Gå til innhold

Mosses e34 bruksbilprosjekt


Mossebmw
 Share

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Takk for mld 👍 Jeg kobla ikke at dette var gamlebilen til Viggo 🤪

Men altså, skal du montere turbo ? Så du går ikke for å ha en godkjent bil ? Er vel lei å få godkjent med turbo 🤔 

 

Bare hyggelig😊har hatt lyst på bmw med turbo lenge nå, det med godkjenning er vel mulig med rett fremgangsmåte, men siden det skal være en bruksbil, og jeg har ett banebilprosjekt som skal få seg turbo etter hvært vurderer jeg å sløyfe den, kanskje kjøpe en grom m50 etter hvert, eller en m30b35, er vel det som står høyest på ønskelisten. Men m30 blir vel værre å få i vognkort, og ellnettet på bilen passer vel heller ikke🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mossebmw skrev:

Bare hyggelig😊har hatt lyst på bmw med turbo lenge nå, det med godkjenning er vel mulig med rett fremgangsmåte, men siden det skal være en bruksbil, og jeg har ett banebilprosjekt som skal få seg turbo etter hvært vurderer jeg å sløyfe den, kanskje kjøpe en grom m50 etter hvert, eller en m30b35, er vel det som står høyest på ønskelisten. Men m30 blir vel værre å få i vognkort, og ellnettet på bilen passer vel heller ikke🤔

En kamerat hadde en 520i for et par år siden som var godkjent med 3.5l turbo i vognkort. Husker godt folk sa at det vognkortet var verdt gull, så fått følelsen av at m30 turbo er en utfordning... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Streaxu skrev:

En kamerat hadde en 520i for et par år siden som var godkjent med 3.5l turbo i vognkort. Husker godt folk sa at det vognkortet var verdt gull, så fått følelsen av at m30 turbo er en utfordning... :P 

Blir selvpustende m30 i første omgang om motorvalget faller den vegen😊men det beviser att det er mulig😁men den bilen var vel noen år eldre enn min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mossebmw skrev:

Blir selvpustende m30 i første omgang om motorvalget faller den vegen😊men det beviser att det er mulig😁men den bilen var vel noen år eldre enn min?

Ja mulighetene er der :) Det var en 90 modell mener jeg, e34 sedan. morsom maskin, gikk som fy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, sveigis skrev:

M30 er fint som snus det uten tvil.

Angående turbo ,mener jeg du vil slite litt med det angående godkjenning .

Hadde du hatt en 88 modell ,hadde dette vært mye lettere for deg .:).

 

Ja har hørt det før, men hva er det som gjør 88 modell så spesiell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering :-)

Har vært på langtur med bilen, nærmere bestemt lillehammer, for å hente meg smalfront8) dagen startet bra, sto opp i 5 tiden siden keg hadde en kjøretur på 6 timer hver veg foran meg. Tok med meg loefald fra forumet og kjørte fra Rindal i 6 tiden. Etter å ha kjørt en liten halvtime syntes vi det fortsatt var veldig kallt i bilen, og værre ble det da temperaturenstupte fra -15 til-20 grader. Blåste faktisk iskallt fra varmeapparatet. Ble ikke god temp i bilen før vi nærmet åss berkåk, en stor time fra rindal.

Men selv med dårlig varmeapparat storkoste vi åss på tur, e34 er ordentlig milsluker. Liker utrolig godt komforten med m-tech understellet og med automat flyter den avgårde bortåver e6.

Milene gikk og plutselig har vi kommet til oppdal, da begynte bensinstasjonene å åpne, men fortsatte litt til før det ble handla frokost, drikke og litt snacks til turen videre. Etter det jikk det strake vegen til lillehammer. Planen var egentlig å møtes på hamard men siden vi var såsnakjesalige glemmte vi helt å svinge av mot østerdalen, så ble gudbrandsdalen istedenfor, såda ble vi enige om å møtes på lillehammer istedenfor.

Da vi endelig kom frammøtte vi to hyggelige, voksne karer. De var veldig hjelpsomme og satte i gang med å ta av panseret med en gang, og reiste ikke før det nye var på plass, snakk om service.han jeg bytta panser med fortalte meg att han hadde en sølv 535i med s38, turbo og 800whp/1100nm, på skilter, og en diamantsvart 88 mod, importert fra danmark, disse 2 skulle bytte motor, og den ene skulle selges(tror jeg) og 88 modellen skulle godkjennes med s38, turbo og lakkere i samme farge som den andre, om det er noen som har link til bimmerstråd på bilen, om han har, blir jeg meget takknemmig om du deler den med meg😁

Da var det klart for å dra hjem, men ikke f... Om panseret ville igjenn. Låsekroken til panseret var ikke riktig justert, og satt dønn fast. Vi var gjennomfrostne etter å ha montert panser i stiv kuling og 10- så vi fikklet ikke lenge med løsenfør vi ga opp. Løsningen ble ellteip, som varte i ca 1 minutt før panseret var vidåpent igjenn. Etter ca 3 timer med kjøring ble skammen for stor, så panseret bøe forsøkt lukket igjenn, ga opp da også, og jikk løst med teip. Denne gangen ble det 3 ganger så mye, så holdt mot all forventning helt hjemm.

Møtte enda en e34 på turen, i fargen blå/sølv, rett ved vinstra. Så utrolig tøff og velholdt ut. Ble litt skuffet da det vaden eneste vi så på turen, bortsett fra en 2 dørs e36 var det den eneste "gammle" bmw'n vi så.

Da vi nermet åss hjem, bestemte rutheisen seg for å gå i stykker, så med ruta på gløtt ble det jaggu litt kaldt hjem igjenn også. Vill stoppet å presset ruta i sporet sitt igjen så den holdt seg sånn noenlunde på plass resten av turen.(ps, har noen en ruteheis av typen elektrisk til sjåførdør til åvers, er den velkommen hoss meg)

Bortsett fra noen små problemer og bagateller var det en fin tur,  vi koste åss med god bil og fint vær. Ble en trivelig dag. 

Klar i tommeln nå så er vel tid for litt bilder.

Her er montering igang

received_1722272034506399.thumb.jpeg.ab540032616fa0df69a8d8d9d01e989d.jpeg

Her har jeg fått justert lås og panser, synes selv det ble pent med smalfront, men savner den gammle.

IMG_20180115_180949.thumb.jpg.b66e2b95a53abf5f119860af479af93b.jpg

IMG_20180115_180957.thumb.jpg.bc5cc2d24c9a7db9aff635d7842886e0.jpg

 

Neste steg er å bygge om til manuell. Å i forbindelse med dette er jeg på utkikk etter pedalsett, girkule, pose rundt girstang, og enkeltmassesvinghjul. Men må jeg forlenge splinen til inngående aksel i girkasse? Må jeg det blir det dobbelmasse. Har også bestillt meg nye frammskjermer fra veng, og ber til høyere makter att de har god passform.m5 vinge, og m5 leppe til å montere på orginal fanger også bestillt.

Er også på utkikk etter ny bakfanger da min ser helt jævlig ut

IMG_20180115_181010.thumb.jpg.e3721dccc642b73e70d1a35659695488.jpg

Endret av Mossebmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...