Mons1 Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 Skal ha bilen EU-godkjent innen utgangen av juni d.å. Er et godt stykke unna på røykkontroll. Klarte å blåse motoren ren fra måling 6,7 og ned til 2,6. Grenseverdien er 2,1 EU-kontroll for 2 år siden målte 1,1. Det har vært svært mye kortkjøring og før jeg kjørte inn på EU-kontroll, så tok jeg først å skiftet olje, så tenkte jeg å se inn i innsuget. Tok løs EGR-ventilen og den var nesten helt tett av sot. Jeg grov ut og gjorde EGR-ventilen ren før EU-kontrollen, men jeg kan forvente at innsuget også er sotet/kokset igjen. Derfor planlegger jeg å kjøpe inn en brukt innsugsmanifoil for å gjøre den helt ren og så bytte om. Dette av praktisk hensyn, men jeg har problemer med å skjønne hvilken bestillingsnummer jeg skal basere meg på. RealOEM gir meg 2stk delenummer: 11617800577 og 11617787318 Begge nummerene gir meg innsugsmanifoil for 1-serie, 3-serie og 5-serie, men det virker som det er nyere modell (163hk) og ikke 150hk. Er det noen som vet noe bedre om dette enn meg? RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 Bruk VIN på din bil, så blir det jo riktig. 6,7 høres helt hinnsides ut. Sikker på at målingen er riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet April 2, 2018 Forfatter Share Skrevet April 2, 2018 (endret) 11 minutter siden, TRF skrev: 6,7 høres helt hinnsides ut. Sikker på at målingen er riktig? Nei, målingen var riktig. Prøvde å blåse den rein og da ble ALT bak kull svart. Sotet noe jævlig. Men på 4, 5 målingen så kom verdien ned på 2,6 og eksosen begynte å bli reinere. Helt klart at det meste var kokset igjen. Endret April 2, 2018 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet April 2, 2018 Forfatter Share Skrevet April 2, 2018 12 minutter siden, TRF skrev: Bruk VIN på din bil, så blir det jo riktig. VIN med hvor mange tegn? Hele? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 7 siste.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 Dersom du faktisk skal kjøpe et ekstra innsug så ville jeg tatt fra "18d" varianten. Disse har ikke swirl flaps. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet April 2, 2018 Forfatter Share Skrevet April 2, 2018 (endret) 52 minutter siden, TRF skrev: Dersom du faktisk skal kjøpe et ekstra innsug så ville jeg tatt fra "18d" varianten. Disse har ikke swirl flaps. Nå er det slik at Swirl-flapsen har et dårlig rykte. Men det er ikke et problem så lenge dem blir kontrollert. Det skal ikke være slakk i innfestingen. Er flapsen løs, så må man fjerne dem. Swirl-flapsen har faktisk en misjon. De skal sammen med variabel turbo-geometri gi raskere respons, høyere moment og lavere forbruk på lavt turtall. Så skal flapsen styres slik at motoren får mest mulig luft på høyere turtall. Jeg tolker det slik at flapsen er lukket ved lavt turtall og åpner ved høyere turtall. Tar man bort Swirl-flapsen, så mister man moment på lavere turtall, som igjen gir høyere forbruk og dårligere eksos. Så lenge Swirl-flapsen er iorden, så beholder jeg dem. Det er ikke Swirl-flapsen som er årsaken til igjenkokset innsug, men EGR-ventilen. En katastrofe for moderne diesel-motorer og som burde vært forbudt. Endret April 2, 2018 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 ....... Lykke til uglefossen og hsd reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morpho Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 Jeg tror poenget til TRF er at hvorfor skal du risikere enten igjenkoksing med påfølgende flapshavari eller et rigid rengjøringsregime av innsug når det finnes en original løsning som er uten flaps og du alt skal investere i et ekstra innsug? Jeg tok som nevnt av innsuget på min n47 318 og det var helt for jævlig. Jeg angrer på at jeg ikke rengjorde det kjemisk og skikkelig, men det var det ikke tid til. Hadde det vært flaps der, så hadde de garantert ikke fungert. God idé å kjøpe et ekstra innsug, men jeg ville vurdert å følge TRFs råd, særlig hvis du har tenkt å kjøpe brukt innsug samt beholder EGR og mating av veivhusgasser direkte inn på innsug. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 (endret) Vel jeg blir kanskje å rengjøre min originale hvis jeg ikke finner en brukt i god kondisjon. Skal man unngå å sote ned innsuget, så er det EGR-ventilen som må kobles ut. Uansett for å rengjøre manifoilen, så lurer jeg på hva slags "lurium" som vil fungere best? Forgasserrens? Diesel? Har hørt at noen bruker ovnrens? Det er noe som heter EGR/Turbo-rens. Er dette noe å prøve? Kanskje Zalo funker? Noen tips? RS Endret April 3, 2018 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 (endret) Din konklusjon på resultatet av swirl flaps som konsept er direkte feil. Personlig har jeg brukt både parafin og diesel, men hører at visse ovnsrenser skal være skikkelig bra. Endret April 3, 2018 av TRF Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå