Gå til innhold

Kan man fylle på girolje ovenfra på automatkassa på e39?


The Edge
 Share

Anbefalte innlegg

97 E39 528ia med ZF 5HP18 steptronic

Ikke hatt trøbbel med girkassa før, den var angivelig byttet like før jeg kjøpte bilen, med dertil hørende olje/filter skift.
Etter kjørte km har jeg vel tenkt at et olje- og filterbytte på kassa snart kunne gjort seg igjen.
Knapt rukket å tenke den tanken, så fikk jeg i morges trøbbel med girkassa.

Startet opp som normalt i garasjen og hadde følelsen av at bremsen hang på litt da jeg skulle til å rygge ut. Siste jeg gjorde før jeg parkerte i garasjen var å vaske bilen, og den har stått litt siden da så jeg tenkte ikke mere over det enn at det kunne være noe rust på bremsene som hadde satt seg litt..

I en passende nedoverbakke uten noe trafikk i nærheten, tenkte jeg jeg skulle bremse litt for å skrape evt. rust. Etter en litt kraftig oppbremsing så fikk jeg et heller nykkete girskift når jeg gikk på gassen igjen. Også når jeg stoppet både i ferjekøen og deretter på ferja nykket den underlig rett før jeg stoppet.

Oppstart på ferja og videre kjøring foregikk som normalt ca 15km til, så like etter en stigning der den girte ned noe mer nykkete enn den pleier kom det melding om at kassa gikk i nødmodus.

Måtte komme meg på jobb så kjørte videre ca 15km til og den oppførte seg som normalt inntil jeg parkerte, da merket jeg at den slura veldig når jeg skulle inn på parkeringen.(kan vel forklares av at den går i 3dje eller 4de gir som default i nødmodus). 

Når jeg hadde parkert så jeg en og annen oljedråpe på asfalten der jeg hadde kjørt.

 

Leste ut feilkode på girkassa med INPA, den kom desverre på tysk: "100 Ganguerberwachung 1" noen som vet hva dette betyr?

Har ingen muligheter til å komme under bilen her jeg står parkert nå, så vanskelig å si hvor oljelekasjen er, eller å få sjekket oljenivået på girkassa. Ser dog at bladene på radiatorvifta er litt oljete, det kan vel kanskje tyde på at det er lekasje et eller annet sted i forbindelse med oljekjøleren til girkassa slik at det har sprutet på radiatorvifta..? 

Slettet feilkoden og startet opp uten at den meldte fra om nødmodus. Når jeg prøver både forover og bakover så nykker og slurer den, så regner med det er lavt oljenivå på kassa. Har ikke kommet igjen feilkoder, men har jo ikke kjørt noe mer enn noen meter bak og fremigjen etter at jeg sletta koden..

Nærmeste bilverksted er vel ca 1 min kjøring herifra på flat vei, så skal vel klare å karre meg dit, men hadde helst sett at jeg kunne kommet meg hjem(ca 60km) i garasjen hvor jeg har løftebukk og muligheter til å feilsøke/reparere selv.


Oljepåfylling på kassa foregår jo normalt også under bilen, men er det det noen som helst mulighet for å fylle på girolje ovenfra? I denne tråden skrives det at det kan fylles girolje via oljekjøeren ovenfra, men jeg ser ikke helt hvordan dette skal kunne gjøres..??

 

Er det mulig å fylle girolje ovenfra? Og i så fall hvordan? Regner med at lekasjen ikke er større enn at jeg fint hadde kommet meg hjem dersom jeg hadde fått fylt på litt olje og evt etterfylt litt underveis..

 


 

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre måter å fylle ovenfor nei. Er lukket system. Så ja eventuelt gjennom olje kjøleren men anbefaler ikke helt det da du ikke vet hvor mye olje som mangler så hvor mye du trenger å fylle. Men siden du nevner olje på vifta så kan det være kjøleren som lekker. Hadde samme problem på min så kjøler og alt ble byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nei det er jo vanskelig å ha kontroll på oljenivået.

Har ikke veldig lyst å sette bort denne jobben til verkstedet da jeg gjør det meste selv på disse gamle bilene, men dette skjedde jo noe ubeleielig da, hadde det nå enda skjedd på vei hjem så..  Fikk du ordnet det på verksted, hva kostet i så fall den jobben?

Nå er jo selvfølgelig denne også senket, så det gjør det jo enda vanskeligere å komme innunder, usikker på om jeg klarer jekke den så høyt og få stablet noe under slik at jeg kanskje hadde kommet til oljepåfyllingen. Men da ville den jo stå skjevt, og jeg har heller ingen muligheter til å varme opp girkassen siden jeg ikke kan kjøre rundt slik, så oljenivået ville jo ikke bli 100% riktig uansett, men det burde vel kunne bli nærme nok til å kunne kjøre med et lite stykke..??

 

Hmm, undres på om verkstedet som hadde den på eu-kontrollen har slått nedpå noe når de har vært på bremsetesten eller noe,

Kikket over bilen noen uker før jeg hadde den på kontroll, og da var det ikke noe oljesøl under. Men når jeg var under bilen etter kontrollen reagerte jeg på hvor mye oljedråper det hang under bilen og at jeg virkelig ikke hadde fått påpekning på dette på kontrollen. Klarte ikke å se eksakt hvor oljen kom fra. men fokuserte ikke så mye på dette der og da siden det ikke var dette jeg fikk feil på..

Skal pokker ikke forundre meg om de har tatt bremsetesten til slutt og slått nedpå et eller annet i forbindelse med på/avkjøring på bremsetestmaskinen og skadet et eller annet som har fremkalt denne lekasjen. BIlen har knapt vært brukt ukene etter kontrollen på grunn av ferie, så det kan rime seg om en liten lekasje fra da har gitt utslag først nå flere uker etter...

 

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tok den jobben selv på parkeringsplassen hjemme. Løftet bilen høyt nok opp foran og bak ved å ha bukker. Starta opp bilen og lot den stå å gå mens jeg brukte ir temp føler. Venta til tempen var rett når fylt og sjekka over. Samt kjørte ut gira manuelt med bilen oppe før jeg igjen fylte resterende olje. 

Har fungert helt fint siden da. 

 

Da ville jeg sjekket hvor den kommrr fra. Oljekjøleren sitter heldigvis høyt oppe så skal litt til å skade den. Da hadde radiatoren også lekket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen kommet hjem i garasjen, og lekasjen lokalisert. Hull i et rør på oljekjøleren.

 

Det jeg dog reagerer på er at oljen som lekker ut ligner vanlig motorolje på fargen(gulbrun) og ikke rødlig som jeg hadde ventet.

Mobil LT71141 som jeg har kjøpt til å fylle  på igjen er jo rød på farge.

Når jeg har fått bytta oljekjøleren skal jeg uansett bytte filter og olje på kassa, men hvordan er det å fylle på kassa igjen med lt71141 som er rød når det fra før er gulbrun olje i systemet? Har det fra før vært fyllt på helt feil olje, eller er det noen godkjente oljer til denne kassa som har gulbrun farge?

 

 

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde den originale Esso Lt71141 var honningfarga. 

På bilde ser også Mobil sin brun ut, har du helt litt ut eller bare titta ned i flaska? 

bacac49310601dfdd56db5029a9cf77d2b924fb692134bb17289e4e4a3c728e4.thumb.jpg.4902dd694392acfd0f4780a8041a6899.jpg

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Hpi said:

Trodde den originale Esso Lt71141 var honningfarga. 

På bilde ser også Mobil sin brun ut, har du helt litt ut eller bare titta ned i flaska? 

bacac49310601dfdd56db5029a9cf77d2b924fb692134bb17289e4e4a3c728e4.thumb.jpg.4902dd694392acfd0f4780a8041a6899.jpg

Tror hjernen har spillt meg et puss og vist meg rød olje nedi mobilflaska da jeg av en eller annen grunn forventet at den skulle være rød. 

Du har helt rett, mobiloljen ser ut som på bildet, og ligner ganske på det som kom ut av oljekjøleren selv om det som kom ut var noe mørkere som vel er naturlig når den har vært i kassa en stund..

 

Skulle vel gå bra å fylle på igjen med mobilolja da..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner meg igjen der, når jeg titter ned i en flaske med blå/grønn frostvæske så spiller hjernen meg av og til et puss slik at jeg til slutt blir usikker om det jeg ser er blått eller grønt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig men da må du vel ha samme utstyr som girverksteder når de flusher, da bruker de tur/retur via motorrom på kjøleren. Disse kassene har en lufting på toppen som kan slippe noe olje men ikke vært borti det selv. Har en ok kasse liggende rett utenfor Bergen gått 160000km ca. Demontert på palle. PM evt om du trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, quandt1960 said:

Det er mulig men da må du vel ha samme utstyr som girverksteder når de flusher, da bruker de tur/retur via motorrom på kjøleren. Disse kassene har en lufting på toppen som kan slippe noe olje men ikke vært borti det selv. Har en ok kasse liggende rett utenfor Bergen gått 160000km ca. Demontert på palle. PM evt om du trenger. 

Du mener dersom man skulle fylle ovenifra?

Dette var noe jeg fablet om da jeg var strandet på en parkeringsplass uten muligheter til å komme under bilen på fornuftig vis, dersom jeg på den måten kunne få fyllt på nok olje på kassa uten tilgang til undersiden av bilen for å kunne kjøre den hjem for videre feilsøking/rep..

Nå er bilen kommet hjem på bukken og lekasjen lokalisert. 

Da blir det bytte av oljekjøleren og filterskifte på kassa og så fyller jeg påigjen olje i følge vanlig prosedyre i håp om at kassa ikke har tatt skade av dette. Får håpe jeg ikke trenger den, men det er notert at du har en liggende i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke et hull du kan fylle i, du ser det kun når kassen er ute. Men om du ser lekkasjer kan de komme derfra, fra toppen av kassen. Om du ikke har flusheutstyr så er det best å bruke vanlig prosedyre nedenfra, viktig å følge den til punkt og prikke så du får rett oljestand. Den bør på bukk da du må gire gjennom girene og bilen skal være i gang, ville ikke hatt den på støttebukker når den er i gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...