Gå til innhold

Bmw F11 530d LCI , «trenger» en webasto?


OMyren
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en 2015 530d LCI, «trenger” en webasto? Grunnen til at jeg stiller spm., er:

- Moderne dieseler  er så effektive at det tar lang tid før de blir varme. Men denne har en større motor, en 6er, N57. Den blir kanskje raskere varm enn  B47? Og vil fungere fint med småkjøring også?

Noen med erfaring her? Blir denne raskere varm kontra B47??  Er ikke sa kaldt om vinteren her, maks -10-12 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har vel en egen varmekolbe for kupé mener jeg, om man har 4 sone klima. Så da blir det fort varmt i kupé og motor varmer da seg selv, rimelig fort.

Så min konklusjon er, etter å ha lest på internett, er at man ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal de ha varmekolbe i kupeviften. Det vil si elektrisk ovn som fyrer når motoren er kald.

min gamle 3-serie (2009modell) hadde dette og det begynte å blåse varmt etter noen få minutter. Mye raskere enn neste bilen som hadde webasto, men man mister gleden med å komme til varm bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTC varmeren er installert på alle F10/F11 diesel biler, enten det være seg med eller uten cold climate/4 soners klima. 

Biler med 4 soners klima har ekstra PTC varmer, eller *varmekolbe* nede ved føttene. En på hver side. Meningen med dette er at det skal kunne genereres varme rimelig kvikt etter kaldstart. 

Om du er redd for varme i kupe,så skal du ikke bekymre deg stort. Disse bilene generer nok varme for å varme opp kupeen, det er verre med motoren. Om du har planer om å småkjøre, så velg heller en bensinbil. Kupeen vil bli varm på dieselen, men motor vil ikke. De langsiktige følgende av dette vet du helt sikkert godt. 

Webasto på BMW er fra fabrikk, satt opp slik at den kun skal sirkulere varmt vann i kretsen som går til kupeen. Mao blir ikke motor varm ved bruk av denne. Med enkle grep kan man derimot endre dette, slik at ventilen som styrer kretsene lar vannet passere gjennom motorblokka også.

Om du ender opp med en bil uten webasto, så finnes det diverse varmere som kan ettermonteres. Både sirkulasjonsvarmere og motorblokkvarmere. Jeg har begge på min. 

Her ser du eksempel på hva c.a 45 min i en garasje som holder litt over 5 grader fører med seg.Snapchat-792343571.thumb.jpg.840b9048f98530db1b618c7e3b14f369.jpg

En N57 motor har, avhengig av hvilken betegnelse (og kilde man leser fra) 6,5-7,2l med olje. En N47/B47 stopper ved 5,2/5l. Det vil si at 6'ern i dette tilfellet har en større mengde med olje å varme opp.

Utifra hva jeg har hørt, så er dette med å nå driftstemp vanskeligere på en 6'er enn 4'er. Ikke testet det selv, kun hørt og lest, men det gir forsåvidt mening og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er genial og jeg så på den tidligere, men endte opp med å kjøp e en annen grunnet pris.

Jeg kjøpte varmeren fra et tysk firma (OwlHeizer) til omtrent 1600 kr. Den du linka til blir 4000 før frakt og moms. Mulig den funker bedre, men om den er 4 ganger bedre tviler jeg på. Fordelen med den er at du kan gå for 3kw varianten, men da må du jo ha stikkontakt som støtter det. Hvis ikke, må man nøye seg med 2 kw varianten. For min del er 2kw mer enn nok for å få motoren god og varm. 

Disse er heldigvis ikke så vanskelig å montere selv, så mye å spare ved å ikke benytte seg av verksted :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Blir nok en slik ja. Er ikke så hendig med bil, så blir nok en tur på ett autorisert webasto verksted. Har 16a uttak i garasjen, så 3kw går fint. Tror uansett jeg vil gå for 2kw varianten. Tenker den er mere «kompatibel» når en er på andre plasser som som har 10a uttak, på besøk osv. 2kw burde vel holde, det eneste er vel at selve oppvarmingen tar litt lengre tid. 

 

Hvilken bil har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, OMyren skrev:

Hei

Blir nok en slik ja. Er ikke så hendig med bil, så blir nok en tur på ett autorisert webasto verksted. Har 16a uttak i garasjen, så 3kw går fint. Tror uansett jeg vil gå for 2kw varianten. Tenker den er mere «kompatibel» når en er på andre plasser som som har 10a uttak, på besøk osv. 2kw burde vel holde, det eneste er vel at selve oppvarmingen tar litt lengre tid. 

 

Hvilken bil har du? 

2kw holder i massevis. På de verste dagene pleier jeg la den stå opptil 2 timer før "avgang". Da pleier nåla på oljetemp å peke rett over 50 grader. Ved mildere vær peker den høyere opp. Ellers holder 1 time lenge på dager hvor det ikke er bikkjekaldt.

Du må nok teste litt selv for å finne ut hvor varmeren går fra å varme og over til å bare bruke unødvendig med strøm. Tenker at alt over to timer med 2kw varmer er bortkasta. Blir nok ikke varmere i motor pga den innebygde termostaten på disse varmerne, pluss at den ikke klarer tilføre mer varme enn motor "mister" grunnet temperatur ute.

Du vil ikke angre. Jeg bruker min året rundt. Ikke på dager med sol og 20 + grader, men har brukt den på morgener hvor det har vært 10 grader ellee kaldere. 

F10 525d, men med N47 motoren. Noe mindre væsker som skal varmes opp der, men en N57 vil se nokså lignende resultater :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...