bmw2k8 Skrevet Januar 2, 2018 Share Skrevet Januar 2, 2018 Hei! Har en E90 som oppfører seg rart. Når jeg skal akslerere så lugger den. Den lugger mer jo mer gass jeg gir, på lavt turtall, oppoverbakker og dersom motor er kald. Hvis jeg gir kraftig gass når den lugger kan motorlampen begynne å lyse gult, og bilen mister nesten all motorkraft og begynner å små "riste". Om jeg deretter skrur motoren av fungerer den som før med engang 🤔 Det er en 316i som har gått litt over 110 000 km. Lurer på hva dette kan være... Takk for svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Januar 2, 2018 Share Skrevet Januar 2, 2018 Bør nesten få et BMW verksted til å få sjekket det skikkelig. Diagnose og evt "fysisk" sjekk. Men utifra det du sier så tenker jeg litt i området registerkjede. Mulig det er slakk i det, evnt har hoppet en tann. Men er og mulig det er andre ting. Blir litt gjettelek av å ta det over nett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw2k8 Skrevet Januar 2, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2018 1 time siden, Daniel. skrev: Bør nesten få et BMW verksted til å få sjekket det skikkelig. Diagnose og evt "fysisk" sjekk. Men utifra det du sier så tenker jeg litt i området registerkjede. Mulig det er slakk i det, evnt har hoppet en tann. Men er og mulig det er andre ting. Blir litt gjettelek av å ta det over nett Okei, skal ta en tur på verksted Dersom det er noe med registerkjedet koster det vel fort titallstusen å få fikset det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Januar 3, 2018 Share Skrevet Januar 3, 2018 Kjeden har nok blitt strekt og må byttes. Viser seg at kjedestrammer er dårlige på disse motorene. Dårlig kjedestrammer i kombinasjon med simplex-kjede er døden for disse motorene. Om den hadde hoppet en tann så ville det nok ikke hjulpet å bare slå av og på tenningen. Det koster nok noen kroner å få dette fikset ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 3, 2018 Share Skrevet Januar 3, 2018 46 minutter siden, Øyvind.J skrev: Kjeden har nok blitt strekt og må byttes. Viser seg at kjedestrammer er dårlige på disse motorene. Dårlig kjedestrammer i kombinasjon med simplex-kjede er døden for disse motorene. Om den hadde hoppet en tann så ville det nok ikke hjulpet å bare slå av og på tenningen. Det koster nok noen kroner å få dette fikset ja. Litt selvmotsigende det du skriver der men. Trenger ikke være mer enn en sensor som tuller, så ingen vits å ta sorgen på forskudd før diagnose er tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw2k8 Skrevet Januar 3, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2018 2 timer siden, CrZyWiz skrev: Litt selvmotsigende det du skriver der men. Trenger ikke være mer enn en sensor som tuller, så ingen vits å ta sorgen på forskudd før diagnose er tatt. Får håpe det bare er en sensor ja:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw2k8 Skrevet Januar 3, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2018 3 timer siden, Øyvind.J skrev: Kjeden har nok blitt strekt og må byttes. Viser seg at kjedestrammer er dårlige på disse motorene. Dårlig kjedestrammer i kombinasjon med simplex-kjede er døden for disse motorene. Om den hadde hoppet en tann så ville det nok ikke hjulpet å bare slå av og på tenningen. Det koster nok noen kroner å få dette fikset ja. Men dersom der er kjedet, er det ikke rart at det skal hjelpe å slå av og på tenningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
addemann Skrevet Januar 3, 2018 Share Skrevet Januar 3, 2018 Slakk/def kjede er jo mekanisk feil så heller mer mot sensorfeil mtp at det ordner seg når du stopper og starter igjen. Skulle vel skannet den for feilkoder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Januar 4, 2018 Share Skrevet Januar 4, 2018 (endret) Her er en artikkel om samme symptom på samme motor. Riktignok ikke bmw forhandler som fant feil, men dog. Det kan være tennspole/dyse/vanos/sensor feil også, men risting og motorlampe har i mange tilfeller også dreid seg om strekt kjede. Ved strekt kjede blir parametere for sensorer feil og risting oppstår. Start motor på nytt og alt fungerer fint til man ruser motor til 3-4000rpm, så rister det igjen. Jeg jobba ganske tett på BMW-mekkere her og fikk et enkelt tips til hvordan man sjekker kjede/strammer. Åpne oljelokket og prøv å vipp kjede av tannhjulet, dette skal sitte tight.! Om du kan røre mye på kjede, drei motor et halv runde og prøv igjen, jeg kjøpte ny strammer og kjeden ble ganske så mye fastere rundt tannhjul. Bmw hadde reklamasjon på registerkjede, men i mange tilfeller bytta de bare strammer og alt funka fint igjen. Strammerne til disse motorene slites fort. Enkelt å bytte og koster ikke mange hundrelapper. Spørs om det er for sent for din motor? Du bør ta en diagnose ja. Endret Januar 4, 2018 av Øyvind.J yoozup reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Januar 4, 2018 Share Skrevet Januar 4, 2018 16 timer siden, CrZyWiz skrev: Litt selvmotsigende det du skriver der men. Trenger ikke være mer enn en sensor som tuller, så ingen vits å ta sorgen på forskudd før diagnose er tatt. Kjeden kan være strekt uten å hoppe en tann på register. Er kjede strekt så matcher ikke parameterne fra fabrikk lenger og motorlampa lyser, hopper kjede en tann eller 2 så nytter det ikke å bare stenge av motor og starte igjen. men, ja han kan ha andre feil som f.eks tennspole eller sensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw2k8 Skrevet Januar 6, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2018 On 4.1.2018 at 5.04, Øyvind.J skrev: Her er en artikkel om samme symptom på samme motor. Riktignok ikke bmw forhandler som fant feil, men dog. Det kan være tennspole/dyse/vanos/sensor feil også, men risting og motorlampe har i mange tilfeller også dreid seg om strekt kjede. Ved strekt kjede blir parametere for sensorer feil og risting oppstår. Start motor på nytt og alt fungerer fint til man ruser motor til 3-4000rpm, så rister det igjen. Jeg jobba ganske tett på BMW-mekkere her og fikk et enkelt tips til hvordan man sjekker kjede/strammer. Åpne oljelokket og prøv å vipp kjede av tannhjulet, dette skal sitte tight.! Om du kan røre mye på kjede, drei motor et halv runde og prøv igjen, jeg kjøpte ny strammer og kjeden ble ganske så mye fastere rundt tannhjul. Bmw hadde reklamasjon på registerkjede, men i mange tilfeller bytta de bare strammer og alt funka fint igjen. Strammerne til disse motorene slites fort. Enkelt å bytte og koster ikke mange hundrelapper. Spørs om det er for sent for din motor? Du bør ta en diagnose ja. Takk for alle svar hittil, da blir det en tur på verksted 😊 Er forresten mer risting på lavere turtall, rundt 2000 rpm. På 3-4000 er det så å si ingenting i mitt tilfelle... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Januar 8, 2018 Share Skrevet Januar 8, 2018 Okey, håper det bare er en bagatell da;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Januar 22, 2018 Share Skrevet Januar 22, 2018 Hva ble konklusjonen her da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw2k8 Skrevet April 10, 2018 Forfatter Share Skrevet April 10, 2018 Hei, igjen. Tok en sjekk på verksted med diagnose, og var defekt coil i ene sylinderen. Så skal bytte denne og tennplugger. I tillegg så fikk jeg feilkode på synkronisering i innsugningskamasel til veivaksel og feilkode på brenningsfeil, som mest sansylig kommer av at registerkjedet har hoppet eller strekt seg. Jeg kommer nok til å bytte kjedestrammer og stramme kjede, da dette er en mye mindre reperasjon enn registerbytte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoozup Skrevet Juni 18, 2018 Share Skrevet Juni 18, 2018 hei, flott emne. Bra at jeg leste dette. Jeg skal bytte kjedestrammeren selv, fikk litt noia for register havari når jeg leste dette. Jeg vet det skjer en del når motoren har passert 100k km, det er vel en oppgradert kjedestrammer som selges nå. Min har også gått 110 000 km. Takk for informasjon, skal kjøpe meg strammer nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå