Gå til innhold

F30 tuning


EllefL
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, macrorain skrev:

Å kjøre betasoftware på laptopen er én ting. Å kjøre betasoftware på girkassen min kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til. :D 

Jaja, ikke alle som er tøffe nok til å prøve slik tydeligvis 🤣 
Jeg var med på beta på min kasse ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, macrorain skrev:

Hvordan vil du beskrive forskjellen med denne nye softwaren da?

 

Helt annerledes. Kan ikke sammenlignes. Er ikke noe sånt dere alle tunere sier hvor dem egentlig bare har juksa til med hva DME sender av momentsignalt til kassa. Men her er alt endret. Hvor hardt den trykker på clutchene, lock up, fjerning av momentbegrensninger og masse mer. :P 

Du får lese en del her: https://www.xhpflashtool.com/ 
HUSK! De er det eneste som har fått til at biler med 6hp21 kan bruke 6hp28. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Helt annerledes. Kan ikke sammenlignes. Er ikke noe sånt dere alle tunere sier hvor dem egentlig bare har juksa til med hva DME sender av momentsignalt til kassa. Men her er alt endret. Hvor hardt den trykker på clutchene, lock up, fjerning av momentbegrensninger og masse mer. :P 

Du får lese en del her: https://www.xhpflashtool.com/ 
HUSK! De er det eneste som har fått til at biler med 6hp21 kan bruke 6hp28. 

Er fjerning av momentbegrensning noen god ide da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, macrorain skrev:

Er fjerning av momentbegrensning noen god ide da? 

La meg spør deg slik; Vil du la en tuner la DME sende falske moment tall til girkassa di, derav la kassa tro at momentet den får er langt lavere enn den egentlig får? Er det bedre? Det er det så og si alle tunere gjør :P 

Men programerer du kassa slik at maks moment i softwaren er over det motoren leverer og alt rundt det er programmert til å takle det. Mer trykk på clutchene slik at man faktisk ikke slurer. Da er det ikke farlig i det hele tatt for kasse, men det jeg skrev over derimot vil over tid før til stor slitasje på kassa. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ahj skrev:

La meg spør deg slik; Vil du la en tuner la DME sende falske moment tall til girkassa di, derav la kassa tro at momentet den får er langt lavere enn den egentlig får? Er det bedre? Det er det så og si alle tunere gjør :P 

Men programerer du kassa slik at maks moment i softwaren er over det motoren leverer og alt rundt det er programmert til å takle det. Mer trykk på clutchene slik at man faktisk ikke slurer. Da er det ikke farlig i det hele tatt for kasse, men det jeg skrev over derimot vil over tid før til stor slitasje på kassa. 

 

Jeg synes ikke du skal stille slike vanskelige spørsmål. 😛  Uansett, den støtter jo ikke min girkasse enda. Masse penger kostet det også, fysj og fysj. Jeg går rundt og grubler på om jeg skal beholde JB+, kjøpe meg en Mosselman itronic eller gjøre en ECU remap om dagen, nå må jeg plutselig tenke på girkassesoftware også.. 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, macrorain skrev:

Jeg synes ikke du skal stille slike vanskelige spørsmål. 😛  Uansett, den støtter jo ikke min girkasse enda. Masse penger kostet det også, fysj og fysj. Jeg går rundt og grubler på om jeg skal beholde JB+, kjøpe meg en Mosselman itronic eller gjøre en ECU remap om dagen, nå må jeg plutselig tenke på girkassesoftware også.. 😱

Hahaha 😂 Jeg hadde nok tatt en remap, de er bedre enn boks. Men software på girkassa vil jeg virkelig anbefale. Vi kan møtes så kan du få se hvordan den er på min. Jeg sitter å venter på når de kommer på N57 slik at jeg kan få programmert kassa på den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ahj skrev:

Hahaha 😂 Jeg hadde nok tatt en remap, de er bedre enn boks. Men software på girkassa vil jeg virkelig anbefale. Vi kan møtes så kan du få se hvordan den er på min. Jeg sitter å venter på når de kommer på N57 slik at jeg kan få programmert kassa på den :) 

Hm, leser jeg meg til at denne har et slags burble map som gjør at du får eksosputring mellom girskiftene? 

image.thumb.png.c7c86721e0a61cbfe00d8a0e10923343.png

 

EDIT: " Off course the calibration is launch control enabled and adds features like staying in Sport-Mode, even with Traction Control turned off. Our Tip: Set your transmission in D+Sport for a totally new daily drive experience! Super-Fast but smooth, combined with an aggressive exhaust note during shifts + a bit of burbles on downshifts."

 

Oooh, dette så interessant ut. Jeg hater at den går ut av Sport når man slår av traction control. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎02‎.‎2019 den 16.26, macrorain skrev:

Er flere som nå tilbyr veldig høy effekt på 330e, her er en på 370hk og 570nm. Skjønner ikke helt hvordan de får dette til uten å ryke kassa men, hvis ikke den zf-kassen er veldig overdimensjonert ift spek da. 

https://svenskmotoroptimering.se/optimering/bmw/3-serie/2015-f30-f31-f35-lci/30e-252hp/

 

Nå er det vel ikke sånn at girkasser ryker over det momentet som er oppgitt. Har selv kjørt med langt over moment oppgitt av ZF i lang tid uten problemer på flere biler. Min girkasse nå er f.eks oppgitt til 600Nm men har kjørt med 700Nm og nå over 800Nm uten problemer. Disse er nok bra dimensjonert.

Det har jo litt med kjørestil og å bruke hodet, ikke rive igang og clutch-kicke for å spinne osv hvis man har manuell. Mulig levetiden vil reduseres noe men jeg ville i kke vært så redd for dette. Å få et map med mindre Nm bare for å holde seg akkuratt under 500Nm er i mine øyne ikke noe vits, hvis det ikke ødeleger nattesøvnen din da. 70Nm over 500 er jo marginalt, 14%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mowz skrev:

Nå er det vel ikke sånn at girkasser ryker over det momentet som er oppgitt. Har selv kjørt med langt over moment oppgitt av ZF i lang tid uten problemer på flere biler. Min girkasse nå er f.eks oppgitt til 600Nm men har kjørt med 700Nm og nå over 800Nm uten problemer. Disse er nok bra dimensjonert.

Det har jo litt med kjørestil og å bruke hodet, ikke rive igang og clutch-kicke for å spinne osv hvis man har manuell. Mulig levetiden vil reduseres noe men jeg ville i kke vært så redd for dette. Å få et map med mindre Nm bare for å holde seg akkuratt under 500Nm er i mine øyne ikke noe vits, hvis det ikke ødeleger nattesøvnen din da. 70Nm over 500 er jo marginalt, 14%.

Litt forskjell på auto og manuell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, macrorain skrev:

Hm, leser jeg meg til at denne har et slags burble map som gjør at du får eksosputring mellom girskiftene? 

image.thumb.png.c7c86721e0a61cbfe00d8a0e10923343.png

 

EDIT: " Off course the calibration is launch control enabled and adds features like staying in Sport-Mode, even with Traction Control turned off. Our Tip: Set your transmission in D+Sport for a totally new daily drive experience! Super-Fast but smooth, combined with an aggressive exhaust note during shifts + a bit of burbles on downshifts."

 

Oooh, dette så interessant ut. Jeg hater at den går ut av Sport når man slår av traction control. 

ZF8hp skal ha dette ja. Helt enig!  Helt skrur av så girer den som en bestemor 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ahj skrev:

ZF8hp skal ha dette ja. Helt enig!  Helt skrur av så girer den som en bestemor 😮 

Får håpe støtte for 8HP50 pluss IOS-app (ser de snakker om det også) kommer i løpet av året da, så kanskje det blir dette i julegave til meg selv 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, macrorain skrev:

Får håpe støtte for 8HP50 pluss IOS-app (ser de snakker om det også) kommer i løpet av året da, så kanskje det blir dette i julegave til meg selv 😛 

De har jo IOS for DCT kassene. Thor flasher. ;) 

1 time siden, mowz skrev:

Helt klart, men vanskelig for å tro at den ryker på 570Nm om den er specca til 500.

Det er helt riktig. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg chattet litt med Xhpflash-folkene, og hybridkassen er litt annerledes, så de har p.t ingen planer om å støtte denne. Men torque limiteren er visst satt til 555nm slik den er, så den kan trimmes opp dit før det stopper (420nm er originalt moment). 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...