xracer Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 Fikset en god del i det siste på e39'en pga det fine været. I mitt neste liv skal jeg ha meg en enebolig på 50m3 og en garasje på 200m3. Da blir det så bra så . Nå gjenstår noe viktig, men også omfattende hvis man skal gjøre det selv og det må må man jo når det gjelder A/C systemet ellers blir man veldig blakk tror jeg. En av de første tingene jeg legger merke til etter å ha skummet igjennom noe dokumentasjon på IHKA systemet, og en av de første betingelsene for at AC kompressoren skal starte er at ide man trykker på AC knappen så sendes det et signal til motor ECU'en om at kompressoren skal til å starte, og ECU'en får beskjed om (hvis på tomgang) å øke turtallet litt for å kompensere for belastningen fra kompressor oppstarten. Når jeg trykker på knappen skjer det ingenting med turtallet. Det merker jeg godt på den andre e39'en jeg har. Så lurer derfor på om det er tull med IHKA panelet inni bilen eller det siste ECU'en (kanskje mindre sannsynlig). Finner ikke at det legges noe feilkode for at dette signalet fra IHKA ikke sendes til ECU. Noen som har noen formening om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 På en kompis sin bil så bar det lite gass og dæ starter heller ikke ac kompressor. Der merket man heller ikke noe turtallsøkning. Så konklusjon er at du ikke registrerer økning av turtall når det er feil på systemet. Men du kan heller ikke bruke det som en indikator på hvor det er feil. Du kan forsøke med 12 volt direkte på den enslige kabel på ac kompressor for å se om den virker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet August 26, 2017 Forfatter Share Skrevet August 26, 2017 (endret) 24 minutes ago, Otis said: På en kompis sin bil så bar det lite gass og dæ starter heller ikke ac kompressor. Der merket man heller ikke noe turtallsøkning. Så konklusjon er at du ikke registrerer økning av turtall når det er feil på systemet. Men du kan heller ikke bruke det som en indikator på hvor det er feil. Du kan forsøke med 12 volt direkte på den enslige kabel på ac kompressor for å se om den virker. Skjønner trenger vel ikke bryte ledningen for å kople direkte til 12V? Ingen problem med at ledningen fortsatt er koplet inn på IHKA panelet? Jo, det er et par trykksensorer som skal detektere at det er trykk. Jeg bare tenkte hvis turtalløkningen skal skje først i sekvensen. Endret August 26, 2017 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet August 26, 2017 Forfatter Share Skrevet August 26, 2017 Forresten så lurer jeg på hvor man evt. kan få kjøpt et manometer med slange og kopling som passer low pressure siden på systemet så jeg kan få sjekket trykket? Ser at de i Sverige selger dette: https://fylldinac.nu/home/74-premium-kit-2-burkar.html Eller hvem som kan trykksjekke systemet på et rimelig verksted? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 Jeg er usikker på det med ledningen, men vil tro det går bra. Det er der strømmen kommer fra så.. Men jeg skal ikke garantere det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 32 minutter siden, xracer skrev: Forresten så lurer jeg på hvor man evt. kan få kjøpt et manometer med slange og kopling som passer low pressure siden på systemet så jeg kan få sjekket trykket? Ser at de i Sverige selger dette: https://fylldinac.nu/home/74-premium-kit-2-burkar.html Eller hvem som kan trykksjekke systemet på et rimelig verksted? Med motoren av, finn en av fylleportene og trykk inn ventilnåla med noe. Kommer det ikke gass ut eller bare en svak susing når du gjør det har du for lite gass/lekkasje. Et anlegg som er funksjonelt har ca 2 bar hviletrykk og da freser det bra når du tykker inn ventilnåla. xracer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet August 26, 2017 Forfatter Share Skrevet August 26, 2017 (endret) 1 hour ago, 540is said: Med motoren av, finn en av fylleportene og trykk inn ventilnåla med noe. Kommer det ikke gass ut eller bare en svak susing når du gjør det har du for lite gass/lekkasje. Et anlegg som er funksjonelt har ca 2 bar hviletrykk og da freser det bra når du tykker inn ventilnåla. Den er god, vet du. Det enkleste er ofte det beste Har forresten gjort et par tester med INPA nettopp. Stortsett ser det ut til at alle komponentene fungerer i seg selv og fikk også aktivert kompessoren. Det eneste var AC vifta foran som ikke ville lystre testsignalet. Regner med at testsignalet bypasser evt. andre betingelser som trengs for at den skal starte. Hadde motoren igang og kompressoren innslått også, men vifta ville ikke. Får sjekke kontakten i grillen da først Endret August 26, 2017 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 Det er jo veldig vanlig med defekt vifte, motstand eller kabelbrudd til vifte helt fremme rundt grill området. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 I en ideell verden skal kanskje ECU gi på så mye at turtallet ikke øker, men turtallet forblir konstant. På min e 39 er det ikke forandring i turtall. Hvilke kriterier som må oppfylles for at aux. fan skal starte vet jeg ikke, men for ca 5 år siden begynte den å gå på max hastighet uansett, så jeg dro ut kontakten. Prøvde av og til å koble den til, men den gikk for full musikk. I februar i år var jeg på amerikatur (igjen), og kjøpte en haug med deler(Camaro og litt Tahoe), men 1 BMW del: Ny aux fan. Før jeg skulle montere den nye, koblet jeg til kontakten, og et under skjedde. Aux. fan fungerte normalt og fungerer ennå. Den nye aux. fan ligger på delelageret i garasjen. Det er altså håp, men du må muligens vente i 5 år. xracer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 27, 2017 Share Skrevet August 27, 2017 Tror ikke du skal tenke så mye på det, på min 530d merker jeg overhode ingenting på turtallet når kompressoren kobler inn. Hører bare et lite klikk. Å den funker. Men kona sin subaru legacy treffer den nesten turtallsperra når den kobler inn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet August 27, 2017 Forfatter Share Skrevet August 27, 2017 (endret) 8 hours ago, Alpejohn said: Tror ikke du skal tenke så mye på det, på min 530d merker jeg overhode ingenting på turtallet når kompressoren kobler inn. Hører bare et lite klikk. Å den funker. Men kona sin subaru legacy treffer den nesten turtallsperra når den kobler inn.. Faktisk, så fikk jeg bevis på det ja da jeg brukte INPA til å legge den inn mens motoren gikk og merket ikke noe da på turtallet. Men kan ha noe med hvor høyt trykk det er på highpressure siden av kompressoren i øyeblikket. Uansett, så var det mest for begynne feilsøking i rett ende. Tror kanskje at det bare er for lite væske/gass på kompressoren slik at det variable signalet fra en analog trykksensor i reciever/dryeren (f.o.m 1999) er utenfor range og kutter for coilsignalet alternativt tilbakemelding fra vifta. Det står noe om at kompressoren MÅ gå for at vifta skal kunne starte, men spørs hva de mener med det i praksis. Så når jeg får liv i kompressoren først blir det spennende og se om vifta vil starte. Tror neppe det. Er sikkert gåen den Må forresten få skaffet meg et lite scope for å sjekke signaler. Takker for inputs! Endret August 27, 2017 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet September 1, 2017 Forfatter Share Skrevet September 1, 2017 (endret) Fikk sjekka trykket på A/C og det var ca...null...fikk så trykktestet det og det så bra ut over en times tid ihvertfall. Så da blir neste å få fylt på og se om det er noe liv. Endret September 1, 2017 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå