Gå til innhold

F11 M550D kakklelyd på tomgang. (ventiløfter?)


jsjsev
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde et uvanlig fenomen idag, kjørte rolig fra jobb , motor var driftsvarm og når kom hjem hadde den en voldsom klakkelyd fra motoren! 

Hører ut som ventilløfter som ikke følger helt med,  lyden var veldig konsentrert fra topplokk (framkant ish).
Ble helt borte ved rusing fra tomgang. 

Noen vært borti dette på 3 liter diesel? Gått 85,000km byttet olje for 1 måned siden.

Youtube video av lyden:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Venrilløfter lager ikke sånn type lyd. Kan være alt fra gåent lager i drivreim systemet ditt (strammehjul, løpehjul, lager på dynamo og andre roterende deler) men et slitt lager med så kraftig lyd som det her skulle ført til at reima datt av til slutt.

Det høres ikke ut som noe jeg ville kjørt med. Du får svinge innom bavaria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å finne frem et langt skrujern å lytte på forskjellige komponenter, for å se om noen lager mer lyd en andre.
Tror jeg hadde tatt av multireima også bare for å sjekke om lyden blir borte eller ikke.

Leste en gang at vacumpumpa kunne lage mye lyd, men dette tror jeg var på eldre dieselmotorer, men mulig den ligger fremst på kammen på denne også? Kanskje en ting å sjekke det også.
Hørtes ut som lyden ikke var helt konstant, men at den raslet litt på en måte? Holdt liksom ikke takten hele tiden hørtes det ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alpejohn skrev:

Er vel bare å finne frem et langt skrujern å lytte på forskjellige komponenter, for å se om noen lager mer lyd en andre.
Tror jeg hadde tatt av multireima også bare for å sjekke om lyden blir borte eller ikke.

Leste en gang at vacumpumpa kunne lage mye lyd, men dette tror jeg var på eldre dieselmotorer, men mulig den ligger fremst på kammen på denne også? Kanskje en ting å sjekke det også.
Hørtes ut som lyden ikke var helt konstant, men at den raslet litt på en måte? Holdt liksom ikke takten hele tiden hørtes det ut som..

Ja stemmer at vakumpumpa sitter fremst der, syns også at høres ut som lager/roterende del igjen at den er så varierende og slag lyd at kunne være ventilløfter... 

Kan jo ta av multireim for å utelukke helt, men er ikke alltid lyden er der så litt vanskelig teste uten reim over tid 🤔

Skal sjekke ang multireim først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det litt verre, får prøve å få tatt den av en gang den dukker opp og det passer, selv om det i seg selv ikke alltid er så enkelt.. :P
Vet at pumpa kakkler litt på min M57 da, men ikke unormalt. Men når dekselet er av så høres den greit hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ettertanke så er ikke vakumpumpa likt som på M57, men lyden er rett ved innsugsmanifoilden, så tenkte litt på swirlflapsa?
Om swirl motoren klikker helt. siden lyden er rundt det omerådet.. men dette er vel av plast så kan ikke bli sånn lyd..

Får prøve med reima av først.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...