Gå til innhold

Import av BMW fra utland


KBV
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går med tanker om å importere en BW3 serie 1978 modell fra Bayern.

Har lett etter guider som viser akkurat hva som trengs for å få et kjøretøy over grensa. Vet at forhandlere kan hjelpe med denne biten, men ønsker å spare mest mulig penger. Nå har jeg fått ordnet med frakt, men det mangler fortsatt en god del. 

Er det noen av dere som har tips til kilder/sider som går gjennom dette i detalj? Særlig skattelegging/avgifter er viktig for meg å finne ut av.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et annet spørsmål knyttet til veteranbil, og det gjelder finansiering/lån. Jeg ser at vanlige billån bør nedbetales før bilen er fylt 10 år, men at det finnes visse unntak. Det er også banker som tilbyr veteranbillån, men med noe mindre gunstige vilkår vel og merke: https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/far-lan-veteranbil/

Problemet er som følger. For å få et sikret lån må jeg betale et gebyr for tinglysning (som vil ligge omkring 2500 -> 3000 kr).

Si at jeg låner 65 000 kr og stiller 35 i EK. Da blir det snakk om over 3,5% som jeg må betale (kun i etableringsgebyr 🤐) Det er jo helt drøyt..

Da kan jeg altså forvente å betale 3,5% til etablering + at jeg må dekke rentekostnadene på lånet. Jeg kan fort ende opp med å betale et sted omkring 9% rente for et lån med sikkerhet, som er helt sjøvilt.

Da virker det jo nesten som at det kan koste like mye penger å ta opp et usikret lån. Ser f.eks at www.billigeforbrukslån.no reklamerer med rente fra 7,5 % (men er usikker på om det er nominell eller effektiv).


Noen som har hatt dette dilemmaet før og som vet hva som lønner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Tror ikke du får lån ved importbil?

Man får i utgangspunktet ikke lån med pant i bil nei, men det finnes to måter å løse det på om man absolutt må:

- Få en forhandler til å importere, noe som vil være dyrt.

- Kjøpe den med forbrukslån, registrere den på noen andre og deretter "kjøpe" den med et normalt lån, som igjen brukes til å betale ned forbrukslånet med, en løsning som er tungvindt og ikke helt risikofri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på santander at det er 1051 kr i tinglysingsgebyr og 2400 i etablering. Nominell rente er på 3,9% og effektiv rente bli 7,64 hvis du låner 65000 på 7 år. 

Har selv vært kunde hos Santander mange ganger og er veldig fornøyd med dem.

Utfordringen med å importere selv og samtidig trenge finansiering, er at du ikke får lån på bilen før den er registrert på deg. Da må du få en butikk til å importere den bilen du vil ha, og kjøpe den fra dem. 

Jeg importerte en 1979 modell 323i fra Tyskland for noen år siden, men jobbet selv på bilforretning da, sånn at forretningen kjøpte og importerte bilen, og jeg ordnet finansiering når den var kommet til Norge. 

 

Hvilken bil er det du er på jakt etter? Kan jo tenkes at det finnes en i Norge som passer deg 😊

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en veldig interessant tanke, å gå gjennom importør i stedet. Har du noen å anbefale?

Skrev feil øverst. Bilen jeg er interessert i er en BMW 520/6 serie 1978, med M20 seks sylindret motor. Det er ikke skrevet i stein, men synes disse bilene er råkule. Derrik-stil! 

Kom gjerne med noen tips hvis du vet hvor disse kan oppdrives her til lands :)

Her er en fra UK: http://car-from-uk.com/sale.php?id=184548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...