Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Ting går smått fremover.

Fikk brukt litt tid på kveldene denne uka, og omsider lå fjærbeina der klare til å monteres

IMG_1784_2.thumb.JPG.6d2f481fa6ac17dd5d033e27b6a9b540.JPG 

Men før disse kunne monteres måtte det på litt beskyttelse. Hadde vaska helt reint i fjor når jeg demonterte og fått tatt det jeg fant av rust. Fiska frem ei flaske og fikk spraya et fint lag med beskyttelse.

IMG_1785-2.thumb.JPG.e3117e193d055f9a6b9f9d6ff06c227e.JPG

Herlig å se en ny-tektyler hjulbue :)

Etter litt skruing satt den fint på plass, glemte bilde i rein frustrasjon.....

Klar til å ta siste mutter..... etter et par runder med skralla roterte både mutter og bolt. Bolten løsna rett og slett fra lageret.....

IMG_1786_2.thumb.JPG.3fda45b498c195ac065d4fcf186bd562.JPG

Så hva no?

Demontere og bytte lager? 

Gikk inn så får jeg høre om de tar dette i retur, nekter å montere noe som ikke er iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mortenej skrev:

Ting går smått fremover.

Fikk brukt litt tid på kveldene denne uka, og omsider lå fjærbeina der klare til å monteres

IMG_1784_2.thumb.JPG.6d2f481fa6ac17dd5d033e27b6a9b540.JPG 

Men før disse kunne monteres måtte det på litt beskyttelse. Hadde vaska helt reint i fjor når jeg demonterte og fått tatt det jeg fant av rust. Fiska frem ei flaske og fikk spraya et fint lag med beskyttelse.

IMG_1785-2.thumb.JPG.e3117e193d055f9a6b9f9d6ff06c227e.JPG

Herlig å se en ny-tektyler hjulbue :)

Etter litt skruing satt den fint på plass, glemte bilde i rein frustrasjon.....

Klar til å ta siste mutter..... etter et par runder med skralla roterte både mutter og bolt. Bolten løsna rett og slett fra lageret.....

IMG_1786_2.thumb.JPG.3fda45b498c195ac065d4fcf186bd562.JPG

Så hva no?

Demontere og bytte lager? 

Gikk inn så får jeg høre om de tar dette i retur, nekter å montere noe som ikke er iorden.

Ai ai ,kjipe greier når du er så nære ,men Morten akkurat dette opplevde jeg ved montering på Tdsen .

Det som hadde skjedd var som du sa den hadde løsnet fra godset denne bolten .

Jeg skrudde av det igjen og fikk på en måte banket bolt på plass igjen sånn at den satt .

Så tok jeg og entret mutter aller først ned på den som var løs,de to andre tilslutt.

Så senket jeg bil ned på bakken sånn at all tyngde kom på fjørbein og da fikk jeg skrudd den fast .

Bare et lite tips her ,men skjønner og om du vil ha nytt 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en løsning der Jan. Men om jeg først må ta av fjærbeinet, så er jeg så langt at jeg kan like godt bytte lageret.

Rakk desverre å feste alt, samt montere skive og bremsekalipper, så maks uflaks.

Får høre hva de sier på GS på mandagen.

 

Fikk tatt en tur innom Biltema og kjøpt mere rust beskyttelse, lagt et godt lag i andre hjulbuen. Så klar til å montere fjærbeinet der, får be om litt mere lykke :)

Alt jeg rakk idag :) Min lørdag med miste gutten, så måtte gjøre det han hadde på ønskelista.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk ikke gjordt mere før det ble avgårde på påske ferie :) Herlig med noen dager på fjellet, selv om været ikke var topp.

GS var effektive, en kort tlf forrige Mandag, og konklusjon var at jeg trengte nytt tårnlager. Dette er nå på vei i posten. Så håp om at jeg får dette iløpet av uka. Burde bli ferdig med dette til helga da.

 

Tenker å bytte filter og olje på automatkassa (ikke flushe) og differensialen mens den henger i lufta. Men leser at bilen må være i vater. Hvor nøye er det? og hvor måler en vater? underside av automatkassa eller langs kanalen?

Noen som har erfaring med hvor mye olje en må etterfylle på ZF5HP18?

Noe annet en bør bytte enn filter når en først er igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mortenej skrev:

Fikk ikke gjordt mere før det ble avgårde på påske ferie :) Herlig med noen dager på fjellet, selv om været ikke var topp.

GS var effektive, en kort tlf forrige Mandag, og konklusjon var at jeg trengte nytt tårnlager. Dette er nå på vei i posten. Så håp om at jeg får dette iløpet av uka. Burde bli ferdig med dette til helga da.

 

Tenker å bytte filter og olje på automatkassa (ikke flushe) og differensialen mens den henger i lufta. Men leser at bilen må være i vater. Hvor nøye er det? og hvor måler en vater? underside av automatkassa eller langs kanalen?

Noen som har erfaring med hvor mye olje en må etterfylle på ZF5HP18?

Noe annet en bør bytte enn filter når en først er igang?

Jeg har erfaring med at vi fylte altfor lite olje på kassa da vi bare hadde løfta opp bilen på bukker. Løsningen ble å stå litt på avstand og tok bilen på jekken bak og jekka slik at jeg på øyemål syntes bilen sto helt rett. Da fikk vi på over 1 liter ekstra. Du både tapper og fyller på fra undersiden av kassa. Du fyller til det renner over ved hjelp av pumpe. Jeg hadde samme kasse som du på min 520 1992-modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bimmerlorris said:

Jeg har erfaring med at vi fylte altfor lite olje på kassa da vi bare hadde løfta opp bilen på bukker. Løsningen ble å stå litt på avstand og tok bilen på jekken bak og jekka slik at jeg på øyemål syntes bilen sto helt rett. Da fikk vi på over 1 liter ekstra. Du både tapper og fyller på fra undersiden av kassa. Du fyller til det renner over ved hjelp av pumpe. Jeg hadde samme kasse som du på min 520 1992-modell. 

Takker Tore :)

Du skriver tapping og fylling fra undersiden, har forstått at påfylling er i bakkant av kassa, og må som du skriver fylles med pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra og med nytt fungerende topplager så er du i mål .

Angående bytte olje på kassen ,så sjekk nummerplaten på girkasse hvilken farge den har .

Har noe og si mtp hvilken olje som skal på og det er viktig Morten .😊

Men tipper det er Dexron 3 som skal på denne .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode bilder Tore. Dette blir gull når jeg skal under å bytte filter, Kjenner det hadde vært flott med lift i garasjen, men får stole på Biltema sine bukker, dog litt lavt, men har ikke noe annet å hjelpe meg med. med midre det dukker opp ei grav i sona ålesund jeg får lurt meg til å bruke. husker Shell i Trondheim hadde GDS (gjørdetselv) hall på 80/90 tallet.

Takk Jan for etikettene, hadde lest at jeg måtte finne ut hvilken jeg hadde for å få rett olje, og nå ligger svare rett over her. Bare ut å se hva jeg finner på min. Så mye lettere når en vet hva en skal se etter- tusen takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er en 5 trinns automat, men fra '95. Vet ikke når og hvorfor de bytta type olje på disse, ser at taggene Jan delte så er begge til 5HP18, så tydelig til samme kassa. Får krype under en ledig kveld og se om jeg finner taggen og fargen på denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mortenej skrev:

Stemmer at det er en 5 trinns automat, men fra '95. Vet ikke når og hvorfor de bytta type olje på disse, ser at taggene Jan delte så er begge til 5HP18, så tydelig til samme kassa. Får krype under en ledig kveld og se om jeg finner taggen og fargen på denne :)

Åja, du har bredfronten du 😃 Ok,du kan jo ringe bmw og høre også. Men rimelig sikker på at det er dex III. Men du kan også ringe RATS i Østfold. De er et veldig bra automatkasse-verksted 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpt automatkasse olje hos Meca (rimeligere enn hos Brages). Jeg var innom Brages noen år tilbake og de hadde olje inne, men i ganske store dunker samt 1liters dunker. En av de ansatte på Brages som anbefalte Meca til meg.Da sparer du deg en litt lengre biltur også 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...