Jump to content

Moment for topplokk E60 530d


02dag
 Share

Recommended Posts

Har skiftet topp og holder nå på med å stramme boltene. Dette skal gjøres i fire operasjoner har jeg forstått 

1. Stramme til 80 NM

2. Løsne en og en bolt og stramme igjen til 50 NM

3. Dra til 90 grader

4. Dra til enda en gang til 90 grader

Har gjort de tre første og dette gikk greit, men den siste gangen med 90 graders vinkel må jo være helt sykt. Nå var ikke armen jeg brukte mer enn 45 cm så det var ganske tungt og jeg fikk ikke til mer en 30 grader til. Dette  kan jo ikke være riktig? Det går nok lettere hvis jeg tar en forlenger men det må jo være nær bristepunktet til bolt eller gjenger?

Noen andre som har gjort dette?

Edited by 02dag
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Det er relativt utrolig hvor hardt de vil at det skal strammes ja. Har selv vært med på å dra gjengene ut av blokka på en gammel tds ved å følge det som står i TIS. 

Likevel gjør jeg, og anbefaler deg, å følge TIS. Lekkasje er iallefall skikkelig unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

På de fleste motorer jeg har satt sammen , ikke bare BMW, så er moment som skal brukes på toppboltene høyt. Blir ofte svett og "nervøs" når siste steget dras til 😅

Edited by kimhas
Link to comment
Share on other sites

takk for svar. da får jeg bare finne en forlenger og håpe på det beste.

Med tanke på at dette også er en aluminiumsblokk. Kan ikke forstå at dette kan gå an.

Ender vel opp med en 1700 kilos brevvekt.

Edited by 02dag
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Boltene er svakere enn blokken og de strekker seg, derfor de kaller de strekkbolter men hvilken bolter er ikke det egentlig. Anbefaler du først vasker med bremserens, så oljer de veldig lett for da har du mer kontroll på momentet selv om BMW på noen motorer sier du ikke skal olje de. Da får du kontroll på at friksjonen er lik på alle bolter. Kjør på, de ryker ikke, de strekker seg bare, er hele poenget at du strekker de og ikke driftsvarmen slik at du får lekkasje. Stikk innom et mekanisk verksted og hør med de om de har en momentkalibrator så sjekker du avviket på din momentnøkkel, bør ikke være mer enn 3%. Alu-legeringen til BMW er meget sterk og duktil men forstår en kan svette litt når en drar til. Det farligste er om du har væske i hullene, da kan ting sprekke så bruk trykkluft og vær sikker hullene er helt tørr

80Nm

Minus halv omdreining

90 grader

90 grader

Husk rekkefølge! fra midten og utover. Sjekk newtis.info

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...