Gå til innhold

Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner


Kallekarlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ettermontert automatisk baklukeåpner på min 520d e61 2009 modell og sliter litt med å få rollo til å fungere. Selve bakluka åpner seg som den skal, og jeg har fått kodet den slik at jeg kan justere hvor høyt bakluka skal åpne seg i idrive. 

Når jeg kobler til rollo så svarer ikke motoren som skal kjøre den ned. Rollen spretter opp når bakluka åpnes, men altså ikke "rollomotoren". 

Jeg har lagt inn automatisk baklukeåpner i vo med kode S316A, og aktivert funksjonene som de skal. Rollo har jeg satt som aktiv i hkl modulen. Må rollo legges inn i vo som egen del, eller blir den satt inn med baklukeåpner, eller har jeg rett og slett oversett noen funksjoner som må aktiveres for at rollo skal fungere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener med standard kodet, men i hkl sto automatisk bakluke som ikke aktiv, her satte jeg valget på aktiv. 

Litt rart at alt annet våknet til liv utenom rollo. Skal ta en titt på ledningene én gang til for å forsikre meg om at alt er i orden der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser over ledningene så går ledningene fra rollomotoren direkte til temic boksen. Skal det gjøres endringer der også, og eventuelt hvilken modul må endres? 

Jeg har fulgt fremgangsmåte for å kode inn nytt utstyr fra nettet, og alle jeg har sett har gått inn og kodet en og en modul. Er det da slik at når det er lagt inn nye elementer i vo, så skal det bare kjøres koding direkte med sg_coderen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en beskrivelse av standard koding på nett som jeg tror fungerer som du beskriver. Så det jeg må gjøre er å kjøre hkl separat for å kode mot bilens VO.

Start NCSExpert.

2. Last inn Profile 

3. F1 (VIN/ZCS/FA)

4. F3 (ZCS/FA f .ECU)

5. Velg e61 (for e61)

6. Velg CAS

7. F6 (BACK)

8. F4 (Process ECU)

9. Velg HKL.

10. F2->velg "SG_Codieren->ok

11. F3->for å kode valgt ecu mot standard oppsett i forhold til bilens VO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket litt rundt på nettet og kommet frem til at rollo har egen VO i bilen, men jeg får feilmelding når jeg skal legge den inn. Kan noen se på denne og komme med tilbakemelding på hvordan denne koden skal legges til VO:

SRAHA Roller cover for luggage compartment

Skal den legges inn som vanlig med: "$RAH"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har kommet så langt at jeg får til å kjøre rollo opp og ned via ecu functions i ista-d, men den svarer ikke fra knappene i bilen. 

Når jeg skal kode modulen som styrer rollo, LCPA, så kommer det ingen data til .trc fila. Jeg ser at det ligger data i den fordi når jeg har lest av ecu, så kommer notepad opp med tre linjer som inneholder kode, og når jeg lukker den og åpner .trc fila så er den tom. 

Er det noe jeg har gått glipp av, eller kan det være feil på boksen som styrer rollo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg avslutte denne saken. Jeg oppdaget i dag når jeg demonterte dekslene at den ene magneten på tuppen av rollo som glir opp og ned i sporet var ramlet av. Da ble det ikke kontakt i systemet, og bilen trodde rollo var fjernet og kjørte ikke motoren. En enkel feil der altså som ga mange grå hår og mye frustrasjon. 

Gjorde tydeligvis enda en nybegynner feil når jeg stakk innom bmw for å høre om de hadde noe input på problemet. Det ble mange spørsmål om hvordan jeg kom inn i systemet til bilen, og ikke minst hvor jeg fikk tak i vo koden til baklukeåpnern. De mente at det jeg hadde gjort ikke skulle være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Sa de virkelig dette....?

Skal ikke være mulig.... Nå har jeg hørt (lest) det også! 
Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet det som blir snakket om.

I prinsippet er det jo samme jobben som å ettermontere hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtet med bmw var helt klart en spesiell opplevelse. Han som tok imot meg fikk plutselig veldig god tid, og stilte flere spørsmål om programvare og hvordan jeg hadde gjort dette, men det var når han plutselig kom på at det måtte en vo kode inn i bilen at det tok litt av. Han mente da at fordi bmw tar betalt for selve vo-koden så kunne dette nesten regnes som tyveri. 

Det ble telefon til hovedkontoret, frem og tilbake til sjefen med mange spørsmål til meg om programvaren, hvem som har gjort dette, anskaffelse av vo, og til sist, en sterk formaning om at jeg sto i fare for å ødelegge bilen hvis jeg kodet bilen selv. 

Da jeg skulle dra fra bmw kom det en som var litt mer edruelig til saken. Han kunne fortelle at kodingen som var gjort på bilen min kan ikke verkstedene til bmw gjøre. De får ikke gå inn i systemet på bilen og programmere bare én ecu, de kan bare kode hele bilen. De har heller ikke mulighet til å programmere inn brukt ecu, derfor ville det koste meg dyrt hvis jeg skulle la bmw finne feilen og kode bilen på nytt. Samt at da ville endringer som var gjort tidligere utenfor bmw forsvinne fra bilen, fordi de koder bilen mot vo koder de har i bmw systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er slik dette gjøres ja. De koder hele bilen på nytt med VO fra BMW sentralt. Dette visste ikke jeg ihvertfall.

Men at de tar betalt for VO kodene tror jeg ikke er rett måte å fremstille det på. De tar jo en fast sum for ettermontering/koding uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nylig min bil hos Bavaria Haugesund pga en defekt spenningsomformer som ga masse rare feilmeldinger på styring og airbag og vindusviskere som gikk hele tiden og for å kode inn nye denne boksen ble hele bilen oppdatert. 

Den stod i 5-6 timer så det virker som dette tar en del tid.  Men da har man nyeste software på motor og girkasse og alle andre moduler. Ser at bilen lader batteri litt annerledes nå enn før.  De spurte om bilen var chippa for det ville forsvinne. Men jeg ser de endringene jeg har gjort med Carly, bl.a skrudd av automatisk start/stopp var intakte etterpå. 

Mener Bavaria Haugesund tok 2000,- for oppdatering av software, tror dette er standardpris i Bavariasystemet.  synes ikke prisen var så veldig skremmende egentlig.  Jeg liker tanken på å ha de siste oppdateringene på plass :) 

Men hvis en skal ut med denne summen flere ganger pga ettermontering eller bytte av moduler så blir det jo en annen diskusjon 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...