Gå til innhold

Bmw e92 m3 rådebank ? Ja det var det !

speedtouch_
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her inne som har opplevd rådebank på sin m3? Hadde vert kjekt og visst hvordan symptomene først begynte. 

Min m3 er en 2007 modell med nå 160000 på telleren. Da eg kjøpte den i vår på 150000 kunne eg ikke høre noen lyd, men etterhvert begynte eg å legge merke til en lyd mens vinduene var nede som kunne ligne på rådebank. Lyden kommer om man forandrer gasspådrag etter å ha kjørt rolig en stund,  men kommer ikke tilbake om man sakker av og prøver og få lyden frem igjenn ved å gi gass en gang til. Ut ifra dette ble det konkludert av bmw verksted at det kanskje kan være tenningsbank, og eg prøvde da en stund å kjøre kun med 98 bensin. Men etter ferie der det ble kjørt hardt på autobahn har lyden tiltatt kraftig, og man kan høre tydelige klunkelyder fra motor bare ved lite gasspådrag med vinduene lukket. Det som forundrer meg er at eg kunne kjøre over 5000 km fra de første små lydene kom, frem til nå hvor det er ganske tydelig ulyd om det skulle være rådebank. Om det skulle være tenningsbank, er det også rart om det skulle utvikle seg slik?

Har kjøpt nye plugger og håper på det beste :-( 

Arild :-)

Endret av Sauda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemer som utvikler seg på denne måten er typisk mekaniske. rådebank spiser seg bare på værre og værre til mere klaring det blir.

Har selv ganske lav tolmidighetsterskel med slike problemer selv, og med denne motorens generelle historie samtidig som det er en S motor hadde jeg bare bytta lager. 160k med org rådelager på s motor så sover ikke jeg godt ivertfall. Bytt det før det smeller, så blir det MYE billigere. Uansett om du bytter, og de er helt ok er jo du klar for 150k nye km. Har det ikke skjedd nå, så skjer det senere om du ikke bytter.

Vil sterkt anbefale å la bilen stå til du finner ut av lyden ivertfall, jeg tror ikke det er tenningsbank men det kan jo være vanos o.l som lager lyd. men frem til årsaken er klar hadde jeg ikke kjørt mere. Er det noe seriøst galt så blir det bare mye værre.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, uff ja det er nok mest sannsynelig rådebank da ja. Vanos lyd høres vel mer ut som om bilen går på diesel. Nå på fredag var det meningen å kjøre bilen fra sauda til stavanger, men det ble å snu og bytte bil etter ca 1 km. Lyden var tydelig og akuratt rundt 2-3000 rpm som eg ser på youtube klipp av andre m3er med dette problemet.

Da får eg få den opp på henger og bare få det gjort før det smeller ja, håper bare veiv har klart seg.

Endret av Sauda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Ingen tvil om at rådelagrene var utslitt, spesielt øverste halvdel mot stempel. Veiven har heldiggvis klart seg, flaks at ikke det ble veivhavari nedi europa. Reparasjonen ble utført på bavaria Haugesund og kostet 36.000 inkludert nye motorfester og motorolje. Takk til hsd som fikk meg til og skjønne alvoret :-).

20170929_143114.jpg

20170929_142911.jpg

Endret av Sauda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...