Gå til innhold

Kokset igjen innsugsmanifoil E46 320dA


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Skal ha bilen EU-godkjent innen utgangen av juni d.å. Er et godt stykke unna på røykkontroll. Klarte å blåse motoren ren fra måling 6,7 og ned til 2,6. Grenseverdien er 2,1

EU-kontroll for 2 år siden målte 1,1.

Det har vært svært mye kortkjøring og før jeg kjørte inn på EU-kontroll, så tok jeg først å skiftet olje, så tenkte jeg å se inn i innsuget. Tok løs EGR-ventilen og den var nesten helt tett av sot.

Jeg grov ut og gjorde EGR-ventilen ren før EU-kontrollen, men jeg kan forvente at innsuget også er sotet/kokset igjen.

Derfor planlegger jeg å kjøpe inn en brukt innsugsmanifoil for å gjøre den helt ren og så bytte om. Dette av praktisk hensyn, men jeg har problemer med å skjønne hvilken bestillingsnummer jeg skal basere meg på. RealOEM gir meg 2stk delenummer: 11617800577 og 11617787318

Begge nummerene gir meg innsugsmanifoil for 1-serie, 3-serie og 5-serie, men det virker som det er nyere modell (163hk) og ikke 150hk.

Er det noen som vet noe bedre om dette enn meg?

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TRF skrev:

6,7 høres helt hinnsides ut. Sikker på at målingen er riktig?

Nei, målingen var riktig. Prøvde å blåse den rein og da ble ALT bak kull svart. Sotet noe jævlig. Men på 4, 5 målingen så kom verdien ned på 2,6 og eksosen begynte å bli reinere. Helt klart at det meste var kokset igjen.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, TRF skrev:

Dersom du faktisk skal kjøpe et ekstra innsug så ville jeg tatt fra "18d" varianten. Disse har ikke swirl flaps.

Nå er det slik at Swirl-flapsen har et dårlig rykte. Men det er ikke et problem så lenge dem blir kontrollert. Det skal ikke være slakk i innfestingen. Er flapsen løs, så må man fjerne dem.
Swirl-flapsen har faktisk en misjon. De skal sammen med variabel turbo-geometri gi raskere respons, høyere moment og lavere forbruk på lavt turtall. Så skal flapsen styres slik at motoren får mest mulig luft på høyere turtall. Jeg tolker det slik at flapsen er lukket ved lavt turtall og åpner ved høyere turtall.
Tar man bort Swirl-flapsen, så mister man moment på lavere turtall, som igjen gir høyere forbruk og dårligere eksos.
Så lenge Swirl-flapsen er iorden, så beholder jeg dem. Det er ikke Swirl-flapsen som er årsaken til igjenkokset innsug, men EGR-ventilen. En katastrofe for moderne diesel-motorer og som burde vært forbudt.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror poenget til TRF er at hvorfor skal du risikere enten igjenkoksing med påfølgende flapshavari eller et rigid rengjøringsregime av innsug når det finnes en original løsning som er uten flaps og du alt skal investere i et ekstra innsug?

Jeg tok som nevnt av innsuget på min n47 318 og det var helt for jævlig. Jeg angrer på at jeg ikke rengjorde det kjemisk og skikkelig, men det var det ikke tid til. Hadde det vært flaps der, så hadde de garantert ikke fungert.

God idé å kjøpe et ekstra innsug, men jeg ville vurdert å følge TRFs råd, særlig hvis du har tenkt å kjøpe brukt innsug samt beholder EGR og mating av veivhusgasser direkte inn på innsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg blir kanskje å rengjøre min originale hvis jeg ikke finner en brukt i god kondisjon. Skal man unngå å sote ned innsuget, så er det EGR-ventilen som må kobles ut.

Uansett for å rengjøre manifoilen, så lurer jeg på hva slags "lurium" som vil fungere best? Forgasserrens? Diesel? Har hørt at noen bruker ovnrens? Det er noe som heter EGR/Turbo-rens. Er dette noe å prøve? Kanskje Zalo funker? :-)
Noen tips?

RS

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din konklusjon på resultatet av swirl flaps som konsept er direkte feil.

Personlig har jeg brukt både parafin og diesel, men hører at visse ovnsrenser skal være skikkelig bra.

 

 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...