Gå til innhold

Brummelyd bak/ vibrasjon i seterygg ved deselerasjon e-46 touring


Kim
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått en ulyd bak i min e46 touring (6-syl. manuell) den siste uken, bilen har nå gått 267.000km og generelt hatt svært lite feil. 

Hvis jeg f eks ligger i 50-60 km/t og slipper gassen slik at den bremser på gir/ motor kommer det en slags brummelyd og jeg kan kjenne det som en vibrasjon i seteryggen. Men det er ingen vibrasjoner som ved f eks slitte foringer (hverken i ratt eller ellers bakfra). Ulyden er uavhengig av turtall, men den er kraftigere dersom jeg f eks har den i gir og slipper gassen i nedoverbakke kontra å trykke inn clutchen og lar den trille. Brummelyden som oppstår når jeg slipper opp gassen kan nesten minne om hull i eksosanlegg (det er for øvrig helt ok og uten hull). Heller ingen forskjell dersom jeg svinger til venstre eller høyre og ingen ulyd ved akselerasjon.

Lå på motorveien i går kveld og da var den en slags hvinelyd ved høyere hastigheter (110-120 km/t) som jeg oppfattet kom fra midten bak, denne forsvant dersom jeg slakket av.

Kikket raskt under bilen i stad og ser diffen svetter. Kan det være så enkelt som å ta et oljeskift/ fylle på diffen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et oljeskift på diffen også sjekker du opphengslageret på mellomakselen.

Har denne et slikt dobbeltmassesvinghjul? Mulig dette kan gi slike symptomer men det har andre mere greie på enn jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp defekt hjullager på min E61, høyre bak. Jeg klarte ikke å høre hvor den lyden kom fra eller kjenne på hvilken side det var. Jeg hadde jekket opp bilen og tok av hjulet, snurret rundt skiva og lyttet alle veier. Men det var altså defekt hjullager.

Men har du sjekket løse bolter til felgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar et oljeskift på diffen i helgen og sjekker over foringer til mellomakselen. 

Virker mer som noe er løst/ ødelagte foringer enn slitte lager, men vi får se 🙂

Alternativ blir det en tur til Alf Lie Motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så godt til E46, men har denne den lille diffen sånn som E36 har. Og 323 og 328 den mellomstore? I så fall vil en 318 diff også være lik din 320 diff. E36 hadde 3.45 utveksling på de fleste fra 316-320, så om en 318 diff har 3.45 og du har 3.38 utgjør det lite forskjell. Kanskje maks 100 rpm høyere i 100 km/t.

Du kan prøve å google hvilke differ E46 bruker for mer eksakt info.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bytte fordi diffen er gåen.

Har googlet litt og funnet ut at det er forskjell på 316/ 318 som har den lille, 320/323 tydeligvis en mellomvariant og de store sekserne den største diffen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...