Gå til innhold

BMW e91 330D røff kaldstart


kalinkamaen
 Share

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Evopower skrev:

Trodde de fleste motorer kjørte blandingsforholdet etter vanntemp/innsugstemp. Men skader vel ikke å prøve å bytte oljetemp sensoren uansett :)

fin km.stand 😂

Heisan, tenker det samme her. Det er jo en billig innvestering. Prøver å leite kor den ligger hen uten hell.

Ja bilen er godt innkjørt uten tvil :). Gode motorer :)

 

Edit: Har leita nå men finner ikke noe olje temp sensor til denne bilen, kan dette være grunnen for at den leser et helt feil signal? Stemmer det at denne bilen  ikke har Olje temp sensor?

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Otis skrev:

Jeg tenkte det samme, har den olje temp sensor da?

Heisan jepp eg begynne å bli litt forvirret nå. Kan ikke finne noe som kalles oil temp sensor via RealOEM sin side på noen av bilene mine med lik motor. Men har nå sjekket temperaturene på 5-eren og den viser olje temperatur. Kan det være Olje level/ kvalitet sensoren har temp føler? Uansett så begynner jeg å tvile på at det er denne som er feilen uansett. På 3 eren så er hele olje kvalitet/level (CBS) systemet kodet vekk på grunn av kilometer stand, så kan være grunnen til jeg ikke se olje temp i såfall. Les grunnen her.

 

Uansett så har jeg begynt å tenke litt på charge air sensoren om det kan vaære den. Har nå flyttet sensor fra 5-eren til 3-eren for å se. Må bare la sensoren kjøe seg ned litt før jeg prøver å starte. 

 

IMG_20190314_112106.jpg

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da har jeg funnet ut litt mer angående kaldstarten. Jeg har ikke testet med å bytte MAF da jeg vet at det ikke har noe med noen sensor og gjøre. Har nå 2 morninger (+2 grader  den 1. morning og -4 den 2. morningen) på rad gjort en metode som jeg så andre gjøre på Youtube på forskjellige biler for å sjekke priming på lavtrykksiden på diesel systemet. Satt i nøkkelen, trykket på tenning, lot den stå på i 5-7 sekunder, tar ut nøkkel og låser bilen og venter 2-3 sekunder og låse opp igjen og gjenntar sekvensen ca 5 + ganger. Dette gjør at pumpen starter og føde fra tanken hver gang jeg setter på teningen. (Slik jeg har forstått dette, hver gang jeg setter på tenningen så vil pumpen starte i et vist antall sekunder. Pumpen er på ingen måte smart og primer ikke systemet til det har riktig trykk.) Uansett når disse sekvensene blir utført starter bilen opp like raskt som på varm motor.

Så da MÅ problemet mitt ligge ved at en check ventil som pleier i andre biler ligge i tanken ikke holde tett. For feilsøkingens del så har jeg bestilt en check ventil og drivstoff slange for å teste ut om det fungerer. Check ventilen er bestilt i 8 mm og slangen innvendig 8 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Vil bare oppdatere denne da jeg holder på å feilsøke på røff kaldstart. Tar denne opp igjen fra i fjord da våren kom litt brått på sist jeg holdt på å feilsøke, og varmere vær gjorde at problemet forsvant. Nå er det kaldt igjen og problemet er tilbake. 

Uansett nå har jeg fått montert opp en trykk måler på lavtrykksiden. Sjekk videoen under her. Legg merke til at trykket går rett i 0 bar når jeg stopper bilen. Dette er etter min mening helt feil, men jeg har ikke funnet noe dokumentasjon fra BMW som støtter min teori. Trykket på pumpa mi er optimal. Trykket skal ligge på 4,7 til 5 bar, dette er noe jeg har googlet meg frem til, så vennligst rett meg om jeg tar feil.

 

Etter denne testen har jeg laget meg en ny sløyfe som jeg har integrert en enveis ventil på. Er er det orginale bmw koblinger i begge ender. Se bildet under.

IMG_20191121_141728.thumb.jpg.d6a53eaed219e7445717fc0971c511b5.jpg

Her er den ferdig monter over diesel pumpa.

IMG_20191121_141853.thumb.jpg.b7544af494cc6a913fef17f075de5f36.jpg

Pr nå har jeg hvert ute å fått prøvekøjrt bilen, og kan meddele at det ikke finnes noe som helst bivirkninger med ventilen montert.

Min teori her er at det finnes en enveis ventil integrert i pumpa. Denne ventilen slutter å fungere etterhvert, mens pumpa fungerer utmerket. Gir riktig flow og trykk som dere kan se her. Men når vi stopper pumpa så vil dieselen renne tilbake fra hele lavtrykksiden. Noe som gjør at det fortsatt er diesel og trykk på høytrykksiden. På varme sommer dager, klarer vi å starte med dieselen på høytrykksiden, mens om vinteren når det er kaldere i været så vil den trenge mer diesel for å starte og vil da begynne å suge luften fra lavtrykksiden, før den får ny diesel. <-- Vil også nevne her at på min E91 så starter ikke lavtrykkspumpen og bygge trykk før jeg sjinner, altså pumpa starter ikke når tenningen er på, slik som mange andre biler. Dette gjør at det fortsatt kan være luft i systemet før bilen har fått startet.

Uansett, for alt jeg vet, så kan jeg ha feil her. Jeg vil komme tilbake til dere om problemet mitt er løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, da kommer en oppdatering her.

Nå har jeg hatt 3 røffe starter de siste morningene uten minusgrader, så jeg har desverre ikke funnet problemet med å sette inn en enveisventil i diesel føde systemet. Legger ved morgenens start, slik at dere kan høre det selv. Ikke så galt men fortsatt røft. Og verre var det når det var kaldere.

 

Uansett, før jeg startet bilen så logget jeg litt temperaturer på bilen. Da problemet mitt er temperatur styrt. Som dere kan se så er den atmofæriske temperaturen 3 grader i følge bilen. Jeg sjekket tempen på gradestokken, og den var 4,5. Hvis vi da ser på temperaturene rundt om på bilen i bildet under her:

 Screenshot_20191126_083556_com.iViNi.bmwhatLite.thumb.jpg.a00da8f10f2bf180c527f6d084d7ce4f.jpg

Alt av temperaturer ser veldig bra ut i forhold til ute temperaturen uten om Intake air temperatur. Den viser - 50 grader. Hvis jeg da starter bilen og lar den svive i 10 sekunder så ser den slik ut.

Screenshot_20191126_083707_com.iViNi.bmwhatLite.thumb.jpg.218a2d8645a334c7bb25f5e94779d9b7.jpg

Da viser den 3,65 grader. Meget spesielt. Håper virkelig at dette kan være årsaken her. 

Intake air temperatur er vel tempføleren som er integrert i luftmengdemåleren i disse bilene? Jeg vet det er en temp føler etter intercooleren, men det må være charge air temperatur after intercooler selvfølgelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nå ut at det ikke er noe problem med intake temp. Alle sensorene untatt denne fungerer uten at tenningen er slått på. Det er derfor denne går til -50 grader før man har startet bilen. Så nå er vi tilbake til start  Hehe. Huff. 

Det skal nevnes at jeg  skiftet LMM for å sjekke, da jeg hadde en liggende. Etter skifte skulle jeg sjekke og fjerne feilkoder, og fikk da opp kode 447B Lambda sensor. Hadde da ute sensoren for å se nærmere på den og skulle testet om den fungerte. <-- Ble ikke helt klok på dette, så jeg satt den inn igjen. (Fargene på ledningene var rød, gul, hvit , grå og sort. Hvis noen her kan fortelle meg hva rød og gul er til setter jeg pris på dette. Jeg trodde jeg skulle måle etter volt mellom sort - hvit og sort - grå mens jeg varmet den opp med gass blåser.) Men etter dette klarte jeg ikke å få opp feilkoden igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det som jeg tror er problemet er 2 stk check ventiler. Jeg har beskrevet 1 stk checkventil som er montert på fødepumpen. Denne ryker og gjør at dieselen renner tilbake. Men problemet var ikke der alene. Jeg fant en ny checkventil på en slange som går fra dyseretur slangen (overflowline) som går over til tur slangen på lavtrykksiden. Legger ved et bilder under her så du kan se.

987964829_dieselcheckventil.thumb.JPG.c2b46196a7cb6fdd773af4bde35b3550.JPG

1271842485_checkventil2.JPG.c29801197bfac1cfdbd72c99e6e5e938.JPG

Denne ventilen får du ikke kjøpt hos BMW seperat, og slangen komplett er sykt dyr. Så jeg handlet inn en billig ebay ventil og slangeklemmer og monterte inn. 

Bak kjøpte jeg inn slanger, klemmer, checkventil og BMW orginal koblinger slik at jeg slapp å kappe noen orginalt bak der. Så jeg skjøtet bare på en checkventil.

 

Edit. Checkventilen på overflowline må være til 4 mm slange. 

https://www.ebay.com/itm/4mm-3-20-Plastic-One-Way-Inline-Check-Valve-for-Fuel-Diesel-Gas-Liquid-Ai-JwSJC/254445291308?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Bak brukte jeg 8 mm av denne:

https://www.ebay.com/itm/STAINLESS-STEEL-NON-RETURN-CHECK-ONE-WAY-VALVE-ROLLOVER-BREATHER-FUEL-SYSTEM/312267262411?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Og så kjøpte jeg denne for å trykkteste. Denne pakken inneholden koblinger som passer direkte på bmw koblingene bak.

https://www.ebay.com/itm/Car-Automotive-Fuel-Injection-Pump-Pressure-Gauge-Tester-Car-Gasoline-Tester-Kit/202222035405?_trkparms=ispr%3D1&hash=item2f155f61cd:g:t-EAAOSwtDdafBZ4&enc=AQAEAAACcBPxNw%2BVj6nta7CKEs3N0qW3kVRS2FpFBCQ6AVs57T7YzJYsjcdis9Rq4e2rOB0qksYXlahQqjuNN%2Fqpn5Q6gmdT5ggSnIVk%2B4tmLvgg%2FuAgi9oXztpWJcTmWJod4PenxSagXKdJAUDD2Vp7G6kc1ZDML%2Bmm4LEXYjHuuX1N7MVe0sTdfHuR1yjFw5MEUVZ5f0rT5XRPY%2B%2FykZyTewg2RAVx%2Fai011NhTvOI5EJ%2FbfWp3yvwZL8ruT2GzqAyyDS3vHe9pIxJTjordStXl6Ej1hZ0gAVh8K2wAAZb6mIhDCX5%2Fo5oIJ8iX051V5ZbzJSyHN3VtEkdCstVeElY5c57%2BSiC%2FYv8TawWYpS%2FN5il0QgRmudXWzcYO3d%2BDwW1bXhwvwT7JxtvxjiElgTVbXlgh8bNm3cNwqF8c60idhlo0wjmU9EgJhO7XhzpMaC5FKqCEB%2FBY8gkeLJwTF3IfFuhGl3iZofiSx1dUPHq6yluuuoQnxHjzfH5kkorXHBwu3cwq9dEsBUknh0ax7kLwb97b%2Bwu%2BN7E%2BLF1W2ce9zmvD40wVaqkAZBfWMw1ceWUchZgMY4K8%2F0SQIVkqsEGkGBUhSPDKV2XutUVSIThqon%2B0Tdyws8IoIDXFGbf00nmHUlUktSnveMzierCcPYs5YV8eRgKEPp4nHQ5GThPRnAXYspUYFXcGVDjnzANislhNUh2L0EnPMEKiZvEijQYuszoBPgWBGawaNUnS5clgG1YrFmTS%2BEuqLnGpd5JRjbqnw62dMJSKcLQfGaDV29KgTXqPjHKWx8KOgDb1gqzftNasgbv6WUopcv%2BklvtlnG245dFnQ%3D%3D&checksum=202222035405eded615a30104cdc905e786469f25c73

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...