Gå til innhold

1-serie og felger - noen spørsmål!


ko-stens
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, ko-stens skrev:

Ellers står det også at det anbefales stjernemerkede dekk, men er dette så nøye på biler med bakhjulstrekk da? Vet at X-drive sammen med "ikke-stjernemerkede" dekk kan være risikosport. Transferkassa på fruen sin F25 X3 måtte jo byttes... Vi byttet den i stedet inn i en F26 X4!

Stjernemerkede eller ikke har null å si hvis du har bakhjulstrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i felger med ET 40 eller mer er det bare å finjustere med spacere.

Reglene for endring i rulleomkrets og innpress gjelder i forhold til standardfelgene som står i vognkortet, og bare hvis du har samme dimensjon foran og bak. Hvis du skal ha forskjellige dimensjoner foran og bak må du enten velge en av kombinasjonene som BMW har levert originalt til E8x eller uoriginale felger med TÜV-papirer.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

225/40-18 er kun levert som bakdekk sammen med 205/45-18 foran (preface) og derfor er det ikke automatisk godkjent å ha 225/40-18 rund baut, men siden det er innenfor 5% rulleomkrets i forhold til 195/55-16 er det greit likevel.

Tror ikke at BMW har levert 18-tommers dekk i lik dimensjon foran og bak til E8x.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har kjørt med 19" på min E8x i flere år uten problemer. Du merker jo overganger mot bruer og andre ujevnheter bedre, men ikke slik at hastigheten må settes ned. Det eneste irritasjonsmomentet er disse løse fartshumpene man setter opp sommerstid i boligfelt, her må jeg ned i førstegiret for å komme over helskinnet.

2. BMW style 405 er et flott felgsett som også ble levert til (nyere) 1-serie. 19" ligger på ebay for 5-6000 kroner. MAK produserer relativt rimelige felger tilpasset BMW, for eksempel MAK Munchen (brukte fra finn.no).

3. Felgene kan du reparere selv med Biltemas kjemisk metall, pussepapir og lakk. @awt har lakkert sine felger med Biltemas standardlakk 36-7372 Ferric Grey (han kan kanskje si noe om hvor vellykket dette var i ettertid?), som er det mørkeste en hvit bil tåler, etter min mening. Selv ville jeg valgt en litt lysere nyanse, f.eks. 36-7358, men Biltema har mange grånyanser å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Tror jeg kommer til å gå for originaldimensjonene, eller dvs de som sitter på nå.

Dersom det ikke lar seg gjøre å få felgene pene igjen uten å måtte reise land og strand rundt og betale blodpris, er det kanskje like greit å få tak i noen mer representative felger. Hvordan de blir seende ut, får en ta som det kommer. Er jo en del M-felger som ser fine ut uansett. Har nok mest lyst på M-felger i og med at bilen er M-sport-utstyrt fra fabrikk.

Det jeg tenker kan være enkelt er å få tak i fire felger på 8x18" eller 8,5x18". Det må da kunne gå bra, eller bør jeg ha forskjellig bredde som det er i dag?

Titter ellers litt på Wheel-size.com, og med 7,5x18" og 8,5x18" med samme dimensjon som jeg har, skal tydeligvis ET være hhv 40 og 35. Blir litt forvirret her... https://www.wheel-size.com/size/bmw/1-series/2013/#trim-118i-eudm-141

Tok en liten runde i garasjen og skrudde av hjulene, og dimensjonene er som tidligere nevnt i tråden 7,5x18" ET 49 og 8,5x18" ET 52.

Ellers, hva kan årsaken være til at dekkene bak er så kantslitte innerst? Synes faktisk at hjulene heller litt innover i skjermen. Legger ved bilder. Kanskje ikke så lett å se, men det er ganske tydelig når en står og ser langs med bilen. Nå fikk jeg 2'erfeil på demperne, men de har da vel ikke noe med at hjulstillingen er slik? Foran er det ikke slik. De står mer eller mindre i lodd. Dekkene er for øvrig Nankang Noble Sport. Vet ikke hvor gamle de er, men mønsteret er bra, så de burde holde minst et par sesonger til. Blir det nytt, blir det nok bare bak, tenker jeg. 

 

20180730_103031.jpg

20180730_105905.jpg

20180730_105915.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett på 2013-modellen på Wheel-size.com. Det er F20/21, dvs. et helt annen bil. Det som er riktig på din 1-serie på 18-tommere er ET49 og ET52, som du har. (På preface med 7.5/8.0 er det ET49 foran og bak)

De fleste BMW-ene har mye negativ camber bak, slik at hjulene står på skrå. Dette har med kjøreegenskaper å gjøre. Jeg synes ikke det ser unormalt mye ut på din bil, men jeg synes du har for mye slitasje på innsiden av dekket, så du kan jo vurdere om du vil spandere på deg en firehjulskontroll, og sjekke at hjulopphenget ikke har noe slark. Både 1-serien min og konas F25 har trengt justering av hjulvinkler etter noen år, selv om vi kjører ganske rolig. Jeg synes det er kjekt å ha sjekket dette før jeg bytter dekk, så slipper jeg å kaste mange tusenlapper ut av vindu på grunn av dekk som er skjevt slitt etter en sesong eller to.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det står at det er fra 2004 - 2013-modell " Generation: I (E81-E88) [2004 .. 2013]". Tviler på at de ble produsert samtidig i to år!  Spørs om ikke Wheel-size.com tar litt feil her. Noe også Wikipedia gjør (måtte sjekke).

Skal på verksted 16. august for skifte av frambremser, skifte av bakdempere og få den etterkontrollert/godkjent. Samtidig tar de firehjulskontroll (og ser på hvorfor jeg ikke får lukket taket med fjernkontrollen). Så da blir vel alt i orden, håper jeg. Det blir dyrt nok, men uansett kommer jeg til å følge med på Finn.no utover etter dette, så om det dukker opp noe fint noe i ca samme dimensjon, kan det hende det blir enda litt flere utgifter! 😁

Skal i mellomtiden sjekke litt mer rundt reparasjon/restaurering av felgene jeg har. De ser ikke så verst ut på bilen, synes jeg, selv om jeg skulle ønske de var bittelitt mørkere. Kanskje det er verdt jobben. Sparer i hvert fall masse tid på leting etter noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...