Gå til innhold

M52b28 blårøyk


Labbetussen
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå bytte motor for 2. gang, første motoren hadde problem ved at når en bremset på gir kom det blårøyk når man ga gass igjen, tenker automatisk at det er ventiltetninger. Byttet disse og absolutt ingen forskjell. Motor blånet ikke når man kjørte normalt, veivhusvent ble også byttet. Ga opp den motoren og kjøpte ny som var gått 180k. Motor fungerte fint men igjen samme problem som med den forrige😩. Senest i sta ga jeg gass opp en relativt bratt bakke og motoren begynte å fjuske, rett etterpå fosset der blårøyk bak bilen. Motor stoppet tilslutt. Hva kan være problemet? Stempelringer/oljeringer? Synst det er veldig merkelig at dette skal skje på 2 motorer🤷‍♂️ Er olje på alle pluggene så det tyder på at der kommer inn olje en eller annen plass som mater alle sylindrene. Takker på forhånd for svar🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Labbetussen skrev:

Er olje på alle pluggene så det tyder på at der kommer inn olje en eller annen plass som mater alle sylindrene. Takker på forhånd for svar🙂

Utett toppdekselpakning?

Det er jo et ekstremt godt kjent problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 22.30, quandt1960 skrev:

Sannsynligvis toppakning, mindre sannsynlig stempelringer. Du må sjekke at du har rett moment på tennpluggene og sjekk toppdekselpakning. For å utelukke toppakning ville jeg tatt en kompresjonstest. 

Okei for ta en komptest og evt bytte toppakning🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp av røret som går inn på toppdekselet fra veivhusventilasjonen og se om det hjelper. Jeg hadde en motor som spydde blårøyk pga mye gjennnomslag i motor. Tok av veivrøret og da ordnet det seg.

Eventuelt så har du fått nikasilproblemet som m52b28 er kjent for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikasilproblemet er ikke et problem i Norge eller EU generelt, kun UK, og da tidligere. De har bs drivstoffkvalitet. For å slippe å nappe av røret som kan være sprøtt og sprekke lett ville jeg bare tatt av oljelokket på toppen. Hvis veivhusventilasjonen fungerer så skal lokket henge litt igjen da det skal være litt undertrykk. Hvis ikke det er tilfelle har du nok problem med overtrykk i veivhuset som kan blåse pakninger om det blir for ille, deriblant presse olje gjennom simmeringer og ventiltetninger over tid. Er veivhusventilasjonen eldre enn 5 år, bytt hele driten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Nikasilproblemet er ikke et problem i Norge eller EU generelt, kun UK, og da tidligere. De har bs drivstoffkvalitet. For å slippe å nappe av røret som kan være sprøtt og sprekke lett ville jeg bare tatt av oljelokket på toppen. Hvis veivhusventilasjonen fungerer så skal lokket henge litt igjen da det skal være litt undertrykk. Hvis ikke det er tilfelle har du nok problem med overtrykk i veivhuset som kan blåse pakninger om det blir for ille, deriblant presse olje gjennom simmeringer og ventiltetninger over tid. Er veivhusventilasjonen eldre enn 5 år, bytt hele driten. 

Vanskelig å kjøre å teste bilen med oljelokket av? Bedre å ta av røret da bare for å teste. En kamerat kjøpte i fjor en 728i og allerede på turen hjem var det full skjæring/varmgang. Kjølevæsketemp var ok, men den brant opp innvendig i sylinderne. Mistet effekt og varmskar seg tilslutt. Altså nikasil vil jeg anta. Så problemet er tilstede også i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kjøre nei, bare ha motoren i gang.  Med lokket får du testet om du har litt undertrykk men med røret av får du ikke det. Henger ikke lokket litt igjen og turtallet ikke endrer seg litt er veivhusventilen sprekt innvendig. Og nei, problemet da er ikke nikasil men sannsynligvis selve kompresjonsring og sylinderring, evt intern oljelekkasje så spraynozzler ikke fikk nok olje under stempel, drit i oljen etc. Vi har ikke svovelholdig drivstoff som er skadelig for nikasillegeringen, kun rapportert om i usa, uk, noen steder i øst eu. I usa var denne blokken av stål med vanlige stållinere. Vil tippe kameraten din sin var sikkert gått mer enn 250000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

Vanskelig å kjøre å teste bilen med oljelokket av? Bedre å ta av røret da bare for å teste. En kamerat kjøpte i fjor en 728i og allerede på turen hjem var det full skjæring/varmgang. Kjølevæsketemp var ok, men den brant opp innvendig i sylinderne. Mistet effekt og varmskar seg tilslutt. Altså nikasil vil jeg anta. Så problemet er tilstede også i norge.

Vil du anta?! Og basert på det er altså problemet tilstede også i Norge? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si det bare som det er sagt, har fått med meg de vanlige problemene m52 motorene er kjent for, veivhus vent ble byttet rett før oppstart (det som sto i var ikke særlig tilsmusset), byttet peilerør i samme sleng. Det forslaget med nikasil belegget kunne jeg ha kjøpt om dette var noe som sakte men sikkert bygde seg opp. Norge er blant de få landene som har den reneste og fineste bensinen og dieselen i verdenen, men vet åsså at de europeiske motorene hadde svakheter angående oljeforbruk pågrunn av alublokk med nikasilbelegg, men dette skjedde brått. Motor var helt frisk men tålte altså ikke å bli belastet i tungt gir. Noen andre typiske svakheter på disse motorene? 

Endret av Labbetussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfodringen med veivhusvent på disse er selve ventilen. Diafragmen som det heter sprekker innvendig og da fungerer den ikke som den skal, da kan nedre returledning sprekke og i verstefall også simmeringer etc om du kjører med det for lenge. En annen typisk svakhet med M52 er vanosenheten som har o-ringer av dårlig kvalitet. Dette kan gi for lavt oljetrykk til at Vanos opererer som raskt som den skal og gir lavt bunndrag og økt drivstofforbruk. Men det trenger ikke alltid være tilfellet, min feks fungerer utmerket men har et sett fra Beisan Systems liggende i tilfelle. Så gjelder det å være obs på kjølesystemet og at det fungerer som tiltenkt, spesielt om du kjører med AC på må du være sikker at den elektriske viften til AC varmeveksler fungerer. Min anbefaling er å bytte radiator om den er eldre enn 10 år, termostathus og termostat, sjekk vannpumpen (bruk orginal!), gå over vannslanger og spesielt ved lufting sørg for at AUX vannpumpen går som den skal for å fylle blokken med vann skikkelig (de er ikke vanskelig å lufte men du må være nøye og vite hvordan), følg med bilen og hvordan varmen utvikler seg ved varmkjøring (clustermeny), vannstand i ekspansjonstank skal ikke gå ned på kort sikt, da er den en liten lekkasje et sted, vanligvis slanger. Så til slutt, den liker Castrol Magnatec C3 5W-40 veldig godt, Shell VPower 98, NGK org plugger med rett moment ved montering. Min var daukjørt når jeg kjøpte den i 2017 med 79000km på tellern. Etter en del pleie som dette fikk jeg en ny bil! Supersprek nå som de skal være men den var veldig slapp. . Ellers er denne motoren bunnsolig og en av de aller aller beste som er laget i likhet med M62 som har nesten identisk teknologi bare V8. Legeringen er av superkvalitet, både blokk og toppen men nikasilblokker kan ikke maskineres. Og det er heller et sjeldent problem i EU og helt i begynnelsen av lanseringen ble mange blokker byttet og etterhvert levert med stålblokk som M50 i USA/UK. De er en fryd å skru på, alt er gjennomtenkt samt at rekke 6 er den beste motoren som er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 10.57, quandt1960 skrev:

Utfodringen med veivhusvent på disse er selve ventilen. Diafragmen som det heter sprekker innvendig og da fungerer den ikke som den skal, da kan nedre returledning sprekke og i verstefall også simmeringer etc om du kjører med det for lenge. En annen typisk svakhet med M52 er vanosenheten som har o-ringer av dårlig kvalitet. Dette kan gi for lavt oljetrykk til at Vanos opererer som raskt som den skal og gir lavt bunndrag og økt drivstofforbruk. Men det trenger ikke alltid være tilfellet, min feks fungerer utmerket men har et sett fra Beisan Systems liggende i tilfelle. Så gjelder det å være obs på kjølesystemet og at det fungerer som tiltenkt, spesielt om du kjører med AC på må du være sikker at den elektriske viften til AC varmeveksler fungerer. Min anbefaling er å bytte radiator om den er eldre enn 10 år, termostathus og termostat, sjekk vannpumpen (bruk orginal!), gå over vannslanger og spesielt ved lufting sørg for at AUX vannpumpen går som den skal for å fylle blokken med vann skikkelig (de er ikke vanskelig å lufte men du må være nøye og vite hvordan), følg med bilen og hvordan varmen utvikler seg ved varmkjøring (clustermeny), vannstand i ekspansjonstank skal ikke gå ned på kort sikt, da er den en liten lekkasje et sted, vanligvis slanger. Så til slutt, den liker Castrol Magnatec C3 5W-40 veldig godt, Shell VPower 98, NGK org plugger med rett moment ved montering. Min var daukjørt når jeg kjøpte den i 2017 med 79000km på tellern. Etter en del pleie som dette fikk jeg en ny bil! Supersprek nå som de skal være men den var veldig slapp. . Ellers er denne motoren bunnsolig og en av de aller aller beste som er laget i likhet med M62 som har nesten identisk teknologi bare V8. Legeringen er av superkvalitet, både blokk og toppen men nikasilblokker kan ikke maskineres. Og det er heller et sjeldent problem i EU og helt i begynnelsen av lanseringen ble mange blokker byttet og etterhvert levert med stålblokk som M50 i USA/UK. De er en fryd å skru på, alt er gjennomtenkt samt at rekke 6 er den beste motoren som er. 

 

Beklager sen kommentar jobber på sjøen for øyeblikket, åpnet topp rett før jeg reiste så tegn til mikro lekkasjer men vanskelig å si fordi toppakning hang etter topp under demontering. Motoren viste tegn til tap av kompresjon under kinning før topp ble demontert, har selv vanos ringer fra beisan systems, men ja som du nevner så kan veiv venten feile å du får overtrykk i motoren som blåser/skader tetninger, var derfor jeg byttet alt før oppstart. Har merket meg at dette ikke er en vanlig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Labbetussen skrev:

Beklager sen kommentar jobber på sjøen for øyeblikket, åpnet topp rett før jeg reiste så tegn til mikro lekkasjer men vanskelig å si fordi toppakning hang etter topp under demontering. Motoren viste tegn til tap av kompresjon under kinning før topp ble demontert, har selv vanos ringer fra beisan systems, men ja som du nevner så kan veiv venten feile å du får overtrykk i motoren som blåser/skader tetninger, var derfor jeg byttet alt før oppstart. Har merket meg at dette ikke er en vanlig feil.

Ja det skal en del til, du blåser nedre returslange først da den er svakere enn alt internt i motoren. Samt at lokket skal blåse av som last resort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...