Grenadier Skrevet September 6, 2018 Share Skrevet September 6, 2018 (endret) Sjekket ut en oljelekkasje i motoren, og utrolig nok må turboen skiftes for tredje gang på min E61 2007-modell. Bilen har gått 185.000 - mye langkjøring - og turboen ble skiftet sist på 108.000 km (da under bruktbilgaranti). Og så ble turbo også skiftet rundt 70.000 (da ikke i mitt eie). Og ja - jeg har kjørt korte oljeskift-intervaller + luftfilter, skiftet veivhusfilter annethvert oljeskift og har behandlet og kjørt bilen pent. Meget skuffet over kvaliteten her, det må jeg si. Jeg har fått et pristilbud på kr. 29.000,- hos frittstående BMW-verksted. Dette inkluderer turbuskifte (ny turbo, ikke original men levert fra samme leverandør av BMW-turboer såvidt jeg forstod) + at de samtidig fjerner de brysomme swirl-flaps på bilen. Er oppunder 30 laken det jeg må regne med for denne jobben? Eller er det noen måte å slippe billigere unna på? Har forhørt meg litt om bytteturbo, men har inntrykk av at det frarådes. Eller er det noen som har erfaring med rimelige og gode steder å skifte turbo i Oslo-området? Sjekke ut Sverige? (bilen er helt kjørbar, merker ikke noe til feilen). Er forøvrig litt frista til å kvitte meg med hele bilen.. frykter hva de nærmeste 20-30.000 km kan bringe. Tar gjerne synspunkter på dette også. Akkurat nå er jeg litt lei.. Hilsen Espen Endret September 6, 2018 av Grenadier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 6, 2018 Share Skrevet September 6, 2018 Det er svært uvanlig med turbo skifte så ofte. 30k høres veldig ut som de har tatt maks av det de kan ta, selv med oe turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stfoer Skrevet September 6, 2018 Share Skrevet September 6, 2018 Du får bytteturboer bade på nettet og i butikk til under 5000.- Nye får du til rundt 10.000.- på nettet. Jeg kjøpte bytteturbo på ebay.de med 2 års garanti for ca 5000.- inludert frakt etc. Har ikke hatt noe problemer med denne. Vanlig verkstedspris på dette skal ligge på mellom 5 - 7000.- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet September 6, 2018 Share Skrevet September 6, 2018 Det beste er kanskje å finne noen som gjør jobben svart for timespris? @Gabz kjenner vel kanskje noen i Akershus/østfold/oslo-området som kan fikse det? Hvilken motor er det snakk om, siden du snakker om å selge hele bilen?😜 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet September 6, 2018 Forfatter Share Skrevet September 6, 2018 Vi snakker her om den utrolig frekke og eksklusive 4-sylindrede LE-utgaven med 150 hester Vroom-vroooom Men forøvrig er bilen utrolig bra, så jeg får vel ta kosten. Nye bremser rundt baut, nye dekk og felger, nyservet automatkasse ++, fulgt opp med oljebehandling mot rust osv. Får satse på at det er litt bil igjen her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet September 6, 2018 Share Skrevet September 6, 2018 Koster vel 20-24 de fleste steder når det ikke er original turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet September 7, 2018 Share Skrevet September 7, 2018 (endret) Få et tilbud på turbo hos dieselgrossisten.no Det gjorde jeg, rimelige er de og de har peiling på hva de snakker om. Jeg tror nok du også bør bytte olje tur/retur rør på turboen, bare for å være sikker. Turboer som ryker så ofte som din, kan kanskje tyde på at noe er tett i oljetilførselen. Eller at dpf er tett og det skaper mottrykk og varme på turboen. Eller at de som kjører den ikke er flinke nok å la den gå seg ned 1 minutt eller 2 før de slår av motoren. 30.000 er dyrt, og unødvendig. Priseksempel på vår Berlingo 1.6 Hdi: Bytte av bare turboen hos merkeforhandler va 15.000kr. Jeg kjøpte ny garret turbo hos dieselgrossisten og skal bytte denne selv. Med i pakken fulgte tur/retur rør, samt ny oljesil i bunnpanna (anbefalt prosedyre på disse motorene å skifte ut, da alt kokser igjen) pris for alt levert inkl mva: 7200kr! Og jeg regner 6-7 timers arbeid (sjekker dpf når jeg først er i gang). Ikke dårlig å spare seg 8000 kr! Men det er jo klart, de timene man bruker er jo det man betaler seg ut av ved å slippe å gjøre det selv. Til din bil finnes det nok et mer uavhengig verksted som er villig til å bytte turbo for deg selv om du har kjøpt den selv. Si en ny turbo koster 7-9000 kr der hvor jeg kjøpte. Så er det 5 timers jobb for en mekaniker. Da er du oppe 15.000 kr. Altså halve prisen! Pengene du sparer kunne du jo f.eks brukt på et dpf delete kit (trf blandt annet selger slike), samt en egr-dpf dekoding og litt ekstra power Endret September 7, 2018 av Evopower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet September 7, 2018 Forfatter Share Skrevet September 7, 2018 Takk for svar. Og jeg har dessverre overhodet ikke vært flink til å la motoren gå på tomgang før jeg slukker motoren. Sjekka på turbo.no og venter på pristilbud derfra. De kjører standard en test av DPF ved turboskifte. Det som kunne vært fint å gjøre i samme slengen er å fjerne swirl-flaps. Men det spørs vel om et rent turbo-verksted gjør dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå