Oleolli Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 Lager likså greit en tråd for meg selv siden det ikke er en med noen løsning, har også søkt i det lange og det brede på google uten og finne noe relevant info. Har da en 2003 modell 525D E39 som ikke starter. Den kinner fint og fyrer på startgass, men går kun på startgass ergo ingen diesel kommer fram til dyser. Måler trykket på pre supply med INPA til 4bar med tenning på og 3,9 under kinning. Trykket i rail er 0bar før og under kinning. Tatt ut trykk sensor i rail og testet med trykkluft og den viser da 10bar. Har altså masse diesel fram til høytrykks pumpe, men all diesel som går inn på den går også rett i retur. Dette har jeg testet med og ta av slangene og sett dieselen komme ut. Har løsnet på mutter bak på høytrykks pumpe for og sjekke om noe kommer ut på høytrykk siden, men her er det ikke en dråpe som kommer ut engang. Har byttet høytrykks pumpe og den regulerings ventilen som sitter bakpå, men det kommer fortsatt ingen diesel opp til rail. Målte da på kontakten til regulerings ventilen bakpå HT pumpen, her er det null spenning. Noe som får meg til og tenke at det er noe elektronisk som gjør at den vil sende all diesel i retur. Her står jeg fast fordi jeg har ingen feilkoder annet en «Rail pressure monitoring under start» men dette er jo fordi det ikke kommer diesel fram til rail. Hva er det som bestemmer at denne regulerings ventilen bakpå HT pumpe skal kjøre alt i retur? Og nei, jeg har ikke for stor indre lekkasje på dyser!😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 5 minutter siden, Oleolli skrev: Og nei, jeg har ikke for stor indre lekkasje på dyser!😅 Hvordan vet du det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oleolli Skrevet September 27, 2019 Forfatter Share Skrevet September 27, 2019 Det kan jo hende de har for stor indre lekkasje men det får jeg jo ikke testet når det ikke kommer diesel fram til dem. De kan jo ikke leke diesel til retur når de ikke har diesel på tur. Sier bare at jeg ikke har for stor indre lakkasje på dem fordi det et ikke det som er problemet her. Mitt problem er at det ikke kommer noe fuel fram til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 Neimen da så. Ved stor lekkasje vil du aldri få noe railtrykk. Og måten du tester og dermed konkluderer på har noen hull. Å bestemme seg for at noe en ikke har testet ikke er feil vil ofte gi noen problemer. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 Men @TRF, her forstår ikke jeg heller helt. Om det ikke kommer diesel ut av HT pumpen i det hele tatt når røret er løsnet/tatt av. Hvordan skal da evt problemet være med for stor indre lekkasje i dyser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oleolli Skrevet September 27, 2019 Forfatter Share Skrevet September 27, 2019 (endret) Jeg oppnår ikke noe railtrykk nei, måten jeg tester dette på mener du er feil? Skjønner selvsagt at ved stor lekkasje så vil jeg aldri få noe trykk, men det har seg jo sånn at jeg ikke får pumpet noe diesel fra HT pumpe og til rail, og når jeg løsner røret fra pumpen burde det jo komme noe ut derfra uavhenging av trykket. Hadde såklart testet dysene for indre lekkasje men det er heller vanskelig når de ikke mottar noe diesel. Endret September 27, 2019 av Oleolli Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 (endret) Fordi det er en funksjon som heter "lekkasjegjenkjenning" med mål om å slå av innsp ved lekkasje (ytre). Jeg sier ikke at det er indre lekk, men man kan ikke konkludere med det sånn uten videre. Hvis ecu styrer kutt i innsp, så er det en grunn til det. Mao, basic feilsøking må til. Matetrykk oppnås også ved trykkvemtil på tur, så ved å åpne retur sløyfa så vil nødvendigvis diesel fosse ut her. Edit: men for likevel å følge antagelsen din (som ikke nødvendigvis er feil); du må lese livedata og evt feilkilder. Du må sjekke command duty cycle til ventilen fra ecu (live), du må sjekke ledningsnett. Deretter må.du vurdere tilstand på pumpe.og ventil igjen (selv om du sier dette er byttet) Endret September 28, 2019 av TRF Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 Aha. Ja, det var jo godt forklart. Trodde ikke det at slik logikk i systemet, men det er jo bra! Da er det jo enkelt å forstå hvorfor du "maser" sånn om å bestandig sjekke indre lekkasje, nesten bestandig. Hva er laveste trykk den kan gjenkjenne før DDE antar lekkasje? Fant ingeting om dette i TIS forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 (endret) Logikken ligger der (uten at jeg husker de eksakte parameterne Da jeg "aldri" plukker i slikt ved mapping), men det er ikke sånn at den er "perfekt". Man kan få ganske betydelige mengder ytre lekkasje uten at det kutter, og mulig at starttilfelle et et slikt unntak. Edit: for å tydeliggjøre poenget mitt. Av og til er det helt riktig å gjøre ubekreftede antagelser, men man må være tydelig på at antagelser er nettopp dette. Endret September 27, 2019 av TRF Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oleolli Skrevet September 27, 2019 Forfatter Share Skrevet September 27, 2019 (endret) Har heller aldri lest om dette før, så det var kjekt og vite! Klarte ikke og finne noe live data på den ventilen i verken INPA, bmw scanner eller ISTA🤔 Vet du spenningsområde dennne ventilen fungerer på? Prøvde og sette 12v på den gamle uten at det skjer noe merkbart med den, men det gnistrer så den trekker jo noe strøm. Endret September 27, 2019 av Oleolli Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 Denne er pulsbreddemodulert, så ikke sett +12 på den. Og du kan lese av dette i gt1 iallefall, så da kan du nok det i inpa også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oleolli Skrevet September 27, 2019 Forfatter Share Skrevet September 27, 2019 Aha skjønner, funksjonen med denne ventilen er altså og regulere retur mengde for og holde et stabilt trykk i rail? Det vil si den er avhenging av trykk sensoren i railen for og regulere rett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 27, 2019 Share Skrevet September 27, 2019 Jeg skal prøve å svare utfyllende fra en pc i morgen. Men den "lekker" av fra ht side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 28, 2019 Share Skrevet September 28, 2019 For ikke å blande sider her; På lavtrykksiden så har du en gammeldags mekanisk trykkreguleringsventil. Denne står på tur siden (som også er koblet sammen med dyseretur via bimetallisk ventil). Denne skal sørge for adekvat matetrykk. På HT side; her har du (på selve ht pumpa, men på ht side av den) en trykkereguleringsventil. Denne er pulsbreddemodulert, og "lekker" av etter "pumpearbeidet" er gjort. Denne er styrt av ecu for som jobber mot å nå et "specified" railtrykk som er dynamisk og avhengig av flere faktorer. Disse går i stykker av og til, det samme gjør selve pumpa. Dog langt sjeldnere enn det er problemer med dyser. "Railpressurecontrol" i ecu har mange funksjoner å ta høyde for, men den kan primært deles inn i "styrt" (open loop / "pre control") og "regulert" (closed loop). Den tar alltid utgangspunkt i "styrt" verdi, men går direkte i regulering uansett og helt sømløst, litt ulikt andre lignende systemer. En commonrail motor kan ikke gå uten railtrykksignal. Den vil heller ikke tillate dyseåpning før x trykk er oppnådd (noe avhengig av system og type hvor høyt dette er). Otis, ///M-ini95 og K.F reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oleolli Skrevet September 28, 2019 Forfatter Share Skrevet September 28, 2019 (endret) Så med andre ord, hvis det er feil på rail trykk sensor så regulerer den ikke? Fant et spennende dokument på nett som beskriver hvordan M57 motoren virker og her står det ganske godt forklart virkemåten på alle delene i diesel systemet. Midt inni det fant jeg dette: Non-activated pressure control valve The high pressure present in the rail or in the high pressurepump output is exerted on the high pressure intake of the pres-sure control valve. Since the deenergized electric magnet is not in effect, the force of the high pressure is greater than the force of the spring, which opens the pressure control valve. The spring's design creates a pressure of max. 100 bar Forstår jeg dette rett skal denne regulerings ventilen uten noe form for PBM/signal lage et trykk på 100bar i railen uansett. Kilde: https://www.scribd.com/doc/282834243/M57-en-pdf Endret September 28, 2019 av Oleolli Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå