Gå til innhold

Justerbare Koni, erfaring?


Kvasi
 Share

Anbefalte innlegg

Skal montere nye dempere, fjærer osv straks men blir ikke helt klok på anbefalt grunnjustering på demperne.
Har gule Koni Sport som skal på en E46 sammen med fjærer fra H&R, og etter alle googling frem til nå ser det ut som anbefalt innstilling på demperne er 0,5 omdr fra null.
Sliter med å tro at det gjelder både feks Ford Fiesta og Jaguat XJ, så.. Noen som har de på 3serie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Koni av typen med justeringsskrue på toppen, så er det anbefalt at man skrur en halv turn tilbake fra endeposisjon. Dette for å motvirke at den kiler seg. Det er ikke dette du har lest da? Det finnes muligens info om anbefalte innstillinger til E46, men tanken er at du skal kunne justere deg frem til det som funker best for deg. Fjærene vil jo også påvirke dette, så det vil ikke være noe entydig svar på hva som er riktig.

 

Ettersom Fiesta og Jag XJ har helt forskjellige dempere, som er dimensjonert for bilene, så kan, i prinsippet, begge fint ha samme "basisinnstilling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gule Koni Sport ja, og har lest anbefalingen om en halv til en turn når de blir montert sammen med uoriginale fjærer.
Jeg har H&R sport som skal på sammen med demperne og jeg er egentlig uenig i at det skal justres til det som funker best for meg, men til bilen. Poenget er jo at hulene skal ha mest mulig bakkekontakt helst uten å hverken bli airborne eller ha så mye rebound at de spretter hvis de først får løft fra bakken.
Og der antar jeg at det bør finnes noen som har forsket på dette og funnet en innstilling som bør være passe rett på de fleste like biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gule Koni på min E39 530DAT med Eibach fjører.
Skrudde de til steinhardt også en halv turn tilbake, og det er etter min mening perfekt til bilen og min kjørestil.
Men så er nok det andre ting som spiller inn også, jeg har f.eks kun poly foringer i understellet, og grovere stab.stag.
Også 19" felger med der tilhørende lite gummi.

Men vinterstid så løsner jeg de godt opp.
Blir en litt rar følelse når det kun er vinterdekkene(som da er i org.dimensjon) som "fjærer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...