Gå til innhold

Tidsberegning på CIC navi

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Oppdaterte navigasjon (CIC) i 2017 og etter at det ble gjort greier den ikke og estimere en realistisk tidsbruk på en strekning. Tok meg en liten svipptur ned til Lofoten, og da mente navigasjon at jeg ville bruke 10 timer på turen. Google derimot sa 7 timer og 15 min. Det skal sies at jeg lastet ned kartet også kjøpte FSC koden. Om det har noe og si? Noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde det samme problemet på E91'en med 2016-2 kart. Når det er sagt vet jeg ikke hvordan den var før, da det var 2009 kart som jeg aldri hadde brukt. Og den justerte seg dess nærmere målet den kom. Brukte ikke noe mer tid på det da jeg som regel sjekker rutene og tidsforbruket på Google maps i forkant uansett, det var mer for veiviseren sin del jeg hadde det oppe på CIC'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@danskiii lastet du ned kartet eller kjøpte du det fra en av nettsidene? Har fundert på om det kunne ligge der. 

Det er jo uansett vanskelig og kunne gi en eksakt tidsangivelse når turen har startet, fordi trafikk, veiarbeid og kaffepause spiller inn. Derfor liker jeg at bilen regner dette ut, slik at når noen spør hvor lenge det er igjen, så vet jeg 😊. 

@papertiger jeg hadde 2008 kartet liggende inne før jeg oppdaterte, og den var mer presis enn denne versjon. Som du skriver, så justeres tida etterhvert som en når destinasjon for turen og det er denne funksjon jeg liker. Derfor er det litt irriterende at den legger på 3 timer ekstra iforhold til Google og andre kart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mslello skrev:

Kan det være krysset av for noe annet en raskeste vei i navigasjonen da kanskje?

Fra Tromsø til Lofoten er det ikke så mange alternativer 😂, så jeg vet ikke. Kan ikke huske at NBT er så spesifikk 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eivind320x skrev:

@danskiii lastet du ned kartet eller kjøpte du det fra en av nettsidene? Har fundert på om det kunne ligge der. 

Det er jo uansett vanskelig og kunne gi en eksakt tidsangivelse når turen har startet, fordi trafikk, veiarbeid og kaffepause spiller inn. Derfor liker jeg at bilen regner dette ut, slik at når noen spør hvor lenge det er igjen, så vet jeg 😊. 

@papertiger jeg hadde 2008 kartet liggende inne før jeg oppdaterte, og den var mer presis enn denne versjon. Som du skriver, så justeres tida etterhvert som en når destinasjon for turen og det er denne funksjon jeg liker. Derfor er det litt irriterende at den legger på 3 timer ekstra iforhold til Google og andre kart. 

Jeg har kjøpt fra bmw på nett. 2 år med oppgradering av kart for 900kr. Har også  real time traffic information så her skal/burde den kunne regne ut ihvertfall bedre enn 4-5 timer for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.1.2018 at 13.04, Eivind320x skrev:

Fra Tromsø til Lofoten er det ikke så mange alternativer 😂, så jeg vet ikke. Kan ikke huske at NBT er så spesifikk 🤔

Har aldri kjørt der, så skal ikke krangle på det :) Men det er mulig å huke av flere valg iallfall, rart at det skal være så stor forskjell. Men innebygd Navi tar vel også med i beregning hva slags fart du har kjørt i tror jeg. Så om du har kjørt my småkjøring før du la inn ruta, kanskje den er mer pessimistisk?

20180131_190706.thumb.jpg.d82578ec1a6f782f4756a91df940f164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på innstillingene og sjekket, men er ikke noe som skulle tilsi at turen skulle ta 3 timer mer. Tviler på at navien tar hensyn til hvilke fart en har kjørt, men heller hvilke fartsgrenser de forskjellige strekningene har.  Legger ved et bilde over kjøreruta. 

IMG_1047.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare ett forslag.. Den bruker jo data fra siste 10 - 15 minutter til å beregne rekkevidde på tanken osv. Estimert ankomstid  er som regel pessimistisk, men jeg har aldri sett så stor forskjell iallfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...