Gå til innhold

Løst! E39 M52 koker - bytte radiator?


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

På 23.2.2019 den 21.38, Hollabaloo skrev:

Da er ny radiator innkjøpt:

image.png.55dcb576298fc22f1f96fd09ff7fb0ce.png

Venter på verktøy for å løsne vifta (bestilt på amazon), når det kommer monteres ny radiator.

image.png.5c29484564449e1c63e4018c552300aa.png

Sånn nyssgjerrig, hvor bestilte du fra og hva ga du for den? Er på jakt etter min, tror min har knekt oppe på rørfeste så det lekker litt dråper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 10.09, quandt1960 skrev:

Sånn nyssgjerrig, hvor bestilte du fra og hva ga du for den? Er på jakt etter min, tror min har knekt oppe på rørfeste så det lekker litt dråper 

GS bildeler, Nissens, ca 3100 kr med BMWCCN-rabatt. 

EDIT: Sto Nissens på kvitteringen, men ser på esken at det står V20-60-1511 VIEROL AG GERMANY

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2019 den 11.00, Otis skrev:

Det verktøyet er veldig lurt å ha! Jeg har sett flere ganger at viften sitter svært godt fast og da hjelper det ikke med et velplassert slag, slik svært mange andre påstår.

Jeg er veldig fornøyd ihvertfall. Vifta løsnet på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kinafarer på enden av fastnøkkelen for å skru av vifta funker. Men jeg hadde på min E39 store problemer med å få den av. 

Jeg måtte virkelig jobbe.. Det endte med at jeg fra undersiden bygget opp med klosser og brukte en lang 1/2tom forlenger opp mot en av boltene som holder reimskiva. Etter mye hamring så begynte mutteren å rikke seg.

Skulle bytte vannpumpa uansett, samt boltene. Så jeg kjørte på..

rikelig med fett under montering og det har i ettertid vært nok med et lett slag med hammeren på enden av fastnøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FredrikE24 skrev:

En kinafarer på enden av fastnøkkelen for å skru av vifta funker. Men jeg hadde på min E39 store problemer med å få den av. 

Jeg måtte virkelig jobbe.. Det endte med at jeg fra undersiden bygget opp med klosser og brukte en lang 1/2tom forlenger opp mot en av boltene som holder reimskiva. Etter mye hamring så begynte mutteren å rikke seg.

Skulle bytte vannpumpa uansett, samt boltene. Så jeg kjørte på..

rikelig med fett under montering og det har i ettertid vært nok med et lett slag med hammeren på enden av fastnøkkelen.

Montering som er kunsten, bolten der skal ikke strammes noe særlig da den ikke kan gå noen steder siden den er links og rotasjon mens motor er i gang bare gjør den strammere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å sette meg inn i rutine for å lufte systemet sånn BMW mener man skal gjøre det: Med auxilliary water pump, tenning på og motor av.

Jeg stusser litt over BMW sin instruksjon når de beskriver påfylling av kjølevæske (17 00 005). Som figuren under viser så skrives det "Fill up expansion tank fully". Og så er det en pil til maks-grensa COLD/KALT. 

Betyr det at man skal fylle opp til maks-nivå for COLD? For jeg har sett youtube-videoer av andre som gjør dette og de fyller opp tanken proppa full så det nærmest renner kjølevæske over kanten.

image.png.6284a2f152a39851f2da120839de22aa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lufter så skal du bare fylle den helt opp, nivået minsker etterhvert som luft presses ut. Fyll bare stadig opp til termostat har åpnet, da blir hele systemet fyllt opp. Når systemet blir kaldt igjen så kan du inspisere nivået i tanken og etterfylle om det behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hollabaloo skrev:

Prøver å sette meg inn i rutine for å lufte systemet sånn BMW mener man skal gjøre det: Med auxilliary water pump, tenning på og motor av.

Jeg stusser litt over BMW sin instruksjon når de beskriver påfylling av kjølevæske (17 00 005). Som figuren under viser så skrives det "Fill up expansion tank fully". Og så er det en pil til maks-grensa COLD/KALT. 

Betyr det at man skal fylle opp til maks-nivå for COLD? For jeg har sett youtube-videoer av andre som gjør dette og de fyller opp tanken proppa full så det nærmest renner kjølevæske over kanten.

 

Stusset på det samme de første gangene, jeg fyller aldri helt til tops da ekstrapumpen klarer å presse det meste ut om du er tålmodig, det tar tid og ikke fyll for raskt, da unngår du en del luft motor selv må lufte ut. Det aller viktigste er at du fyller og lufter motoren og varmeregisteret så godt det går. Det gjør du slik det står der. Det er viktig at du fysisk ser at det kommer væske ut av venthullet på termostathuset. Når det skjer lukker du igjen begge lufteskruene men ha lokket åpent, det er det viktigste punktet. Så starter du motoren og la den gå noen minutt. Da ruser du den 3-4 ganger opp til 3500rpm for å lufte ut den varme kretsen av motoren i motorblokken (termostat stengt). Voila. Lukk igjen lokket til ekspansjonstanken. Bilen ordner resten selv etter noen kjøresykluser. Det er nemlig et hull internt i termostathuset og termostathuset er skilt i midten. Det vil presse luft over i den varme siden mens du kjører. Når væsken når 91 grader åpner termostat seg og vann vil renne ned fra blokken i den kalde slangen på venstre side og bilen vil etterhvert internt selv lufte ut resten. Det er også et luftehull fra den varme slangen på sjåførsiden som lufter ut luft til ekspansjonstanken hele tiden.

Jeg vet at mange sier at denne motoren er notorisk å lufte (jeg sa det selv for ikke mange måneder siden) men jeg ble litt lei det og satte meg godt inn i det og studerte blokken og toppen. Du trenger ikke løfte fronten av bilen egentlig fordi motoren er laget slik at den heller nedover og alle disse lufteskruene faktisk er det høyeste punktet i vannkretsen. Om du må det eller ikke klarer lufte så har en trolig et annet problem. 

Jeg pleier så aktivere meny 7 i clusteret de første gangene jeg kjører. Den første gangen vil du legge merke til at temperaturen på den første turen stiger sakte og vil toppe seg rundt 104-105 grader før den plutselig synker igjen til 96-97 (0-9 grader ute). Dette er den siste resten av luften (ikke mye) som passerer den varme siden forbi temperaturføleren mellom sylinder 1 og 2 på sjåførside (under inntaket).  Følger så litt med noen kjøresykluser og ser at motoren er termisk stabil. Så det er egentlig ikke komplisert :) Du må bare stole på beskrivelsen og deg selv etter å ha gjort det noen ganger. Fyll så litt på om nivået er under kald. Åpne aldri lokket til ekspansjonstanken om væsken er varm, det som skjer da er at noe av væsken fremdeles vil være i kritisk fase som det heter og vil plutselig koke når det blir utsatt for atmosfærisk trykk og dermed skape bobler og luft i systemet. 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt å lufte i henhold til BMW sine instruksjoner. Jeg fylte på og lot den elektriske aux-pumpa kjøre i ca 10 minutter. Kikket oppi vent-hullet til termostathuset. Knusk tørt! Sånn skal det ikke være.

Jeg forsøkte deretter å starte motoren og la den gå ca 1 minutt på tomgang med begge vent-skruene skrudd til og ekspansjonstanken åpen. Når motoren gikk steg nivået litt i tanken. Skrudde av motoren, og da sank nivået til sånn det var før jeg startet den. Åpnet og kikket nedi vent-hullet til termostathuset igjen. Fortsatt knusk tørt!

Hva kan være galt da? Jeg har forresten ikke åpnet tappeskruen på motoren og tømt ut kjølevæske der hvis det skulle ha noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Otis skrev:

Du må jo ha vent skruene åpen til det kommer kjølevæske ut.

Jeg hadde det. Ventet i 10 minutter mens aux-pumpa var på. Det kom ikke noe kjølevæske ut av vent-hullet til termostathuset i det hele tatt, knusk tørt nedi der da jeg lyste med lommelykt. Jeg fant denne tråden som tipser om at man kan koble den øvre radiatorslangen fra radiatoren, og helle kjølevæske rett ned i slangen for å fjerne eventuelle luftbobler (tips fra bruker JimLev). Forsøker det jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke det! Dette tar tid, 10 minutter er ingenting, du bør ta på batterilader mens du gjør dette. Fyll på til top så vil du se nivået sakte synker og Aux pumpa fyller blokken. Ikke finn på å starte motoren til det kommer vann ut av venthullet på termostathuset. Det er viktig du setter temp på maks på begge sider og vifta på minimum nivå. Da åpner ventilene seg helt. Du skal høre aux vannpumpa suse litt og typisk boblelyd når den går gjennom pumpa da et er luft i systemet, dette vil forsvinne etterhvert når motoren har luftet seg. Hvis ikke du hører dette så er kanskje den pumpa gåen og eller ventilene, da får du ikke fylt hele kretsen skikkelig. Viktig at de fungerer. Evt må du trykkfylle med egnet utstyr til det. 

 

Send meg ditt VIN nummer! Om du har latent varmelagring så er det et H å fylle. Da er det en annen prosedyre! Ikke start motoren da. 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...