Gå til innhold

Self Leveling Suspention Inactive E39 530d


MrVappe
 Share

Anbefalte innlegg

Om vinteren så har jeg lagt merke til at luftfjæringen mister all luft når den står ute i kulda, men når jeg låser den opp så kicker pumpen igang å bilen heves igjen. Har ikke trodd at dette var noe stort problem. Men i går fikk jeg en feilmelding "Self leveling suspention inactive" Dette skjedde etter at pumpen hadde gått og bilen var hevet. Jeg slo bilen av og på, ingen endring. Så slo jeg den av og skjekket feilkoder, men ingen ting. Så swappet jeg sikring 49 og 56 i bagasje rommet (begge 30A), og når jeg startet bilen igjen så gikk pumpen litt til, og så kom erroren igjen. Hadde ikke dette før vinteren og lurer på om dette kan kun være et vinter problem som det ble nevnt i denne treaden

Annen hjelp er velkommen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrVappe skrev:

Om vinteren så har jeg lagt merke til at luftfjæringen mister all luft når den står ute i kulda, men når jeg låser den opp så kicker pumpen igang å bilen heves igjen. Har ikke trodd at dette var noe stort problem. Men i går fikk jeg en feilmelding "Self leveling suspention inactive" Dette skjedde etter at pumpen hadde gått og bilen var hevet. Jeg slo bilen av og på, ingen endring. Så slo jeg den av og skjekket feilkoder, men ingen ting. Så swappet jeg sikring 49 og 56 i bagasje rommet (begge 30A), og når jeg startet bilen igjen så gikk pumpen litt til, og så kom erroren igjen. Hadde ikke dette før vinteren og lurer på om dette kan kun være et vinter problem som det ble nevnt i denne treaden

Annen hjelp er velkommen :D

annen ting jeg glemte å nevne er i dag så skjekket jeg om luftfjæringen hadde tømt seg igjen, men den sto fortsatt hevet.. er litt forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg måtte bytte venstre luftbelg i høst da var hullet så stort at det ikke greide å holde på luft i det hele tatt. men rart om den skal ha vært lekk siden 2017? Men hørte pumpen gå mye mer før jeg byttet belg enn etter, men hvor lenge skal jeg ha usagt.

Var forresten en overraskende enkel jobb å bytte belgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Evenlode skrev:

Får opp samma feil, uten at noe er feil på min også når det er kaldt ute.. 😅 525D 2003 mod på luft bak. 

tja, færingen holder luft. Så kan være noe med kulda XD Tenkte jeg skulle bytte sikringer etterhvert får å se om feilen går bort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, sondre skrev:

Kan nevne at jeg måtte bytte venstre luftbelg i høst da var hullet så stort at det ikke greide å holde på luft i det hele tatt. men rart om den skal ha vært lekk siden 2017? Men hørte pumpen gå mye mer før jeg byttet belg enn etter, men hvor lenge skal jeg ha usagt.

Var forresten en overraskende enkel jobb å bytte belgen.

etter at jeg swappet sikringene ser det ut som at fjæringen min holder luft. Så mener at mine lufbelger er i god stand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at å bytte sikring løser du problemet (Så lenge sikring ikke er blåst da). Sikringen har en krets som gir strøm eller så har den ikke det. Og viss sikring er blåst ville jeg undersøkt hvorfor. Da tenker jeg at kompressor synger på siste vers og går langt over 30 AMP og blåser sikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende symptomer på min gamle 528i touring. 

På vinteren slet jeg med feilmelding på luftfjæringa, verkstedet konkluderte med fukt i luftlinjene som frøs og lagde trøbbel for sensorer osv..

Problemet oppstod bare på vinteren, spesielt i våte og kalde perioder. Kunne til tider se at høyden bak ikke var helt riktig, men funka som regel greit selv om jeg fikk opp feilmeldingen..

Ville sjekket luftslangene/rørene fra kompressoren og til belgene, kan være fukt i disse, eller evt. Styreenheten til nivåreguleringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å blåse ut av slangene med trykkluft i tilfelle det er fukt.
Feilkoden får du sansyneligvis fordi kompressoren går for lenge. Den kobler ut automatisk etter en viss tid.
Så da går det enten for seint å fylle eller den lekker ut så det tar tid.

Jeg fikk et bra stort hull på min en gang, men den holdt på lufta et par minutter, og godt nok til at kompressoren klarte å heve den og stoppe en stund før den måtte gå igjen.
Hullet var da akkurat der belgen bretter seg ned over basen eller hva en skal kalle det, sånn at når den fikk rett høyde lakk det en del luft, når den ble litt lavere ble hullet nesten tett. Kom meg hjem, men gikk ikke an å bruke bilen før jeg bytta.
Så du kan muligens ha hull som den "tetter" selv, sånn at det lekker lite. Kan jo skru av belgene å fylle litt luft i de å bruke såpevann..så ser du hvertfall om det lekker noen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 3.12.2019 den 4.33, warg skrev:

Tviler på at å bytte sikring løser du problemet (Så lenge sikring ikke er blåst da). Sikringen har en krets som gir strøm eller så har den ikke det. Og viss sikring er blåst ville jeg undersøkt hvorfor. Da tenker jeg at kompressor synger på siste vers og går langt over 30 AMP og blåser sikring. 

har kjørt nå en stund og hver gang så funket det å løse problemet med og bytte om på sikringene, men nå nylig har jeg byttet ut sikringen med en helt ny en, og nå holder den ene siden luft og feilmeldingen er borte. Har ikke sett den på en stund nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 9.44, Kolstad Jr. skrev:

Hadde lignende symptomer på min gamle 528i touring. 

På vinteren slet jeg med feilmelding på luftfjæringa, verkstedet konkluderte med fukt i luftlinjene som frøs og lagde trøbbel for sensorer osv..

Problemet oppstod bare på vinteren, spesielt i våte og kalde perioder. Kunne til tider se at høyden bak ikke var helt riktig, men funka som regel greit selv om jeg fikk opp feilmeldingen..

Ville sjekket luftslangene/rørene fra kompressoren og til belgene, kan være fukt i disse, eller evt. Styreenheten til nivåreguleringa.

kan sikkert være fukt i slangene ja, kunne det ha funket og tatt dem av og latt dem tørke i sommers varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 12.23, Alpejohn skrev:

Kan være lurt å blåse ut av slangene med trykkluft i tilfelle det er fukt.
Feilkoden får du sansyneligvis fordi kompressoren går for lenge. Den kobler ut automatisk etter en viss tid.
Så da går det enten for seint å fylle eller den lekker ut så det tar tid.

Jeg fikk et bra stort hull på min en gang, men den holdt på lufta et par minutter, og godt nok til at kompressoren klarte å heve den og stoppe en stund før den måtte gå igjen.
Hullet var da akkurat der belgen bretter seg ned over basen eller hva en skal kalle det, sånn at når den fikk rett høyde lakk det en del luft, når den ble litt lavere ble hullet nesten tett. Kom meg hjem, men gikk ikke an å bruke bilen før jeg bytta.
Så du kan muligens ha hull som den "tetter" selv, sånn at det lekker lite. Kan jo skru av belgene å fylle litt luft i de å bruke såpevann..så ser du hvertfall om det lekker noen plass.

forigje eier sa at han hadde byttet den ene belgen, har den gamle i bagasjerommet. Husker ikke hvorfor han gjorde det. Kanskje jobben ikke var utført helt riktig? Får nok ta en tur på verksted og be dem se på fjeringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...