02dag Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 (edited) Har skiftet topp og holder nå på med å stramme boltene. Dette skal gjøres i fire operasjoner har jeg forstått 1. Stramme til 80 NM 2. Løsne en og en bolt og stramme igjen til 50 NM 3. Dra til 90 grader 4. Dra til enda en gang til 90 grader Har gjort de tre første og dette gikk greit, men den siste gangen med 90 graders vinkel må jo være helt sykt. Nå var ikke armen jeg brukte mer enn 45 cm så det var ganske tungt og jeg fikk ikke til mer en 30 grader til. Dette kan jo ikke være riktig? Det går nok lettere hvis jeg tar en forlenger men det må jo være nær bristepunktet til bolt eller gjenger? Noen andre som har gjort dette? Edited July 29, 2019 by 02dag Skriveleif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Jeg har ikke gjort dette selv, men jeg har sett på YouTube og der strammes bolter til topp meget hardt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted July 29, 2019 Share Posted July 29, 2019 Det er relativt utrolig hvor hardt de vil at det skal strammes ja. Har selv vært med på å dra gjengene ut av blokka på en gammel tds ved å følge det som står i TIS. Likevel gjør jeg, og anbefaler deg, å følge TIS. Lekkasje er iallefall skikkelig unødvendig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimhas Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 (edited) På de fleste motorer jeg har satt sammen , ikke bare BMW, så er moment som skal brukes på toppboltene høyt. Blir ofte svett og "nervøs" når siste steget dras til 😅 Edited July 30, 2019 by kimhas Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted July 30, 2019 Author Share Posted July 30, 2019 (edited) takk for svar. da får jeg bare finne en forlenger og håpe på det beste. Med tanke på at dette også er en aluminiumsblokk. Kan ikke forstå at dette kan gå an. Ender vel opp med en 1700 kilos brevvekt. Edited July 30, 2019 by 02dag TRF and Otis 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Boltene er svakere enn blokken og de strekker seg, derfor de kaller de strekkbolter men hvilken bolter er ikke det egentlig. Anbefaler du først vasker med bremserens, så oljer de veldig lett for da har du mer kontroll på momentet selv om BMW på noen motorer sier du ikke skal olje de. Da får du kontroll på at friksjonen er lik på alle bolter. Kjør på, de ryker ikke, de strekker seg bare, er hele poenget at du strekker de og ikke driftsvarmen slik at du får lekkasje. Stikk innom et mekanisk verksted og hør med de om de har en momentkalibrator så sjekker du avviket på din momentnøkkel, bør ikke være mer enn 3%. Alu-legeringen til BMW er meget sterk og duktil men forstår en kan svette litt når en drar til. Det farligste er om du har væske i hullene, da kan ting sprekke så bruk trykkluft og vær sikker hullene er helt tørr 80Nm Minus halv omdreining 90 grader 90 grader Husk rekkefølge! fra midten og utover. Sjekk newtis.info Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted September 7, 2019 Author Share Posted September 7, 2019 Gjorde dette og det gikk faktisk meget bra. Bilen er nå i orden igjen og er til salgs snart. Må bare skifte ledningsnett i bakluka først. TRF, Otis and quandt1960 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now