fretit Skrevet Juli 26, 2018 Share Skrevet Juli 26, 2018 Hei, kjørte min e36 m52 ganske hardt i ett par timer med noen venner igårdkveld/natt og endte med ventiltikking tror eg, tikket plutselig på tomgang, skrudde av bilen for å la den kjøle seg ned selvom den holdt seg fint på 90 grader, skrudde den på igjenn etter ca 3min og tikking var der enda så eg skrudde den av igjenn og lot den stå å kjøle litt til i 10 min så var tikkingen vekke, men da kom en annen tikking som følgte farten på bilen og ikke turtallet, ver veldig forrviret og bekymret da jeg ikke vet hvordan man stiller timingen på motorer og en kompis sa til meg at det bare var å bytte motor... noe mer innsikt fra noen som ikke bytter motor bare fordi at vannpumpen kan vere sløv hadde hvert fint Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet Juli 26, 2018 Share Skrevet Juli 26, 2018 Hvis jeg hadde vært i din situasjon,så hadde jeg feilsøkt motoren videre før jeg hadde tatt en avgjørelse angående motorbytte. Vanskelig å si nøyaktig hva denne tikkelyden er,men det er flere ting enn ventiler som kan lage slik lyd. Hadde begynt med å prøve å lokalisere nøyaktig hvor lyden kommer ifra,hvis det er vanskelig så kan du bruke stetoskop til dette.Det selger de blant annet på Biltema.Ellers hadde jeg tenkt igjennom,er lyden der hele tiden eller bare avogtil?Eventuelt er motoren kald eller varm når lyden kommer?Osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcelg Skrevet Juli 27, 2018 Share Skrevet Juli 27, 2018 90 grader på olje eller kjølevann? Kan vel utelukke at den andre tikkelyden er fra motor om den følger bilens hastighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Juli 27, 2018 Share Skrevet Juli 27, 2018 Peil olja. Ikke overrasket dersom du ikke har olje på pinnen en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Juli 27, 2018 Share Skrevet Juli 27, 2018 Standard på M52 som har slitte, men fungerende løftere. Ikke uvanlig når disse motorene kjøres på bane. Du kan forsøke en tykkere olje hvis den du bruker er tynn. Ikke bytt motor enda.......🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet August 1, 2018 Forfatter Share Skrevet August 1, 2018 Kristian 325 FredrikE24 Bimmerlars mcelg Motoren var på operasjionstempratur, den har ikke tikket siden, oljenivå er ok ojen eg bruker er 5-w30. Bilen blir kjørt delvis hard da eg kjøpte den til budkjett driftebil prosjekt Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet August 3, 2018 Share Skrevet August 3, 2018 On 26.7.2018 at 15.11, fretit skrev: Hei, kjørte min e36 m52 ganske hardt i ett par timer med noen venner igårdkveld/natt og endte med ventiltikking tror eg, tikket plutselig på tomgang, skrudde av bilen for å la den kjøle seg ned selvom den holdt seg fint på 90 grader, skrudde den på igjenn etter ca 3min og tikking var der enda så eg skrudde den av igjenn og lot den stå å kjøle litt til i 10 min så var tikkingen vekke, men da kom en annen tikking som følgte farten på bilen og ikke turtallet, ver veldig forrviret og bekymret da jeg ikke vet hvordan man stiller timingen på motorer og en kompis sa til meg at det bare var å bytte motor... noe mer innsikt fra noen som ikke bytter motor bare fordi at vannpumpen kan vere sløv hadde hvert fint Helt normalt med noe tikking på M52 motorer. Jeg tar forbehold om at det er ventiltikking du hører og ikke at kjedet har strekt seg litt, det har med de hydrauliske løfterne å gjøre på måten de er designet på. De er også installert i M motorer som f.eks S65 motoren, samme del. Når du kjører den hardt så kommer det noe luft i løfterne/oljen presses ut av de, det er ikke farlig og har ikke noe å si for motorens funksjon. Det samme har jeg på min, spesielt er det fremtredende ved har kjøring/varmt ute og eller minimum oljestand. 1. Sjekk at oljenivå er korrekt 2. Gjennomfør lufteprosedyre for løfterne. Driftsvarm motor, hold 3000-3500 rpm i 3-4 minutter, gjenta opptil 3 ganger til lyden er gått vekk. På denne måten presser du oljen tilbake i løfterne. 3. Hvis lyden ikke går vekk uansett ville jeg tatt bilen til BMW og bedt de måle kjedet for om strekk er utenfor toleransen. Da må du bytte kjede og gjøre ny timing med rett utstyr. Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fretit Skrevet August 5, 2018 Forfatter Share Skrevet August 5, 2018 On 3.8.2018 at 23.19, quandt1960 skrev: Helt normalt med noe tikking på M52 motorer. Jeg tar forbehold om at det er ventiltikking du hører og ikke at kjedet har strekt seg litt, det har med de hydrauliske løfterne å gjøre på måten de er designet på. De er også installert i M motorer som f.eks S65 motoren, samme del. Når du kjører den hardt så kommer det noe luft i løfterne/oljen presses ut av de, det er ikke farlig og har ikke noe å si for motorens funksjon. Det samme har jeg på min, spesielt er det fremtredende ved har kjøring/varmt ute og eller minimum oljestand. 1. Sjekk at oljenivå er korrekt 2. Gjennomfør lufteprosedyre for løfterne. Driftsvarm motor, hold 3000-3500 rpm i 3-4 minutter, gjenta opptil 3 ganger til lyden er gått vekk. På denne måten presser du oljen tilbake i løfterne. 3. Hvis lyden ikke går vekk uansett ville jeg tatt bilen til BMW og bedt de måle kjedet for om strekk er utenfor toleransen. Da må du bytte kjede og gjøre ny timing med rett utstyr. Tusentakk, var noe i den duren eg gjettet på da tikkingen gir seg etter bilen har hvert av lenge nokk til at oljen får rendt ned i bunnpannen igjenn. den kom tilbake etter en liten time med drifting og då var den veldig høylytt quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå