Gå til innhold

E39 525D Vann i sylindre


krisring
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en E39 525D som jeg ulykkeligvis kom til å kjøre gjennom en for dyp vanndam med for et par måneder siden.

Den stoppet ganske straks etterpå og jeg fikk den ikke i gang igjen.

 

Fikk tauet bilen hjem og tok dagen etter av innsug og skrudde ut glødeplugger og kjørte på starteren. Vann kom ut, og jeg holdt på til det ikke kom mer vann.

Hadde også av slange fra intercooler, slik at evt vann kunne komme ut da jeg prøvde å starte motoren igjen.

 

Plugger tilbake, topp på plass, sjekket olje, og startet opp. Litt knot å få den i gang, men den gikk etter hvert og ganske mye vann kom ut fra intercooler.

Da det ikke var mer der, koblet jeg denne slangen tilbake, men motoren har ikke vært den samme etterpå.

Har skiftet olje etterpå, og den ryker mindre enn den gjorde til å begynne med, men den rister fælt på tomgang og drar ikke særlig godt.

 

Faren er vel at råde(r) har blitt bøyd, men kan MAF (Mass Air Flow)-sensor også være med på å gi ujevn gange?

Eventuelt plugger som ikke er bra? Disse var ganske grå da jeg tok dem ut, og aner ikke om alle er i orden.

 

Kan jeg via INPA eller lignende få noen indikasjon på om det er noen ujevnheter i noen av sylindrene? Jeg tenker på om jeg kan få noen hint om hvorvidt råder er ødelagt eller ikke.

 

Jeg har til nå sett på bilen som kondemnerbar, men har lyst til å se om det er noe mer jeg kan gjøre, bare for evt å bekrefte eller avkrefte om den kan gå igjen eller ei.

 

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke mye peiling på diesel så ta mine tanker bare som tips.

Jeg tenker at vannet ikke kan ha kommet inn via intercooleren, den må jo være vanntett og upåvirket av regn og pytter i vegen på samme måte som radiatoren. Det er vel bare gjennom luftinntaket til motoren at det kan komme vann inn i  motoren. Da vil jo intercooleren og turboen kunne få vann i seg. Og vannet passerer jo luftmassemåleren. Og de tynne trådene inni der kan jo fort bli ødelagt av vann. I tillegg er LMM en utsatt del på M57 motorene har jeg hørt. Det er ganske vanlig at de ikke er i orden hvis motoren ikke drar skikkelig eller er sprek nok. Så det er helt klart at du bør prøve en annen luftmassemåler.

Lykke til. I tilfelle det ikke lykkes har jeg en veldig god 2002 M57B30 motor med kun snaut 212.000 km. Det blir for galt å hogge bilen i alle fall hvis karosseriet er i rimelig bra stand.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har forsåvidt prøvd å koble fra LMM for å se om det gjorde noen forskjell på gangen i motoren også, uten at det skjedde noe merkbart. Men den vil jo ikke være helt på plass uten LMM heller.

Han på verkstedet mente at dersom motoren ikke gikk som den skulle etter å ha fått ut vann og skiftet olje, så var den bare å bytte ut. Men så finnes det jo erfaringer fra folk som tilsier at LMM og lambdasonde, plugger osv kan måtte byttes etter en slik affære også.

Bilen er egentlig hel og grei, men noe overflaterust er det her og der. Men den er stort sett teknisk i orden, så tenkte kanskje det var verdt å sjekke litt til før jeg selger den som rep. objekt eller delebil.

Har jo såvidt lekt med tanken på å bytte motor også, men det er vel en ganske omfattende jobb om jeg skal gjøre det selv. Har en kamerat som har løftebukk/verkstedkran til å løfte ut motoren, men det er jo snakk om en del arbeidstimer for å få dette gjort.

Hvilket prisleie tenker du angående motoren din, og hvor holder du til i landet?

Endret av krisring
Rettskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, krisring skrev:

Takk for svar.

Jeg har forsåvidt prøvd å koble fra LMM for å se om det gjorde noen forskjell på gangen i motoren også, uten at det skjedde noe merkbart. Men den vil jo ikke være helt på plass uten LMM heller.

Han på verkstedet mente at dersom motoren ikke gikk som den skulle etter å ha fått ut vann og skiftet olje, så var den bare å bytte ut. Men så finnes det jo erfaringer fra folk som tilsier at LMM og lambdasonde, plugger osv kan måtte byttes etter en slik affære også.

Bilen er egentlig hel og grei, men noe overflaterust er det her og der. Men den er stort sett teknisk i orden, så tenkte kanskje det var verdt å sjekke litt til før jeg selger den som rep. objekt eller delebil.

Har jo såvidt lekt med tanken på å bytte motor også, men det er vel en ganske omfattende jobb om jeg skal gjøre det selv. Har en kamerat som har løftebukk/verkstedkran til å løfte ut motoren, men det er jo snakk om en del arbeidstimer for å få dette gjort.

Hvilket prisleie tenker du angående motoren din, og hvor holder du til i landet?

Hvordan plugger er det du tenker på nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring angående LMM på disse motorene er at de går ikke rufsete selv om du kobler ifra, de går ikke helt optimalt, mer typisk på 80-90% men de går likevel jevnt og fint.  De er ikke så kresne på luftmengde da dette er diesel, med rufsete gange tenker jeg mer at jeg ville sjekka at den får nok diesel, pumper er i orden og at alle dysene er i form etter denne hendelsen. 

Får du lest ut verdiene på alle sylindrene med motor i gang kan du også muligens se hvilken sylinder/sylindre som ikke holder følge 

Rufsete gange pga LMM og feil luftmengde/falsk luft  gjelder vel mer bensinmotorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver plugger, Kristian. Det er nok stor forskjell på plugger til bensinmotorer og dysene på en commonrailmotor. En eller flere dyser på 525D motoren kan jo og ha tatt skade av å få vann inn i motoren. Tenkte ikke på det med en gang.

Jeg holder til i Stavanger. Har noen kontakter med frakt av motoren med båtfrakt langs hele kysten fra Sandnes til Kirkenes. Og ellers transport til Sør- og Østnorge. Motoren er tilnærmet komplett med turbo og dyser. Starteren og muligens dynamoen trenger jeg selv, men de kan du i så fall bruke fra din motor. Prisen uten starter og dynamo vil være 8.000 kr + frakt. Motoren kommer fra bilen sønnen til min kone i Østerrike var uheldig og krasjet med. Motoren sveiv usedvanlig fint mykt og fint. Motoren ble kjørt daglig ca 4 mil på motorvei til hans arbeidssted, og 4 km fram og tilbake til motorveien. Dette er motor som ikke har blitt nedsotet av å bli kjørt i lave hastigheter og køkjøring.

Jeg har en original 530d sedan som ble kjøpt med frontskade som ikke var alvorlig for karosseriet. Men forstillingen ble skadet og frontfanger, panser og begge skjermene fikk skader. Alt er byttet nytt i forstillingen. Også motorputene som kan lekke med årene. Det er en jobb som ikke er så lett å gjøre uten løftebukk m.m. Det gjenstår å lakkere fronten pluss noe smårust. Det kunne ha gått an å gjøre en byttedeal med denne bilen eller en E39 528 sedan eller E39 520 2.2 M54 Touring med 2.8 M52TU motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Hpi said:

Min egen erfaring angående LMM på disse motorene er at de går ikke rufsete selv om du kobler ifra, de går ikke helt optimalt, mer typisk på 80-90% men de går likevel jevnt og fint.  De er ikke så kresne på luftmengde da dette er diesel, med rufsete gange tenker jeg mer at jeg ville sjekka at den får nok diesel, pumper er i orden og at alle dysene er i form etter denne hendelsen. 

Får du lest ut verdiene på alle sylindrene med motor i gang kan du også muligens se hvilken sylinder/sylindre som ikke holder følge 

Rufsete gange pga LMM og feil luftmengde/falsk luft  gjelder vel mer bensinmotorer. 

Ok, skjønner. Litt usikker på hva som menes med "rufsete". Bilen rister ganske mye på tomgang (motorvibrasjoner), akkurat som om noe er i ubalanse i motoren. Det kan vel være et symptom på bøyde råder; at stemplene har ulik slaglengde? Lurte litt på om den ikke gikk på alle sylindrene (var derfor jeg mistenkte glødeplugger), men da burde den kanskje ikke gått i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel dyser jeg mener. Har ikke utpreget greie på dette selv, men har etter hvert skrudd litt.

Har INPA/NCS og K+DCAN kabel som jeg har anskaffet nylig for å bruke på E60. Kanskje en idé å lese ut verdier på sylindrene som du nevner, @Hpi. Regner med jeg kan gjøre dette via INPA, hvis jeg får det til å fungere? Da vil jeg vel kunne se om det er avvik på dem.

@Eirik Viste: Litt usikker på om jeg forstår deg rett; er det 3 biler du har som alternativer i en evt byttedeal? Mot min? Og en motor utenom disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Hpi said:

Disse kan fint gå på 5 sylindre, jeg har selv kjørt med det pga dyseproblemer. Da oppleves de rufsete , spesielt på tomgang.  

Vil jeg få noen indikasjon på dyseproblemer med INPA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du vil i hvert fall kunne se dysekorrigering på hver sylinder på tomgang,  Max tillatt korrigering er vel -5/+6, hvis disse verdiene overskrides så legges sylinder ut av Ecu. Typisk verdi på en frisk sylinder er +/-  0-2 

Hvordan disse verdiene arter seg med en eventuelt bøyd råde er jeg usikker på men jeg vil tro at du ser en sylinder som ikke er med. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativene mine er rent salg av motor eller mulig innbytte på en av de 3 bilene. Er du fornøyd med bilen din er det sikkert greit å bytte motoren. Kanskje er det bare et par dyser du trenger å bytte og på din egen motor. Jeg drar på ferie om snaut 3 uker og har mye å gjøre før den tid, så det må i tilfelle avgjøres raskt med en eventuell byttedeal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Eirik Viste said:

Alternativene mine er rent salg av motor eller mulig innbytte på en av de 3 bilene. Er du fornøyd med bilen din er det sikkert greit å bytte motoren. Kanskje er det bare et par dyser du trenger å bytte og på din egen motor. Jeg drar på ferie om snaut 3 uker og har mye å gjøre før den tid, så det må i tilfelle avgjøres raskt med en eventuell byttedeal.

Jeg skjønner. Skal prøve å finne ut av dette i løpet av et par dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke aktuelt med noe bilbytte nå. Bilen det gjelder er allerede "erstattet", og jeg vurderte en stund om jeg skulle prøve på å bytte ut motoren.

Jeg kommer nok ikke til å prioritere dette, iallfall ikke foreløpig. Så ikke noe stress med tanke på tid før ferie osv.

Det hadde for all del vært et spennende prosjekt, men jeg må vurdere om bilen er verdt kostnadene og arbeidet i forhold til hva jeg får igjen. Den begynner jo å dra litt på årene og jeg har heller ikke all verdens tid til å jobbe med dette.

Satser på å få gjennomført diagnose (hvis jeg kan få den hersens kabelen/programvaren til å kommunisere med bilen!), så kan jeg iallfall forhåpentligvis bli litt klokere. Er det store avvik i sylinderne så er nok motoren bare å bytte ut, men hvis ikke så kan det jo være håp. Men bilen blir nok ikke værende lenge i mitt eie uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...