tommybf Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 Hei, er det noen spesiell måte å bleede kjølesystemet etter man har skiftet thermostater og kjøleveske? Fremgangsmåten som ble brukt var egentlig bare å åpne påfyllingslokket og la motor gå på tomgang ei stund. 3-4 ganger med litt turtall. Sjekket at det var god sirkulasjon og visuell sjekk at det kom jevn stråle i kjøleveskbeholderen. Ser at det er elektriske pumper på nån modeller og at det da er en egen måte å lufte på. Gjelder det også på min bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 Du har ikke elektrisk pumpe på din. Jeg fyller på radiator ved å poppe av en slange, deretter fyller jeg tanken. La den svive til den blir varm og etterfyller når termostaten blir varm. Etterfyller også etter å ha kjørt en stund, det det virker som det er luftlommer soim ikke alltid kommer med første gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 Det er elektrisk pumpe på klima anlegget. Men det er nesten ingenting å tenke på ved diesel BMW, de lufter seg selv egentlig. Bare etterfylle når den har blitt varm. lagunilla reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommybf Skrevet Oktober 6, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2018 Takker for svar men da ble det gjort riktig da fra min side. Kan jo lese seg sprø på forum! Er det forresten ved 88 grader at thermostat skal åpne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommybf Skrevet Oktober 6, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2018 Okei. Får ikke 88 grader på motorn. Skal få skiftet varmevekselern i håp om at det kan være årsaken. Sto at bilen skulle ha 9,7 liter kjøleveske, jeg fikk bare en plass mellom 6-7 liter på motorn. Har dog kjøleveske nokk etter måleren. Mulig jeg ikke fikk ut alt da thermostater ble skiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 Høres helt rett ut alt du skriver. Du får ikke ut all kjølevæske fra motor ved termostat skifte. Har du kjent på den tynne slangen på venstre side av radiator, når du står fremfor bilen og ser ned i motorrommet? Den skal være kald til 92 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommybf Skrevet Oktober 6, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 6, 2018 Nei ante meg det, da er det i vertfall rett mengde ja la ut ett innlegg tidligere om dette med temperatur og dær svarte du på det. Den er nok varm, så den er sikkert defekt. Så takk for nyttig svar Fikk bilen opp i 90 grader 2 ganger etter thermostat skifte, så virker som det er sporadisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 Du klarer nok å få opp tempen ved å ha lavt turtall med mer last. Feks opp en bratt bakke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 (endret) Begge mine bmw-er 530d og 330d har 78-82 grader driftstemp. Har testet 2 nye og en gammel termostat og alle åpner likt. Er dere 100% sikre på at disse skal åpne på 88 grader og ikke 78 grader. Viften slår inn på 96 grader, så på tomgang kommer jeg opp til 96 grader. Men når jeg kjører, så ligger den mellom 78 og 82 ish. Endret Oktober 6, 2018 av kalinkamaen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommybf Skrevet Oktober 7, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2018 Det kan ikke jeg svare med sikkerhet på, men etter det jeg har hørt så skal thermostat åpne på 88 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Oktober 7, 2018 Share Skrevet Oktober 7, 2018 Jepp, det har alle andre bilene jeg har hatt også gjort. Hva er galt med begge mine biler da? Begge har EGR delete, så EGR thermostaten er borte på begge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommybf Skrevet Oktober 7, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2018 Kan være varmeveksleren til automat som er defekt. Er ivertfall det neste som blir skiftet på min etter som det ikke ble noe merkbart bedre ved skifte av H thermostat og AGR Thermostat. Skal komme tilbake til tråen med oppdatering om det blir bedre etter skifte av varmeveksleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 7, 2018 Share Skrevet Oktober 7, 2018 Jeg er 100% sikker på at termostaten åpner på 88 grader. Det står stemplet i termostaten. Men 78-82 grader er forsåvidt innenfor rett temperatur. Så det er godt nok det. Spørsmålet blir vel mer om du oppnår samme temperatur ved -15 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet Oktober 7, 2018 Share Skrevet Oktober 7, 2018 (endret) Jepp, det gjenstår å se om den klarer det. Jeg kommer til å holde øye med det. Det var ikke stemplet noe på min, så jeg burde prøve en som er stemplet, for å være sikker. Har en mistanke om at mine åpner på 78 grader. Har også lest litt om at det finnes en termostat inne i oljekjøleren som kan bli defekt. Men jeg synes det er merkelig at begge mine biler er på samme temp hvis det er denne. Edit: Ser at Tommybf nevner varmeveksleren over her. >Det var den jeg mente. Hvilken temperatur har du på jevn kjøring? Hadde hvert fint å vite dette før du skifter. Jeg trodde at jeg ville hatt lavere temp enn 80 om denne var gåen. Endret Oktober 7, 2018 av kalinkamaen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå