Sign in to follow this  
tommybf

2007 530xd e61 lufte kjølesystemet etter kjøleveske skifte

Recommended Posts

Hei, 

 

er det noen spesiell måte å  bleede kjølesystemet etter man har skiftet thermostater og kjøleveske? 

Fremgangsmåten som ble brukt var egentlig bare å åpne påfyllingslokket og la motor gå på tomgang ei stund. 3-4 ganger med litt turtall. Sjekket at det var god sirkulasjon og visuell sjekk at det kom jevn stråle i kjøleveskbeholderen. 

Ser at det er elektriske pumper på nån modeller og at det da er en egen måte å lufte på. Gjelder det også på min bil? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har ikke elektrisk pumpe på din. Jeg fyller på radiator ved å poppe av en slange, deretter fyller jeg tanken. La den svive til den blir varm og etterfyller når termostaten blir varm. Etterfyller også etter å ha kjørt en stund, det det virker som det er luftlommer soim ikke alltid kommer med første gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er elektrisk pumpe på klima anlegget.

Men det er nesten ingenting å tenke på ved diesel BMW, de lufter seg selv egentlig. Bare etterfylle når den har blitt varm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for svar :-) 

men da ble det gjort riktig da fra min side. Kan jo lese seg sprø på forum! 

 

Er det forresten ved 88 grader at thermostat skal åpne? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei. 

Får ikke 88 grader på motorn. Skal få skiftet varmevekselern i håp om at det kan være årsaken. 

Sto at bilen skulle ha 9,7 liter kjøleveske, jeg fikk bare en plass mellom 6-7 liter på motorn. Har dog kjøleveske nokk etter måleren. Mulig jeg ikke fikk ut alt da thermostater ble skiftet. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres helt rett ut alt du skriver.

Du får ikke ut all kjølevæske fra motor ved termostat skifte.

Har du kjent på den tynne slangen på venstre side av radiator, når du står fremfor bilen og ser ned i motorrommet? Den skal være kald til 92 grader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei ante meg det, da er det i vertfall rett mengde :-) 

ja la ut ett innlegg tidligere om dette med temperatur og dær svarte du på det. Den er nok varm, så den er sikkert defekt. Så takk for nyttig svar :) 

Fikk bilen opp i 90 grader 2 ganger etter thermostat skifte, så virker som det er sporadisk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begge mine bmw-er 530d og 330d har 78-82 grader driftstemp. Har testet 2 nye og en gammel termostat og alle åpner likt. Er dere 100% sikre på at disse skal åpne på 88 grader og ikke 78 grader. Viften slår inn på 96 grader, så på tomgang kommer jeg opp til 96 grader. Men når jeg kjører, så ligger den mellom 78 og 82 ish.

Edited by kalinkamaen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan ikke jeg svare med sikkerhet på, men etter det jeg har hørt så skal thermostat åpne på 88 grader.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan være varmeveksleren til automat som er defekt. Er ivertfall det neste som blir skiftet på min etter som det ikke ble noe merkbart bedre ved skifte av H thermostat og AGR Thermostat. 

Skal komme tilbake til tråen med oppdatering om det blir bedre etter skifte av varmeveksleren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er 100% sikker på at termostaten åpner på 88 grader. Det står stemplet i termostaten. 

Men 78-82 grader er forsåvidt innenfor rett temperatur. Så det er godt nok det. Spørsmålet blir vel mer om du oppnår samme temperatur ved -15 grader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, det gjenstår å se om den klarer det. Jeg kommer til å holde øye med det. Det var ikke stemplet noe på min, så jeg burde prøve en som er stemplet, for å være sikker. Har en mistanke om at mine åpner på 78 grader.

Har også lest litt om at det finnes en termostat inne i oljekjøleren som kan bli defekt. Men jeg synes det er merkelig at begge mine biler er på samme temp hvis det er denne.

Edit: Ser at Tommybf nevner varmeveksleren over her. >Det var den jeg mente. Hvilken temperatur har du på jevn kjøring? Hadde hvert fint å vite dette før du skifter. Jeg trodde at jeg ville hatt lavere temp enn 80 om denne var gåen.

Edited by kalinkamaen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.