får tid skal jeg dra ut sikringer og se om strømmen synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...