Gå til innhold

Gåen turbo eller dårlig vakum-linje?

Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Sliter med å få eksosen til å bli rein. Har nå kun røykgassmåling igjen å få godkjent på EU-kontroll. Sist gang ble det målt 2,6, som er for mye.

Det jeg har gjort er å tatt løs innsuget og gjort den rein. Var mye sot inni, men ikke igjensotet. EGR var kraftig sotet og det var en del olje-gris i EGR. Det virker som det kommer en del olje-damp fra turboen. Turbo-trykk-måleren som står på innsuget var sotet igjen. Denne gjorde jeg ren.

Så tok jeg bilen på en hardkjør. Lå i 20km på 3 gear og 4000rpm. I begynnelsen var det et forferdelig svart-tåke etter bilen, men eksosen har blitt renere. Dessverre er det fortsatt antydning til eksos med kraftig gasspådrag, men kun akkurat når jeg trår gassen i bunnen.
Merker en kraftig turbo-forsinkelse. Står jeg i ro og trår gassen i bånn, så tar det 2 sekunder før motoren våkner, men det er ingen tvil at 50hk er borte. Klarer ikke å få 0-100 under 11sek. Mye pga den sene starten.
Så jeg mistenker at turboen ikke fungerer riktig. Det kan være at den er sotet igjen slik at eksosgjennomstrømmningen ikke blir optimal. Eller så er det noe med vakum-linje til turbo.geometrien.

Så hva tror dere? Er det nomalt med litt olje i EGR? Eller skal det være fritt for olje? Bilen bruker ikke olje. Etter 10000km er det fortsatt fullt.
Tips?

Kan nevne at bilen en 2002mod 320dAT 150hk og er gått 231000km.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...