Gå til innhold

Sammenligning av olje


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, xracer skrev:

Hmm..Jeg vet ikke så mye om dette, men vet at M54 har annen type oppgbygging av sylinderveggene. Jeg trodde M54 har dette spesielle belegget som er problemet dens ved at disse på ett eller annet tidspunkt, prematurt begynner å bruke mye olje. Men det er mulig det istede var olje/skrape stempelringene som slites fortere enn på M52. Jeg har jo 2 stk M52 motorer og bruker 0w40 og 0w30 som jeg har gjort hele tiden. Men hva er egentlig problemet med dette? Er det at det kan bli høyere oljeforbruk eller er mer slitasje? Vanos da..er det at o-ringer ikke klarer å tette godt nok på 0w olje kontra 5w olje? Sikkert ikke, men fint om du kan finne ut hvorfor jeg ikke bør bruke 0w olje på M52.

EDIT:

Dette er viktig! Det gjelder ikke M52 generelt. Det gjelder bare M52 laget i tidsrommet 1995-1998. Dvs M52TU motorene laget i 1999-2000 har stållinere i sylinderveggen, så de kan fint bruke 0w olje sånn sett. Angående slitasje generelt mekanisk for at oljen muligens er for tynn, er en annen sak...Ellers var problemet med Nikasilbelegget relatert til bensin med mye svovel i (USA/England) og lite viktig for oss i Norge pga bedre kvalitet på bensin.

Ellers, slitasjemessig tror jeg nok en M52 motor bør bruke en 5w olje for allround bruk, men forskjellen tror jeg ikke er altfor gærn. Selv velger jeg bare 0w olje pga håper den har en bedre renseeffekt på motoren totalt igjennom tiden til neste oljeskift samt at det er mindre tjangs for klogging i små oljekanaler som f.eks i Vanossystemet (spesielt solenoidene) og returlinja til sump på peilepinnen. Etterhvert som oljen blir eldre mister den glideeffekten, blir generelt tynnere og inneholder mer sot. Jo tykkere denne "massen" er jo større tjangs for klogging i alle små oljekanaler. Dette er bare det jeg føler skjer og derfor velger jeg 0w olje sålenge oljeforbruk ikke er et problem samt at motorgangen er "fin"

 

 

Som påpekt flere ganger på forumet, så burde man ta alt fra denne quandt med en god klype salt...

Det er ikke ett problem for deg å bruke 0w(tykkelse som kald) olje på verken M50, M52 eller M54, tvert imot en fordel mtp. kaldstart.

 

Det som derimot kan utgjøre en forskjell er de siste sifrene, en 30 olje er tynnere en f.eks en 40 olje som varm. Dette kan medføre litt høyere oljeforbruk på en eldre motor som i utgangspunktet ikke er konstruert for tynn longlife olje. 

Med mindre du skal på banetreff med dertil høye oljetemperatur, så vill jeg ikke skiftet oljetype.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, CrZyWiz said:

Det er ikke ett problem for deg å bruke 0w(tykkelse som kald) olje på verken M50, M52 eller M54, tvert imot en fordel mtp. kaldstart.

Det derimot kan utgjøre en forskjell er de siste sifrene, en 30 olje er tynnere en f.eks en 40 olje som varm. Dette kan medføre litt høyere oljeforbruk på en eldre motor som i utgangspunktet ikke er konstruert for tynn longlife olje. 

Med mindre du skal på banetreff med dertil høye oljetemperatur, så vill jeg ikke skiftet oljetype.

Jepp, skjønner. Jeg har definitivt ikke noe fasit på hva som er best, kun nevner det slik jeg har valgt å gjøre det.

Av offisielle ting man har å gå etter for valg av olje til vanlig bruk, er det som står i BMW TIS software, hvor det for f.eks min bil blir anbefalt å bruke  5w olje hvis man ikke kjører mye/mest i temperaturer under -20 grader. Så for de fleste blir det altså anbefalt 5w olje på disse. Min tolking av 0w30 kontra 0w40 er at 0w40 er et bedre valg fordi 0w40 holder viskositeten bedre over et større temp område enn 0w30.

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, quandt1960 skrev:

BMW ville fylle 0W-30 på min M52 motor. Ba de tenke seg om og heldigvis fikk jeg en eldre BMW mekaniker til unnsetning. Det blir for tynt for noen motortyper. Nyere motorer takler 0W-30 fint men eldre gjøre ikke det, spesielt ikke M52 grunna Nikasil sylindervegger og Vanos. Har på 10W-60 og det funker helt fint ved -5. Blir det en kald vinter skifter jeg til 5W-40. Så ja det er få som opplever sub -20 om vinteren så 0W er ikke nødvendig om du ikke bor der det er grisekaldt

Oljediskusjonen tar aldri slutt. Lol

Står fortsatt ved at det ikke er noe gode fordeler ved å bruke 10w60 i din motor. Blir jo dumt å anbefale dette til andre når den er såpass dyr og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...