e39E39 Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 Hei Jeg byttet nylig tennplugger på min BMW E39, 520i sedan. Etter en diagnose sjekk ble det vist feil på sylinder 1 og 4. Jeg vet at dette er dårlige tennplugger, da jeg har hatt dette problemet tidligere. Bilen har stått lenge i ro også. Før jeg byttet pluggene, testet jeg bilen for å se om den ville starte, det ville den ikke selvom den har nok batteri, når jeg vridde om nøkkelen så merker man at bilen ikke vil tenne, at den prøver men den vil bare ikke. Jeg bestemte meg for å bytte pluggene. Jeg kjøpte brukte tennplugger, burde sikkert kjøpt nye, men meknonomen skulle ha vanvittige 1300kr. Uansett, etter at jeg byttet tennpluggene og testet bilen så var det nå en klikkelyd når jeg vridde om nøkkelen, og ikke at den slet med å starte slik som i starten. Mine spørsmål. 1.Vet dere hvorfor det nå er en type klikkelyd når jeg vrir om nøkkelen, og ikke slik som første gang jeg prøvde å vri om nøkkel? 2. Er det greit å bruke brukte tennplugger? Legger med en film av hvordan det høres ut når jeg startet bilen etter bytte av tennplugger. Video-tennpluggE39.MOV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 1. For lite strøm på batteri. 2. Brukte plugger???? Det er første gangen jeg har hørt om at man kjøper brukte plugger for å montere på en motor, noensinne! Når det er sagt så trenger det ikke være så veldig galt. Det kan være ok med brukt. Maxmek og quandt1960 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39E39 Skrevet Oktober 8, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2017 hehe Otis Ja det var en dårlig løsning med brukte plugger, men finn.no var det eneste som var åpent på en søndag.. så jeg tenkte la gå. Men hvorfor har bilen plutselig lite batteri nå, mens når jeg testet bilen før bytte av tennplugger så var batteriet ok? Da slet bare bilen med å få tenning.. En ting jeg glemte å nevne var at når jeg skulle sette på coilhette på nr.4 så spratt den bare opp, måtte skru den fast for å få den til å sitte. Mens alle de andre coilhettene gled enkelt ned på pluggen. Har dette noe å bety? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 Dårlig batteri/lite strøm på batteri uansett. Mulig du hadde tenningen på for lenge. At vollen ikke festet seg skikkelig kan være en dårlig klips inni coil eller noe med gummien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 Hvis du veit hvor mange km det er på pluggene så er det vel greit nok. På min M54 er det 105 000 km bytteintervall, men likte ikke prisen på nye, akkurat som du, så jeg kjørte de til 158 000 km. Da kjøpte jeg nye på reise til USA. Ca kr 50 pr stk. Samme som original. Skal man ha dyre ikke altfor store deler blir det jo "gratis" amerikatur. Byttet luftfilter samtidig, men merket ingen forskjell. Heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39E39 Skrevet Oktober 8, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2017 Ja alt er billigere i utlandet At coilen på sylinder 4 ikke fester skikkelig nedpå vil dette ha noe effekt på motoren? Eller når du tvinger den nedpå så vil den feste seg uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 Jeg har byttet plugger bare en gang på BMW så jeg husker ikke helt hvordan det var med coil/rør til plugg opplegget, men generelt kan man vel si at dette er elektrisk og da må du ha forbindelse mellom komponentene. Hvis ikke er det store problem. Vi håper noen annen har et mer detaljert svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 32 minutter siden, e39E39 skrev: Ja alt er billigere i utlandet At coilen på sylinder 4 ikke fester skikkelig nedpå vil dette ha noe effekt på motoren? Eller når du tvinger den nedpå så vil den feste seg uansett? Er en stund siden jeg byttet men om jeg ikke husker helt feil så er det vel fjærer inni coilrørene så du må tvinge de nedpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 Tennplugger koster fra 40,- til 100,- pr stk på Biltema, må jo være bedre enn brukte. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tennplugg/TENNPLUGG-BRISK-P4-2000031965/ http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tennplugg/TENNPLUGG-A-LINE-27-2000027680/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 Ingen av de pluggene passer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 59 minutter siden, orala skrev: Ingen av de pluggene passer. OK, står ihvertfall i teksten at de skal passe. søkte på E39 520i som bilmodell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 @Maxmek har gjort alt rett. Begge pluggene er oppgitt til å passe alle m52 og m54. Dette står beskrevet på hjemmesiden til Brisk Australia. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e39E39 Skrevet Oktober 9, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2017 Ja de er bedre enn brukte garantert. Men som sagt 6 plugger brukte for 150kr. Men det er en dårlig løsning. Jeg prøvde å tvinge coilen nedpå, men den ville ikke. Men alle her inne mener det er batteriet som er dårlig? Skjønner ikke hvorfor batteriet plutselig skulle bli dårlig, jeg har ikke hatt tenningen på heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 Du kan jo måle batteriet ditt da. Hva viser volt meter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 3 timer siden, Otis skrev: @Maxmek har gjort alt rett. Begge pluggene er oppgitt til å passe alle m52 og m54. Dette står beskrevet på hjemmesiden til Brisk Australia. Så avansert var ikke jeg, kikket bare på tabellene i linken. Beklager. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå