Gå til innhold

F06 650 tuning


e39-e60
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt min 2014-mod 650 gc i ett år nå. Er det noen her som har erfaring med tuning av disse? Jeg har tidligere hatt en e61 lci 530 dat som ble tunet hos ess-tuning, og dette fungerte knirkefritt. Ess-tuning har program for F06 også ser jeg, men vil gjerne høre om noen som har prøvd dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tunet 2013 modell 750 hos ESS nylig. Det fungerer utmerket og den drar mye hardere enn den gjorde.  Antar vi har samme motor n63tu. Tallene ESS oppgir er 550-560hk og 750+nm. Det ligger ute en Dyno som viser 467hk og ca 650nm på hjula på xdrive. De går 0-100 ned mot 3.5 sec med dette oppsettet.  Dette er tuning du utfører selv med kabel og laptop. Du kan også øke turtallsperr til 7200 og fjerne toppfartsperra på 250 om du ønsker

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hpi skrev:

Jeg har tunet 2013 modell 750 hos ESS nylig. Det fungerer utmerket og den drar mye hardere enn den gjorde.  Antar vi har samme motor n63tu. Tallene ESS oppgir er 550-560hk og 750+nm. Det ligger ute en Dyno som viser 467hk på hjula på xdrive. De går 0-100 ned mot 3.5 sec med dette oppsettet.  Dette er tuning du utfører selv med kabel og laptop. Du kan også øke turtallsperr til 7200 og fjerne toppfartsperra på 250 om du ønsker

O-100 / 3.5 sek på bil nærmere 2 tonn da snakker vi 👊😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Jeg har tunet 2013 modell 750 hos ESS nylig. Det fungerer utmerket og den drar mye hardere enn den gjorde.  Antar vi har samme motor n63tu. Tallene ESS oppgir er 550-560hk og 750+nm. Det ligger ute en Dyno som viser 467hk og ca 650nm på hjula på xdrive. De går 0-100 ned mot 3.5 sec med dette oppsettet.  Dette er tuning du utfører selv med kabel og laptop. Du kan også øke turtallsperr til 7200 og fjerne toppfartsperra på 250 om du ønsker

Takk for info Hpi! Ja, vi har nok samme motor, originalt 450 hK, 650 Nm. Fikk du bremset bilen din før og etter tuning? Har du merket noen forskjell på forbruk? Hvordan tar du programmet inn og ut av bilen? Regner med du også kan vise effekt og moment på display i bilen når du kjører, er dette oppdatert med tuning installert?

Jeg hadde ess installert i min gamle 530d, og var fornøyd. Da ble bilen bremset før og etter. Bilen hadde 235 Hk originalt, bremsingen viste 200 Hk på bakhjulene. Etter tuning var det 235 Hk på hjula. 

Er vel ikke helt realistisk å barbere 0-100 tiden med ett helt sekund....?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke bremset min egen bil men det ligger et bilde av en dyno på ESS sine sider,                                                      https://esstuning.com/n63tu-stage-1-e-flash-performance-ecu-software/

Forbruket har gått noe ned, i hvert fall på landevei her lokalt. Jeg reagerte på at den viste at jeg hadde 750km igjen til jeg måtte fylle bensin et par dager etter jeg hadde lagt inn tuningen. Tok da å målte den på en tur tur/retur hytta som er mye jevn 80-sone og jeg tanka da fullt før og etter og havna på 1,1L/mil.  Dette er en tur på totalt 170km. Tidligere ville jeg ligget på ca 1.3L på tilsvarende tur så noe har skjedd, i det minste på jevn landeveiskjøring. Har ikke målt så mye annet enda. 

Programmet legger du inn med laptop. Du bestiller pakken fra ESS, der ligger det en minnepenn med software for Windows. Du legger inn denne på en laptop og kobler kabel til diagnosestikket i bilen, du tar så backup av kodingen i bilen og leser ut originalfil. Denne sender du til ESS som modifiserer den og sender den tilbake til deg sammen med originalfil slik at du kan velge å legge inn tuningfil eller originalfil. Med samme kabel og software legger du inn den modifiserte fila og til slutt backupen du tok av kodinga. Voila, tut og kjør. 

Her er en liten tråd jeg skrev for ei uke siden http://bimmers.no/forums/topic/814424-f01-750i-xdrive/?do=findComment&comment=3254898

 

Jeg har ikke målt min egen 0-100 men det er en fyr med en 650ix som viser en slik G-timer/vbox at han har kjørt 0-60mph på 3.4 sec og 3.3 sec og 0-160km/t på 8.5 sec. Kvartmil på 11.6 sec - 119mph 

Han har skrevet en review her :  https://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1288968

 

Her er film av en X5 2014 modell med samme tuning https://f15.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1502186

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysende info Hpi!

jeg regner med at du på din 750 også kan velge «sportdisplay» på sljermen, der du får opp to målere, en for effekt og en for moment. Vet du om visningen her blir mindre riktig med tuningen installert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da har jeg fått koda sportsdisplay.  Det viser kw istedenfor hk i hvert fall foreløpig til jeg eventuelt finner ut av det. Den går til 720nm som da tydeligvis er originalt og til 400kw som tilsvarer 545hk. Den bunner effektnåla men nm stopper momentant på ca 650nm som jo er originalt. Om det ligger momentbegrensning på 1-2-3 gir slik at jeg må opp i høyere gir for å få fullt moment eller om den måler feil vet jeg ikke.  Du ser nåla bråstopper ganske fort så det virker litt rart. Vet jeg har sett hos ESS på Facebook at de endret skalaene på en M3 men om de kan gjøre det på alle biler er ikke godt å si. Legger ved en filmsnutt. Dette er 2. og 3. gir

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet ikke men tenker gjerne at det blir regnet ut fra tabellene bilen bruker til innsprøytningsmengde. Disse tabellene endres ved tuning slik at åpningstider på dysene blir lengre så blir innsprøytet drivstoffmengde høyere. Ihvertfall er det slik på diesel. Men dette er bare synsing 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...