Gå til innhold

Racing diffs progressive lsd conversion set


andares
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har hørt om denne lsd typen?

https://www.racingdiffs.com/bmw/

Mye billigere enn feks quaife eller alt annet så vidt jeg vet. Er ment å innstalleres inni den åpne differensialen. Spørsmålet er vel hvor bra det funker, ligger lite info på nettet. Installasjonsprosessen innebærer også å dreie med noen av komponentene i 188mm diffen i min 330ci for at den saken skal få plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patenten er jo grei, men er jo dårligere på alle måter enn en skikkelig lsd. Er heller ikke spess billig, havner jo over 4k med moms og frakt. 

Hadde jeg vert deg, ville jeg sett på løsninger med 188mm lsd innsats fra e36 325i o.l dersom det passer på spline på medbringere, bolter i kronhjul osv. Er ikke inne i e46. Men vet mange bruker f.eks e34 m5 innmat i e46 m3 pga e46 m3 ble levert med jallagreier fra fabrikk. Zf sin clutch baserte lsd brukt i e30, e36, e34 osv er en veldig bra lsd. Bedre enn quaife o.l også. Ville forøvrig heller hatt quaife enn de greiene over. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dette er en patent som slites fort ut. Man ser bare hvor små lamellplatene er. Disse koster 400kr nye. Produsenten anbefaler også oljebytte på diffen hvert andre år, noe som sier meg at det oppstår en del debrief (slitasje) i olja.

For en billig løsning på en banebil hadde jeg godt kunne kjøpt denne løsningen. Men for hverdagsbruk er jeg ikke sikker. Løsningen til HSD, finne sperre fra en 325i elle lignende er jo desidert det billigste. Problemet er vel bare å finne? Markedet er vel snart støvsugd for slike 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt litt på denne selv til E21, vanskelig/dyrt å finne lsd til disse. Tror det hadde gått greit ettersom den ikke blir kjørt så mye, usikker på hvor lenge det holder på en daily da. Følger med om noen har erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, hsd skrev:

Patenten er jo grei, men er jo dårligere på alle måter enn en skikkelig lsd. Er heller ikke spess billig, havner jo over 4k med moms og frakt. 

Hadde jeg vert deg, ville jeg sett på løsninger med 188mm lsd innsats fra e36 325i o.l dersom det passer på spline på medbringere, bolter i kronhjul osv. Er ikke inne i e46. Men vet mange bruker f.eks e34 m5 innmat i e46 m3 pga e46 m3 ble levert med jallagreier fra fabrikk. Zf sin clutch baserte lsd brukt i e30, e36, e34 osv er en veldig bra lsd. Bedre enn quaife o.l også. Ville forøvrig heller hatt quaife enn de greiene over. 

 

Enig, vil tro den funker, men er nok holdbarheten som er problemet. Liker ideen med å hente fra en tidligere bmw. Nå er uansett mitt formål å forbedre daglig kjøreglede og fremkommelighet på vinteren, og da vil vel også kanskje clutchbasert lsd være mer optimalt enn en tannhjulsbasert lsd som quaife, i og med at sistnevnte trenger noe grep for å fungere.

15 timer siden, Evopower skrev:

Mitt inntrykk er at dette er en patent som slites fort ut. Man ser bare hvor små lamellplatene er. Disse koster 400kr nye. Produsenten anbefaler også oljebytte på diffen hvert andre år, noe som sier meg at det oppstår en del debrief (slitasje) i olja.

For en billig løsning på en banebil hadde jeg godt kunne kjøpt denne løsningen. Men for hverdagsbruk er jeg ikke sikker. Løsningen til HSD, finne sperre fra en 325i elle lignende er jo desidert det billigste. Problemet er vel bare å finne? Markedet er vel snart støvsugd for slike 😛

 

 

Her er lsd fra en e36 m3 installert i riktig diff, med en 3.07 final drive istedenfor 2.93 på originaldiffen (noe jeg uansett har vurdert litt, men som jeg er usikker på om er en god ide mtp motorveikjøring siden bilen kun har 5 gir...)

https://www.ebay.com/itm/BMW-E46-330i-ci-LSD-differential-3-07-ratio-231hp-170kw-limited-slip-diff-track/123463391588?hash=item1cbefdd964:g:3xUAAOSwMO9b2uR2:rk:15:pf:0&vxp=mtr

Prisen er på 9200kr uten frakt og toll og alt det der, men det er vel fortsatt billigere enn feks quaife (fikk tilbud på 13850kr fra norsk forhandler.) Vil vel tro det er mulig å få tilpasset en lsd fra en annen bil mye billigere, men er redd det er utenfor mitt kompetanseområde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å tenke på forskjellige husene/innfestning så er det minst 3 forskjellige offset på opplagringa til solhjulet ( lsd klumpen) for å kompansere for at når man endrer ratio, så endrer man også fysiske størrelsen på pinjong og tykkelse på solhjulet. E36 m3 3.0 (188) må etter mine erfaringer monteres på f.o.m 3.15 eller oppover. Sliter selv med dette på min e39 530d da diesel har veldig tung utveksling og dermed lite å velge i av løsninger som ikke krever litt dilling. 

Tar ikke ut pinjongen når man kun bygger om til lsd innmat. Toleransene til bmw/zf er så pass bra at somregel er det innafor/godt nok for vanlig bruk uten shimsing. Er tannklaring og lagerklaring på lsd lagerene som muligens må justeres. 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Wavetrac er crap hører jeg folk sier? Ikke at jeg vet. Leser bare forumer spesielt i usa

Virker jo veldig likt en quaife, bortsett fra kanskje litt bedre under "zero load" situasjoner spør du meg 

Spørsmålet er vel hvor god kvaliteten er, men nå har jeg bestilt en, så det finner vel kanskje jeg ut av... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2018 den 19.04, Evopower skrev:

Wavetrac er crap hører jeg folk sier? Ikke at jeg vet. Leser bare forumer spesielt i usa

Gjort endel mer research nå (ennå ikke betalt for wavetrac enheten) og virker som om man nesten er garantert å få en klunkelyd når man slipper clutchen på grunn av slark inni enheten. Virker egentlig som alle torsen type lsd'er har denne utfordringen, men usikker på om det er forskjell på feks quaife og wavetrac med tanke på hvor ille det er.

Det som også er rart er at det virker som om noen har dette problemet mye verre enn andre. Hva kan grunnen til dette være? Er det individuelle forskjeller i mengden slark på lsd enhetene som feks wavetrac produserer, eller kommer det av at enkelte bare har justert backlash mellom kronhjul og pinjong for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...