Gå til innhold

Motorlampe lyser konstant


Pirt666
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Håper noen har vært borti noe tilsvarende og kan gi meg noen gode råd. 

Jeg har en 116i e87 2004 modell. Motorlampa lyser på den. En diagnose ble gjort hos mekonomen, og de fant ut at det var lambdasonden som hadde tatt kvelden. Den ble byttet ut, de resatte feilen og jeg kjørte hjem. 

Mindre enn 20 minutter etter kom Motorlampa på igjen og bilen begynte å fuske, mye mer enn før. 

Tilbake til mekonomen, de mistenkte at sonden de hadde bytta var defekt så de bytta den ut på nytt. Jeg henter bilen og... Akkurat samme greia. Lampa kom på igjen før jeg rakk hjem. 

Tilbake til mekonomen igjen, og de bestemte seg for å feilsøke litt mer. Mens de hadde bilen inne så røyk motorstyringa. De måtte frakte bilen til bavaria hvor motorstyringa og lambdaen ble byttet. 

Jeg henter bilen og... Samme greia. Lampa kommer på igjen. 

Jeg bestemmer meg for å prøve lykken hos bilextra, og da kommer vi litt lenger. De grunnjusterte motoren og da slukka lampa seg av seg selv. Jeg kjørte rundt i flere dager uten at den kom på igjen. Men... Etter en ukes tid kom den jaggu meg på igjen. 

Jeg begynner å gå tom for ideer. Har noen opplevd noe tilsvarende og kanskje funnet ut hva det var? 

Feilmeldingen som dukker opp igjen og igjen er lambdasonden, selv om den har blitt bytta ut gjentatte ganger. 

Takk på forhånd 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for svært mange ganger kan det være problemer med forbrenning i istedenfor problemer med lambda. 

Men igjen så kan det være problemer med ledningsnett også, og da er det andre feilkoder igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Lambda kan være en følgefeil av noe annet (forbrenningsrelatert). Litt pussig at hele styreenheten takket for seg også. 

Går bilen som den skal? Gange, forbruk, ytelse?

 

Uten sammenligning forøvrig: Hadde en gammel Opel fra 90-tallet, som alltid tente motorlampen når jeg satte på fullt kjørelys. Fikset en kortslutning i ene baklampen, og problemet kom aldri tilbake. Elektronikkfeil er ikke alltid så lett å bli klok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at styringa bare var en tilfeldighet. 

Jeg begynner å mistenke dårlig jording. Hovedplusskabelen ser veldig sliten ut, og den blir veldig varm. Tror dere dette kan ha en sammenheng? 

Angående gangen så merker jeg en forskjell ja, den fusker veldig, og den har dårligere akselerasjon. Da bilekstra grunnjusterte motoren gikk den bedre, frem til lampa kom på igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnjustering av motor har jeg aldri hørt om, siden vi sluttet med forgassere.

Men om jordingskabel er dårlig, så kanskje det faktisk er mulig å få dårlig ytelse? Jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Okay nå har jeg feilsøkt en hel del men ikke kommet til noen løsning enda. Jeg har funnet ut en og annen ting da.

1. Hovedplusskabelen er skiftet, men det løste ikke problemet
2. Lambdasondene var snudd om, de var montert på riktig plass, men sensorene var koblet omvendt i "hjernen". Så den som sitter før katalysatoren, ledningen satt i plassen til "etter katalysatoren" og omvendt. Ikke rart verkstedene ble forvirret og bytta feil sonde hver gang. Jeg har snudd om på ledningene, byttet riktig sonde (bak kata) og feilmeldingen kom ikke opp igjen etter det.
4. Feilmeldingen om misfire på alle sylinderne har jeg fortsatt ikke funnet ut av.

Jeg har bytta tennplugger, en coil som var død, uten at det hjalp.

Mistenker en av to ting: Enten bensinpumpe/filter eller kjedestrekk. Noen ideer?

Jeg målte bensintrykket og det gikk ned ca. 10% ved rusing. Hadde det vært kjedestrekk så hadde den vel ikke trykket endret seg ved rusing eller ikke..?

Håper noen har noen gode ideer, jeg begynner å bli lei av å feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har byttet en coil som var "død" uten at det hjalp. Hvis du har en død coil så går motoren på 3 sylindre, det merker du ganske fort, ettersom det vil gi mye vibrasjoner, samt at bilen går mye dårligere. Det merkes på en 6'er at en sylinder er "ute av drift", for å ikke snakke om en 4'er. Tipper at du ikke har noen problemer med coiler her.

Kjedestrekk har ikke noe med bensintrykket ditt å gjøre. N45 har vanlige lavtrykks-bensindyser og en pumpe som sitter i tanken og går på 12V. Ruser du motoren vil forbruket av drivstoff øke og trykket i systemet falle noe, ettersom pumpen leverer en konstant mengde. Filter er også ganske usannsynlig her, du vil få mer motstand med et tett filter og dermed begrense mengde drivstoff som kommer fram til motoren. Hvis problemet er der ved lite pådrag og turtall så vil motoren sannsynligvis kutte helt når du har fullt pådrag og en del turtall.

Det er mulig at du har et kjedeproblem om du får feiltenning på samtlige sylindre, les ut med noe skikkelig diagnoseverktøy for BMW sammen med noen som kan det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

det er lenge siden juli, men...….

kona mi har en 116i, 2008 med samme symptomer.

feilkode 03E9 (eller hva det nå var) .. "katalysator ældes". oversatt: katalysator er gammel og må skiftes ut. 

anyway… Det å bytte kat+sensorer var ikke løsningen for meg i hvert fall.  . . det er kostbare deler. (men relativt enkel jobb å gjøre selv) 

det neste er å skru ut plugger og inspisere disse.

pc'n hos cash & drive indikerer at det kan være noe feil på dyse 2 + 4 så da forventer jeg å finne tennplugger med fuktig bensin på nr 2+4. i så fall skal dysene byttes. den jobben gleder jeg meg IKKE til. :-)

min teori er hvis dysene ikke tetter som de skal så vil du kunne få symptomer som at bilen fusker litt på tomgang og at den bruker mer bensin enn du forventer. det vil dryppe bensin mellom åpningstidspunktene og du vil få en røff gange og etter hvert så vil du få plunder med å starte især på varm motor når dysene drypper seg tomme og klisser til tennpluggene dine.  

i teorien (min)  så vil feil på en dyse (eller flere) skape feil forbrenning hvilket i sin tur vil gi deg feilmeldinger fra nox og katalysator. . . i tillegg til at motoren dra dårligere desto flere dyser som er slitne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...