John McLane Skrevet Mars 9, 2019 Share Skrevet Mars 9, 2019 Hei. Jeg har en BMW 1-serie 2004 som har start stopp problemer. 3 Verksteder konkluderte med at det var den røde kabelen som strekker seg under bilen, denne var løs i ene enden. Bakerst på bilen rett under batteriet. Ved feste der. Men etter å ha festet den ordentlig, så løste ikke det problemet. De bommet og "gjettet" feil. Ingen har diagnosert videre 'forbi' batterikabelen, det ble en antagende konklusjon uten å addressere andre variabler. Men den er fortsatt like problematisk som alltid. Det som skjer er at den starter uten problem, forså å brått stoppe under kjøring, uten å så starte igjen. Noen ganger starter den helt fint. Noen ganger starter den med tenningslyd uten å 'gripe'. Noen ganger starter den ikke, og uten noe lyd eller reaksjon. Start motor skal ha blitt byttet èn gang fra tidlig eier, for den ble ødelagt en gang. Men da får man jo ingen reaksjon overhodet. Jeg innbiller meg at man kan sporadisk få kontakt med bilen hvis man dytter nøkkelen hardt inn i tennings hullet sitt. Og eller trykket raskt og hardt på start knappen. Men dette kan være tilfeldig. Noen tanker rundt dette? Har dere opplevd noe lignende før? Tusen takk for alt dere måtte komme på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 9, 2019 Share Skrevet Mars 9, 2019 Jording fra motor til chassis? Den er vel synlig fra motorrommet mener jeg. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet Mars 9, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2019 Ja sett på den. BMW sa det ikke var et problem. Logikken min synes det var litt vel rustent rundt der men. Ser ikke lurt ut hvertfall. Altså da mener jeg brun tykk jordingsledning fra mottorrom til chassis venstre side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 9, 2019 Share Skrevet Mars 9, 2019 Den ser litt skrøpelig ut, har du riklet i den og kjent at den faktisk sitter fast? Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet Mars 9, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2019 Ja den satt dønn om jeg husker riktig. Riklet ikke i ledningen. Kjente på skruefestet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 9, 2019 Share Skrevet Mars 9, 2019 Er det lest av feilkoder da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet Mars 9, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2019 Ja.Diagnose:Motronic ME 9.2 (4) 12B9A Steering Unit-memory fault Memory faultESP Teves MK60 E50 55E1A CAN-message Motor steering unit Signal errorD355 CAN-komm. to engine steering unit Errorel. ref. mot.mom. /via CAN from ASR/ESP)D354 CAN-komm. to engine steering unit Errorel. ref. mot.mom. /via CAN from ASR/ESP)5DF4 Battery current Too low currentAirbag AB 9.0 193D0 Net current UndercurrentCombi instrument. 3.0 2A3AD CAN-Message from steering engine Missing message: Engine dataA3AE CAN-message RPM regulation Missing messageSE, passangerside 2.0 4A6D0 LiquidCooling compressor - Errorreg, valveA6CF Hazardparticle sensor (AUC) ErrorC90B CAN-communication ErrorA6D1 Extra waterpump, for -/coupe ErrorheaterSE drivers side 2.0 29CCD Charging protection for battery Disconnected parking lights9CCE Batterycharging Charge the battery completelyClimate autom.m Comfort 2.0 5Motronic ME 9.2 (4) 22B9A Steeringunit-memory fault Memory fault2F44 Startsperre ErrorESP Teves MK60 E5 45E1A CAN-message motor steering unit Signal errorD356 CAN-comm. to steering engine unit faulty signalD355 CAN-comm. to steering unit. el.ref. Mot.mom. (via CAN from ASR/ESP) ErrorCombiinstru. 3.0 2A3AD CAN-message from engine steering: Missing messageMotordataA3AE CAN-message RPM regulation Missing messageSE, passangerside 2.0 3A6CF Hazardparticle sensor (AUC) ErrorA6D1 Extra waterpump, till, -/ Errorcoupe warmer A6D0 Liquid cooling compressor Error- reg valveClimate automm., comfort 2.0 4E717 communication with engine - message errorsteering unitE71B Communication with engine - message errorsteering unit E720 Communication with electronic message errorbattery controlsE71A Communication with engine- message errorsteering unitE717 Communication with engine- message errorsteering unitE71A Communication with engine- message errorSteering unit E720 Communication with electronic message errorBattery controls9C6C Netcurrent for lower controlpanel (12V) FaultyEZS 2.0 3A0BE output clamp 15 (1) ErrorA0BF output clamp 15 (2) ErrorA0C0 Output clamp 15 (3) ErrorLydbetjeningselement 3.0 1E1D2 Communication with engine steering Faulty Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 10, 2019 Share Skrevet Mars 10, 2019 Det der må jo være feilkoder etter batteri frakobling eller start med altfor lite strøm? Eller at noen har koblet av mange kontakter en plass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 10, 2019 Share Skrevet Mars 10, 2019 Høres veldig ut som dårlig kontakt et sted ja. Uten og være ekspert på 1 serie så ville jeg sjekket hvordan jordingen fra batteriet er skrudd fast og sjekket tilkoblingene på starteren. Hva med tilkoblingen og ledningen mellom dynamo og starter? Den letteste måten og sjekke et tvilsomt kontaktpunkt på er og måle spenningen over det. Hvis du setter voltmeteret mellom motorblokka og et godt jordingspunkt i motorrommet mens motoren går bør du ha tilnærmet 0 volt. Har du ikke det er den jordingsledningen du har bilde av dårlig. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet Mars 10, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2019 Ok. Men skjønner ikke at dette er sporadisk. Da burde den jo bare ikke starte. Rart man må diagnosere sin egen bil etter 3 verksted besøk og ingen nevner ledningsnett/kontakter som problem. Jeg spurte bmw mekanikeren: Sikker på at det ikke er den brune stygge som er rusten? Hentet den fra BMW for de skulle ha 18 000 for å bytte den rød batteri kabelen, den revnet når han tok i den bak. Men hadde de byttet den så hadde jo problemet fortsatt vært der. Som det er nå. Er så lei "kompetanse" fra proffene. Synes dere på forum er flinkere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mars 10, 2019 Share Skrevet Mars 10, 2019 Dårlig kontakt fører kan føre til sporadiske feil ja. Prøv og framprovoser feilen. Røsk og riv i alle tykke ledninger du ser mens motoren går. Noen ganger må man bare være litt hardhent. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet Mars 10, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2019 Ikke sporadiske feil. Men sporadisk stopp jeg synes er så merkelig. Jeg kjørte jo fint i flere timer fra tidligere eier. Og litt etter. 500m. Også 1 time. Også 4meter. Bra tips! Har den ikke her nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet Mars 11, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2019 Mekaniker der den stod nå slettet feilkoder med OBD(noe han IKKE hadde gjort etter å festet batterikabel) Han prøvde den med småkjøring, og lot den gå i 2 timer, startet og stoppet mange ganger, uten problem. Kjørte den hjem nå. Gikk fint. Kunne DET være alt? At hukomelsen i bilen husker strøm feilkodene og kutter tilførsel/kretsgang? Hva betyr forresten denne lille utropstegn trekanten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mars 11, 2019 Share Skrevet Mars 11, 2019 56 minutter siden, John McLane skrev: Hva betyr forresten denne lille utropstegn trekanten? Den skal indikere varsel fra "check controll". Typ gåen lyspære, lite spylervæske og den slags ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John McLane Skrevet Mars 11, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2019 2 timer siden, ///M-ini95 skrev: Den skal indikere varsel fra "check controll". Typ gåen lyspære, lite spylervæske og den slags ting. Aha. Tusen takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå