tomzern Skrevet Januar 25, 2018 Share Skrevet Januar 25, 2018 (endret) Hei! Jeg har pønsket en del på hvordan jeg skulle få bedre lyd i min E61, hvor ingen tilvalg var gjort på anleggsfronten, altså ingen diskanter og kjipe 6,5" basser, og hvor alt var drevet av headunit. Tenkte derfor jeg kunne forklare hvordan jeg løste det, så kanskje andre kan få nytte av det om de vil gjøre det samme Jeg løste det ved å kjøpe en forlengelsesadapter som dette: https://www.ebay.com/itm/Adattatore-prolunga-Cavo-Quadlock-presa-Most-VW-Audi-Seat-Skoda-Opel/263173666145?hash=item3d465f7561:g:yXkAAOSwHjNV8Vos Splittet høyttalerledningene på denne adapteren som dette: Her har jeg trukket en 8-leder kabel som brukes for å forsyne høynivå fra alle 4 utgangene på headunit til JL audio cleansweep DSP (anbefales!) i bagasjerom, samt 4 par høyttalerledninger som kommer fra forsterker i bagasjerom og frem til adapter for å kobles sammen med originale høyttalerledninger uten å kutte i bilens ledningsnett: Slik ble det sammenkoblet. Det var et mareritt å få plass til alt dette bak headunit, men det gikk til slutt : Jeg trakk nye 2,5mm2 kabler fra bagasjerom til subber, som ble byttet til 8". Alle kabler ble lagt på høyre side, bortsett fra kabel for sub på venstre side. Det er litt jobb å trekke kabler i disse bilene, men fikk det til til slutt. Jeg valgte å føre kablene igjennom der hvor originalt ledningsnett går på hver side, og føre de over batteriet og ned helt bakerst for så samlet ut under den plata som ligger under gulvet i bagasjerommet. Jeg monterte forsterkere og DSP på denne plata, for å få det skjult. Stor forsterker er til høyttalere i dører og tak, liten er en tokanaler til subbene. Slik ble det bak: La inn slakk på kablingen under platen, så det skulle være mulig å løfte den opp for å hente ut hva enn man har liggende nedi der : Bakhøyttalere gadd jeg ikke å legge mye penger i, så her ble det biltema 4" koaksialer til 199kr som passer rett inn, med kun bittesmå modifikasjoner, og gir meg den diskanten originalhøyttalerne mangler: Foran har jeg bestilt frontsett fra Audison som kommer i posten idag: https://www.elutstyr.no/audison-apbmw-k4m.html Kan oppdatere tråden så fort jeg får montert, og testet dette! Ellers fungerer alt sålangt veldig bra, men trenger frontsett før jeg kan si noe om endelig resultat. "Remote" er hentet fra 12V uttak i bagasjerom. Det fungerer helt fint, og jeg har valgt å ha forsterkere og DSP på hele tiden når tenning er på, selv om DSP har signal sensing funksjon. På den måten fungerer lyden umiddelbart ved lydvarsler og parkeringssensorer etc. Mvh Tomzern Endret Januar 25, 2018 av tomzern tthuns, Motorhavaristen og donald duck reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 29, 2018 Share Skrevet Januar 29, 2018 Bra med info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 29, 2018 Share Skrevet Januar 29, 2018 Ja flott DIY. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Motorhavaristen Skrevet Februar 12, 2018 Share Skrevet Februar 12, 2018 Dette ble jo veldig bra, hold oss oppdatert. Jeg er i samme situasjon som deg og tenker at jeg på sikt vil oppgradere, og er ikke redd for å dra litt kabler her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Motorhavaristen Skrevet Februar 27, 2018 Share Skrevet Februar 27, 2018 (endret) Jeg kan jo gjerne oppdatere på hva jeg har gjort selv: Bestilt 2x Earthquake SWS-8Xi med adapterringer Kjøpt dempematter til dørene Kjøpt forsterker (DLS CA31) Jeg var litt kjapp når jeg bestilte de subbene, de er 2ohm og egner seg ikke for standard HU. Var derfor tvunget til å bruke en ekstern forsterker. Tenkte da å seriekoble dem til sub-utgangen, siden det blir for lav intendans til parallellkobling. Men jeg legger opp en kabel til hver likevel, i tillegg til å forsøke å dra en rett over gulvet fra den ene til den andre. Jeg har tenkt til å kjøpe Focal ES100K i framdørene og ikke gjøre noen endringer bak. Har tenkt til å bare ta faderen helt fram slik at de bak kun brukes til PDC. Da kan jeg nok også bruke auto sensing på amp, som du hadde litt problemer med. Jeg tenkte å hente signal til subbene bak og bringe nye kabler fram, og ikke gjøre noen endringer bak HU. Jeg ønsker å bruke orig. ledningsnett til døren, har hørt at den hår via subwoofer men så ingenting som splittet. Noen som vet? Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan det er med/uten DSP. Har helst ikke lyst til å bruke mer penger, men formet sjelden før jeg er fornøyd heller. Syntes jo det virket greit å gjøre som du gjorde og ta fra bak HU, men det er kanskje hakket mer arbeid. Endret Februar 27, 2018 av Motorhavaristen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Motorhavaristen Skrevet Mai 23, 2018 Share Skrevet Mai 23, 2018 Nå er endelig mitt anlegg ferdig, så jeg kan dele mine erfaringer: Focal ES100K I dørene Gir en litt hard lyd, men detaljert og fin når de er tunet riktig Høres ikke bra ut uten DSP Earthquake SWS 8Xi 2ohm x2, seriekoblet Overraskende presise Plenty med bass Audiofischer Helix B Five Gode justeringsmuligheter JL Audo CL441 DSP Kan ikke velge egne parametre Utrolig enkel i bruk Forskjellen var veldig merkbar. Lyden gikk fra å være hard og irriterende til deilig og avslappende Dempet dørene med butylmatter Ikke prøvd anlegget uten, men føler at veistøy er noe redusert Forsterker og DSP er plassert i venstre siderom i bagasjerom. Forsterkeren var svær og fikk såvidt plass, måtte klippe litt av plasten for å få den inn. Ser det ikke under dekselet, dog. Bluetooth løses med en DC-DC 5v adapter montert inni midtkonsollen. Den får strøm parallelkoblet fra sigarettenner-uttak. Byttet ut AUX-inntaket fordi det laget støy, var blitt dårlig kontakt gjennom årene. Lot det gamle stå i, det nye ligger løst inni midtkonsollen og er koblet til en 3.5mm "aux" til Bluetooth-adapter inni der. Føler det fungerer ganske bra så langt. Framgangsmåte for installasjon Fjern førersetet (4 torx-bolter) IKKE tukle med kablene under førersetet, vipp det heller bare bakover. Med mindre du har diagnoseprogramvare og kan nullstille airbag-feilmeldingene du kommer til å få. Teip skarpe kanter så du ikke skraper opp midtkonsollen med skinnene på stolene Skru opp subwoofer-deksel, fjern subwoofer Klipp ledningen til subwooferen, lodd på høyttalerkabel. 2.5mm^2 holder, men se om det går an å få skjoldete høyttalerkabler. Draes langs dørlistene bakover. Under sizearmlenet til baksetet og videre under belteinnfesutningen og inn langs siderommet på venstre side. La det være en halvannen meters tamp på kabelen når den kommer ut bak så du er fleksibel med montering. Skru fast igjen førersetet Gjenta samme på høyre side, trekk kabelen under baksetet og møt opp med den andre kabelen. Trekk to sett høyttalerkabler til hver side, samme rute. Fronthøyttalerkablene bør nå fram til fotbrønnen og enda ha 40cm. Hvis du skal seriekoble subwooferne bør du kutte subwoofer-ledningene under baksetet. Ta den ene kabelen fra forsterkeren og koble + til + på subwoofer 1. - fra sub1 til + på sub2, - på sub2 til - fra forsterker. Jeg brukte krympesko, slik at de kan enkelt kobles individuelt senere. Pill av sidedekslene i fotbrønnene. Fjern hanskerom på hø side. Klipp opp filtteipen rundt kabelpølsen som går ut til dørene. Vær 100% sikker på at du klipper rett ledning (ref farge på kabel i døren). Lodd på signalkabel fra forsterker til denne. Prøv å vite hva som er + og -. Demonter dørpanel, fjern høyttaler Dempe innside av dørtrekk Monter ny høyttaler og diskant Lim fast delefilter i dørtrekk eller ta skumgummi rundt den, slik at den ikke vibrerer (alt i e60 vibrerer) Mål med ohmmeter at du har ca 4.1 ohm mot begge høyttalere og subwoofer(e). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå