petrusn Skrevet Juli 24, 2019 Share Skrevet Juli 24, 2019 Hei. Har en 1serie (1.6 122hk) som har fått slakke i registerkjedet. Hvordan er det mulig å reparere dette, og hva vil det koste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 24, 2019 Share Skrevet Juli 24, 2019 Diesel/bensin? 118d. 2.0 liters firesylindret dieselmotor, 122 hk 116i, 1.6 liters firesylindret bensinmotor, 122 hk Du får kjøpt reparasjons sett til begge. I visse tilfeller (bensin 1.6) så byttes kun strammer og det fungerer greit. Selv har jeg gjort dette. Kosta noen hundrelapper og var veldig enkelt. Må du derimot bytte registerkjede med strammer, skinner, bolter, drev osv så baller kostnadene fort på seg. På n47 motor står registeret BAK motor så girkasse må av (vet ikke om du har denne motor eller om 118d heter n47 engang.. Der hadde BMW reklamasjon på veivakselbytte da drevet ikke kan demonteres. Drevet spiste opp kjeden grunnet feilkonstruksjon. Vet at MECA her i bygda visstnok tok godt over 20 lapper for jobben. Gå på gs/mekonomen sine nettsider og skriv inn skiltnummer, da får du opp alle aktuelle produkter. Dette kan koste mellom 600,- og 20.000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petrusn Skrevet Juli 24, 2019 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2019 Er snakk om bensinmotor 116i. Vet du om det finnes noe guide på bytte? Hadde vært interessant å sett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 24, 2019 Share Skrevet Juli 24, 2019 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 24, 2019 Share Skrevet Juli 24, 2019 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 24, 2019 Share Skrevet Juli 24, 2019 Kjedestrammer er samme prosedyre på din, veldig enkelt:) Bare skru rett inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petrusn Skrevet Juli 24, 2019 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2019 1 minutt siden, Øyvind.J skrev: Kjedestrammer er samme prosedyre på din, veldig enkelt:) Bare skru rett inn. Ikke verre enn dette nei Takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 24, 2019 Share Skrevet Juli 24, 2019 BMW´s egne instruksjoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 24, 2019 Share Skrevet Juli 24, 2019 På min gamle 116i bensin tok jeg et lite skrujærn (type biltema el.skrujærn) og bøyde tuppen litt. Åpna oljelokk og forsøkte å vippe kjede av drev, dette SKAL sitte tight, det var ikke veldig tight på min, men ikke nok til at motorlampe og vibrasjoner i bil oppsto. En BMW mekaniker lærte meg trikset, slik sjekket de kjapt om kjeden var slapp. I mitt tilfelle var det nok å bare bytte strammer. Drei motor litt for hver gang du sjekker kjeden, for da bygger du opp nytt oljetrykk i strammer. Om du har motorlampe og vibrasjoner i bil så er det nok en større jobb i vente. Da har kjeden strekt seg og du må ha ny. Samtidig bytter du kjedeføringen (den delen som kjedestrammer presser ut for å stramme kjeden. https://koed.no/no-no/catalog/diagram/491/0/48922?steering=L&transmission=N Her ser du hva du kan kjøpe og hvordan dette henger sammen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet Juli 25, 2019 Share Skrevet Juli 25, 2019 Du får komplette kjedesett i god kvalitet for noen tusenlapper og ikke allverdens jobb heller for en hobbymekaniker som setter seg litt inn i det . Anbefaler å bytte altså . Da vil også de dyre vanosdrevene holde lenger , da de slites mer med et strekt kjede Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Juli 27, 2019 Share Skrevet Juli 27, 2019 Spørs om man kanskje bør/må kjøpe spesialverktøy også for å låse av sulamitten. Har du gjort dette før kimhas? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 27, 2019 Share Skrevet Juli 27, 2019 Låse verktøy må man ha. Plastføringene er som oftest knust/kvernet istykker og det meste av de ligger i bunnpanna som må ned og renses. Oljepickupen til oljepumpa må byttes/renses for plastdeler. Plastspon vil også finnes i filtrene på vanosventilene, de kan også komme inn i vanosene. Har motoren en elektronisk regulering av oljetrykket kan det være plast i den ventilen og.. Ikke noen umulig jobb, men tidkrevende og kostbart om man skal gjøre det skikkelig. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet Juli 28, 2019 Share Skrevet Juli 28, 2019 På 27.7.2019 den 12.51, Øyvind.J skrev: Spørs om man kanskje bør/må kjøpe spesialverktøy også for å låse av sulamitten. Har du gjort dette før kimhas? Hei. Har gjort det et par ganger ja. Ene gangen lånte jeg låseverktøy sett. En annen gang bestilte jeg det for ca 400kr fra eBay . Gjorde jobben . Det er riktig at det kan være mye plast rester. Enda en god grunn til å skifte før havari. På to av bilene jeg reparerte var pickup røret til oljepumpe full av plastikk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå