Kvarg Skrevet Juni 10, 2019 Share Skrevet Juni 10, 2019 Hei! :-) Jeg har lite peiling på bil. Turboen på min BMW E91 320d 2008 N47 gikk føyken for en tid tilbake. Jeg har oppdaget to feil som jeg lurer på om kan være grunn til at dette skjedde. - Ladeluftslangen fra intercooler til motor hadde en relativt stor lekkasje. (Bilde 1) Der sensoren sitter føyk all luften ut (rød ring). For meg ser det ut som det er den andre kortere slangen som går til turboen, så kan den lange ladeluftslangen allikevel være knyttet til at turboen gikk? - Åndeslangen fra luftfilterboksen til motor var tettet av gummi. (Bilde 2). Slangen har en form for gummipakning rundt deler av seg som har smeltet/blitt oppløst og strupet luftstrømmen ca 80%. Finnes det noen kloke motorhoder der ute som har noen fornuftige tanker rundt dette? Takker for alle svar :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juni 10, 2019 Share Skrevet Juni 10, 2019 Begge er problematiske for turbo. Trykklekkasje fordi du overspooler turbo. Tett ånding fordi det kan gi problemer for turboens returolje flow. lagunilla, uglefossen, ///M-ini95 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvarg Skrevet August 8, 2019 Forfatter Share Skrevet August 8, 2019 Hei igjen..! 🙄 Jeg byttet turbo, olje, oljefilter og luftfilter. Samt disse to slangene nevnt i innlegget over. Alt fungerte utmerket, bilen gikk som en klokke, ingen ulyder! Men nå etter å ha kjørt ca 900km har jeg begynt å høre en ulyd fra bilen. Ulyden kommer fra motorrommet, og minner litt om den samme ulingen (bare veldig mye lavere) som dukket opp like før turboen ble ødelagt. Jeg hører lyden best når jeg slipper gassen, og lyden er høyere ved nedgang fra høyere turtall. Jeg hørte ikke denne lyden de første 900km, men den er der nå.. Den er ikke spesielt høy, og jeg merker ingen tap av effekt. En venn som har litt mer peiling enn meg har forsøkt å føle seg fram til eventuelle luftlekkasjer rundt turbo, uten å finne noe. Jeg har forsøkt å fange ulyden på film, men den er for lav til å høres på opptak. Jeg er nå redd for å kjøre bilen og frykter at min nye turbo er i ferd med å ta kvelden. På grunn av disse to nevnte slangene som var defekte trodde jeg at jeg hadde funnet grunnen til at forrige turbo ble ødelagt. Det skal sies at jeg også ikke fulgte opp oljeskift, så jeg konkluderte med at årsaken til turbohavari var fikset. Jeg forstår at det er et skudd i blinde, og at det ikke er lett å feilsøke en bil over internett, men jeg har ikke økonomi til å sette bilen hos verksted for å fikse dette. Jeg lurer derfor på om noen har noen gode tips eller ideer til hva jeg eventuelt burde sjekke/bytte for å lokalisere feilen. Det er ingen andre symptomer foruten ulyden, ingen oljelekkasje eller røyk osv. Alle luft og oljeslanger til turbo virket i orden og rene, bortsett fra de to tidligere nevnte slangene, den ene var tett av gummipakningen rundt og den andre lakk luft ved sensoren, samt at det var litt olje i den lange slangen fra intercooleren, (del nummer 4 på det første bildet). Turboen jeg kjøpte: https://www.ebay.com/itm/Turbolader-BMW-120d-E87-E88-320d-E90-E91-E92-520d-E60-E61-X3-2-0d-130KW-177PS/150708772579?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Om noen har noen tips til hva jeg burde gjøre next så hadde det vært helt gull! Takker så mye for svar! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 8, 2019 Share Skrevet August 8, 2019 Det kan jo faktisk hende at det er der problemet ligger. At du har kjøpt en artmax turbo. Navnet innbyr ikke til tillit. Men jeg kan selvsagt ta feil. Ellers er et som oftest luftlekkasje som skaper slike lyder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 8, 2019 Share Skrevet August 8, 2019 generalüberholte.... kina lader? til 299,- eur - tysk mva = 251,- eur - ebay gebyr (tja, opp til 10%) = 230eur? Hva får man av kompetanse og utstyrskrevende arbeid for 2300,- nok? uglefossen og Ingvaldsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå