Gå til innhold

Skifte turbo - hvor?


Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Sjekket ut en oljelekkasje i motoren, og utrolig nok må turboen skiftes for tredje gang på min E61 2007-modell. Bilen har gått 185.000 - mye langkjøring - og turboen ble skiftet sist på 108.000 km (da under bruktbilgaranti). Og så ble turbo også skiftet rundt 70.000 (da ikke i mitt eie). 

Og ja - jeg har kjørt korte oljeskift-intervaller + luftfilter, skiftet veivhusfilter annethvert oljeskift og har behandlet og kjørt bilen pent. Meget skuffet over kvaliteten her, det må jeg si. 

Jeg har fått et pristilbud på kr. 29.000,- hos frittstående BMW-verksted. Dette inkluderer turbuskifte (ny turbo, ikke original men levert fra samme leverandør av BMW-turboer såvidt jeg forstod) + at de samtidig fjerner de brysomme swirl-flaps på bilen. 

Er oppunder 30 laken det jeg må regne med for denne jobben? Eller er det noen måte å slippe billigere unna på? Har forhørt meg litt om bytteturbo, men har inntrykk av at det frarådes.

Eller er det noen som har erfaring med rimelige og gode steder å skifte turbo i Oslo-området? Sjekke ut Sverige? (bilen er helt kjørbar, merker ikke noe til feilen). 

Er forøvrig litt frista til å kvitte meg med hele bilen.. frykter hva de nærmeste 20-30.000 km kan bringe. Tar gjerne synspunkter på dette også. Akkurat nå er jeg litt lei..

 

Hilsen

Espen

Endret av Grenadier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bytteturboer bade på nettet og i butikk til under 5000.-  Nye får du til rundt 10.000.- på nettet.

Jeg kjøpte bytteturbo på ebay.de med 2 års garanti for ca 5000.- inludert frakt etc. Har ikke hatt noe problemer med denne.

Vanlig verkstedspris på dette skal ligge på mellom 5 - 7000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker her om den utrolig frekke og eksklusive 4-sylindrede LE-utgaven med 150 hester :-D Vroom-vroooom

Men forøvrig er bilen utrolig bra, så jeg får vel ta kosten. Nye bremser rundt baut, nye dekk og felger, nyservet automatkasse ++, fulgt opp med oljebehandling mot rust osv. Får satse på at det er litt bil igjen her...  

IMG_3677.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få et tilbud på turbo hos dieselgrossisten.no Det gjorde jeg, rimelige er de og de har peiling på hva de snakker om.

Jeg tror nok du også bør bytte olje tur/retur rør på turboen, bare for å være sikker. Turboer som ryker så ofte som din, kan kanskje tyde på at noe er tett i oljetilførselen. Eller at dpf er tett og det skaper mottrykk og varme på turboen. Eller at de som kjører den ikke er flinke nok å la den gå seg ned 1 minutt eller 2 før de slår av motoren. 

30.000 er dyrt, og unødvendig. Priseksempel på vår Berlingo 1.6 Hdi: Bytte av bare turboen hos merkeforhandler va 15.000kr.

Jeg kjøpte ny garret turbo hos dieselgrossisten og skal bytte denne selv. Med i pakken fulgte tur/retur rør, samt ny oljesil i bunnpanna (anbefalt prosedyre på disse motorene å skifte ut, da alt kokser igjen) pris for alt levert inkl mva: 7200kr! Og jeg regner 6-7 timers arbeid (sjekker dpf når jeg først er i gang). Ikke dårlig å spare seg 8000 kr! Men det er jo klart, de timene man bruker er jo det man betaler seg ut av ved å slippe å gjøre det selv.

Til din bil finnes det nok et mer uavhengig verksted som er villig til å bytte turbo for deg selv om du har kjøpt den selv. Si en ny turbo koster 7-9000 kr der hvor jeg kjøpte. Så er det 5 timers jobb for en mekaniker. Da er du oppe 15.000 kr. Altså halve prisen!

Pengene du sparer kunne du jo f.eks brukt på et dpf delete kit (trf blandt annet selger slike), samt en egr-dpf dekoding og litt ekstra power :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Og jeg har dessverre overhodet ikke vært flink til å la motoren gå på tomgang før jeg slukker motoren. 

Sjekka på turbo.no og venter på pristilbud derfra. De kjører standard en test av DPF ved turboskifte. 

Det som kunne vært fint å gjøre i samme slengen er å fjerne swirl-flaps. Men det spørs vel om et rent turbo-verksted gjør dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...