F25x3 Skrevet Oktober 20, 2019 Skrevet Oktober 20, 2019 (endret) Hei, har nettopp fått bytta baklykt på bruktgaranti. To dager etter er det en vibrering i bremsepedal ned en slakk bakke på tunet, før bilen gir beskjed om diverse feil med break system, parkeringsbrems og ryggelys.. forsøkte en nødbremsing i lav fart, og bilen skar stygt mot høgre - i stor fart ville dette vært katastrofalt. kan også nevne at bilen har trekt henger siste uke, men ikke over 1 tonn vekt og ikke mer enn en mil. Har selv søkt litt på nett, kanskje dette er en treffende artikkel: https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=955811#/topics/955811?page=1 Må vel uansett ha bilen på verksted igjen (merkeverksted fiksa ny lykt ved garantibytte), men hva dette skyldes eller vil koste er jeg ikke sikker på. Er ikke veldig mekanisk selv dessverre, men leser at det kan være skitten ABS sensor eller defekt dsc som kan være årsaken? Endret Desember 12, 2019 av F25x3
F25x3 Skrevet Oktober 20, 2019 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2019 Hei, etter ny kjøretur i dag er det ingen feilmeldinger eller vibrering i bremsepedal. Tanker?
F25x3 Skrevet Oktober 21, 2019 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2019 https://bimmers.no/forums/topic/817857-x3-f25-dashbord-lyser-som-juletre/?tab=comments#comment-3247523 Håper ikke det er dette jeg ser tendensene av... Men mange av feilene som vises i dash viste også hos meg. Som jeg kan lese i tråden over virker det som en nokså svær jobb å sjekke denne kabelbunten?
Ron Jeremy Skrevet Oktober 21, 2019 Skrevet Oktober 21, 2019 Jo «verre» feil, jo mer sannsynlig bagatell, les - potensiell ikke dyr reparasjon. Blinking og lysende lamper kan være strømrelatert, evt lav strøm. Ville tatt det derfra, bremser er jeg mer usikker på, men er det vekk er det jo ok?
F25x3 Skrevet Oktober 23, 2019 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2019 Ok, bilen har vært feilfri siden søndag, så det kan jo for eks ha vært en kaliper som hang? Siden bilen skar til høgre når jeg nødbremsa, kanskje ikke venstre hjul fremme bremsa som det skulle?
warg Skrevet Oktober 24, 2019 Skrevet Oktober 24, 2019 Høres for meg ut som en ABS sensor som er defekt. Eneste måten å få sjekket dette er å koble til diagnose og lese av minnet eventuelt sjekke at alle 4 sensorer registrerer likt på hastighet. Det som du rapporterer er det klassiske eksempelet ved at når du trykker inn bremsepedalen rister den, dette da bilen tror ett at dekkene ruller fortere enn de andre som skjer viss du har mistet kontroll på bilen. Men styreenheten finner ut at sensoren er utenfor rekkevidde og velger da å deaktivere ABS og DSC.
F25x3 Skrevet Oktober 24, 2019 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2019 Ok takk for info warg, skal gi det et forsøk med diagnose (merkeverksted skulle ha 2500kr før diagnosen er i begynt...). Tror det blir et rimeligere alternativ..
F25x3 Skrevet Oktober 29, 2019 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2019 Hei, feilene dukket opp igjen i dag, jobber nå hardere med å finne diagnose-muligheter i Bergen. Feilene jeg har registrert er: Brake system. Drive moderatly. Flat Tyre Monitor (RPA) failure. Parking brake only partially available. I tillegg etter at motor var stengt ned så kom en feilmelding på Restraint system. Mye gæli med en ellers så grei bil. Noen i Bergen som gjør diagnose utenom arbeidstid?
warg Skrevet Oktober 29, 2019 Skrevet Oktober 29, 2019 (endret) Raskt spørsmål, når du får feilmelding på ABS i dashbordet hvilken farge har håndbrekklyset sammen med ABS feil? Gul eller rød? Endret Oktober 29, 2019 av warg
lagunilla Skrevet Oktober 29, 2019 Skrevet Oktober 29, 2019 Det er brudd i ledningsnettet. Snakk med BMW forhandler, du får det på goodwill. F25x3 reagerte på dette 1
warg Skrevet Oktober 29, 2019 Skrevet Oktober 29, 2019 På 29.10.2019 den 21.46, lagunilla skrev: Det er brudd i ledningsnettet. Snakk med BMW forhandler. Du får det på goodwill. Expand Hvordan landet du på den konklusjonen?
lagunilla Skrevet Oktober 29, 2019 Skrevet Oktober 29, 2019 På 29.10.2019 den 22.05, warg skrev: Hvordan landet du på den konklusjonen? Expand Feil på kommunikasjon kabel til DSC styreenhet trigger de feilene trådstarter nevner. ABS sensor trigger ikke airbag lampa.
warg Skrevet Oktober 29, 2019 Skrevet Oktober 29, 2019 Godt poeng, fikk ikke med meg at han nevnte at Airbag lampen. Det er nå bra at BMW annerkjenner denne feilen i motsetning til registerhavari på en del motorer
F25x3 Skrevet Oktober 30, 2019 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2019 (endret) Hei, her er bilder av feilene som dukker opp. Tok ikke bilde av dashbordet når restraint system feilen dukka opp, men den feilen kom kanskje 2 min etter motor var stengt ned. Har lagt med bilde av restraint system fra infotainment systemet.. Håndbrekklyset er gult. Var hos Tores Auto og fikk diagnose i dag, lagt ved bilde. ABS på venstre forhjul, feilsøking på verksted på mandag er planen. Samtidig håper jeg få utført en girkasseoljeflush og ny olje/filter på motor når bilen likevel er inne. Om det ledningsnett som er feil, hvordan kan jeg gå goodwill på dette? Ref: http://benny.tv2.no/question/71534/design-feil-bmw-tar-ikke-ansvar/ EDIT: Tok en telefon til jæger kokstad og de kunne bekrefte lagunilla sitt argument, så da blir det en time der for undersøkelse og forhåpentligvis finner de at det er ledningsnettet som er feil på. Endret Oktober 30, 2019 av F25x3
warg Skrevet Oktober 30, 2019 Skrevet Oktober 30, 2019 (endret) ok, det jeg skulle fortsette med var gult håndbrekklys er ABS sensor forann rødt er bak. En liten huskeregel så vet du hvor du skal begynne uten diagnoseverktøy. Skulle også ha scannet Airbag feil slik at du vet hva det er for noe Det er forøvrig ikke like vanlig at ABS sensorene forann er feil på, som oftest er det bak da drivakselen ruster under ABS ringen som resulterer i at den skraper opp ABS sensoren. Men for all del all elektronikk kan feile. På min bil har jeg rett og slett ikke skubbet sensorene helt flush og latt det være ett par mm med avstand så slipper jeg å bytte begge drivakslene. Har gått fint de siste 4 årene uten feil så det får no bare være. Ja, gjerne like greit å ta kontakt med BMW forhandlere som har vert borti problemet med feil på ledningsnett slik at du får dekket reparasjonen på goodwill og forhåpentligvis utbedrer de designet litt slik at det ikke blir en standard reparasjon hvert 6 år XD Endret Oktober 30, 2019 av warg lagunilla reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå