Gå til innhold

Høydejustering nekter å fungere


Motorhavaristen
 Share

Anbefalte innlegg

Nivåreguleringen på xenonlysene nekter å fungere! Jeg har fått feil på EU-kontroll pga det, og er nødt til å fikse det..

Har sjekket begge armene, de virket greie. Ikke bøyd og fin bevegelse. 

Har sjekket fysisk inni lykten, det er nesten helt nye Hella-lykter som tidl eier har byttet ut. Ikkenoe slark eller ledninger som ikke var skikkelig i. 

Ingen av lyktene beveger seg ikke en millimeter ved oppstart, og jeg har aldri sett dem bevege seg når jeg kjører heller. 

Jeg får feil LM: Headlight Vertical Aim Control Coil Break (9CB6)

Nå aner jeg ikke hva jeg skal sjekke lenger, må nye lykter kodes på noe vis når de installeres? Har ikke adaptiv lykter. 

Endret av Motorhavaristen
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på det. Irriterende, for alt annet funker jo greit. Bør måle om jeg får spenning fram til motorene, og fram til sensorene også. Og kanskje sjekke motstanden på sensorene, hvis jeg hadde hatt noe informasjon om hva de skulle være. Litt av en jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har jobbet videre med dette, og fremdeles ikke fått det til å fungere..! Så nå er bilen begjært avskiltet pga. dette, føler meg rådvill.

Sensorer:

  • Visuelt kontrollert stag og kontakter - OK
  • Målte verdier i INPA - OK - justerer seg ved bevegelser og ligger innenfor normalverdi

LM:

  • Erstattet med ny LM, kodet VO og VIN - alt annet virker, men får fremdeles samme feilkode

Servomotorer:

  • Undersøkt lyktens ledningsnett for synlige defekter, ser helt fint ut.
  • Plugget inn erstatnings-servomotorer på begge sider. Fikk ikke de originale ut, men plugget nye løst inni. 
  • Null bevegelse i selvtesten

I tillegg har jeg kodet en endring i LM som gjør at den ikke skal koble ut høydejustering ved feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISTA er ikke så mye til hjelp, den bare forsøker å heve begge sider, da skjer det ingenting. Det står at hvis begge sider ikke fungerer er det ledningsnett eller lysmodul. Jeg må prøve å måle motstanden i ledningene til lykteheveren på hver side for kontinuitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg får feil LM: Headlight Vertical Aim Control Coil Break (9CB6)

Ved kabelbrudd på E90 (rett ved sensoren) fikk jeg 9CB4. Da kunne du se høydejustering av lyktene gå amok til tider. Tenker da at siden du ikke ser noe som helst aktivitet, så må det være noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pillet fra hverandre lykten enda en gang, og konkluderer med at lederene til høydejusteringsmotoren kun leder til en plugg under lykten - der er ingenting koblet i.

Den pluggen skal være for en steppermotor-kontroller når man har dynamiske kjørelys (vertikal og horisontal) - jeg har vanlige xenonlys med kun vertikal. Det er ingen ledere på kontakten som kommer inn i lykten, som er koblet til motoren. 

Hella-produktnummeret indikerer at jeg har disse lyktene:

https://www.autospark.eu/shop/lighting/lights-for-cars/bmw-lights-for-cars/1zs169009-111-hella-bmw-headlight-left-12-v/

Sjekker jeg opp dette nummeret videre finner jeg at det erstatter AHL-xenon headlight, left. Da har jeg altså feil lykter i forhold til hva som er riktig for min bil.

Jeg tror jeg har funnet en løsning. To av lederene som er til høydejustering ender i 'bunnpluggen' til lykten, de kan jeg jumpe over til lyktestyringen. De to resterende må jeg kappe i bilens ledningsnett for å parallellkoble og lede ned til denne bunnpluggen, hvor de derfra blir koblet til høydejusteringsmotoren. Siden alt annet fungerer fra før, burde det i teorien fungere på denne måten. 

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er endelig problemet løst, skriver en oppsummering i tilfelle det noensinne skjer med noen andre:

 

Originale lykter ble byttet ut med lykter for dynamisk lys. PIns til høydejustering ledet derfor ingensteds hen.

Plugg til dynamiske lys og vanlige lys er like, men pin 8, 9, 10 og 11 forskjellige ting.

Min løsning var å klippe tilføringskabel på bil, pin 8,9,10,11 og koble disse på en fireleder-kabel, lede denne inn i utluftningshullet nær kontakten, gjennom lykten på oversiden inni, og til høydejusterings-motoren. 

Hvis man prøver å føre inn en kabel fra underside av lykt kommer den fort i konflikt med innmat i lykt når justering foregår, det erfarte jeg. 

I tillegg til dette hadde jeg et kabelbrudd i ene lederen (Gul/rød) et sted mellom lykt og under kjølevæske-beholderen. Dette måtte jeg feilsøke ved å kutte kabelen forskjellige steder og måle motstand tilbake til LM plugg. Symptomet var ujevn justering, sluttet gjerne å fungere etter én bevegelse.

Så hadde jeg også et problem hvor det ene lyset gikk opp-ned, i stedet for ned-opp i selvtesten. Det løste jeg ved å reversere polariteten til én av coilene på den aktuelle lykten (byttet om blå/svart og blå/grå). 

Nå fungerer alt helt fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...